Jag har 3-4 buskar med röda krusbär som fjol blev angripna av nått. Nu är det på gång igen. Börjar i ena änden avbuskarna och "hoppar" sakta men säkert närmare garaget. Bilden där man ser garaget är tagen så att jag har ryggen i ssv, söder är snett in från höger.

Har någon nått tips på vad det kan vara?

Tacksam för hjälp då jag gillar bären.

• 20160714_213419.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160714_213441.jpg
    Skapa konto
  • 20160714_213634.jpg
    Skapa konto
BirgitS
Om du tittar i mitten av de ljusa fläckarna så ser det ut att vara en liten svart prick och om det är samma sak som jag hade på mina buskar ibland så är det ett litet kryp som sitter och äter/suger. Pröva med att spruta såpvatten varje dag i en vecka, även av undersidan av bladen och på de områden dit krypen inte hunnit än. Såpvattnet dränker dem.

Svårt angripna blad som på sista bilden är bäst att ta bort och stoppa i en plastpåse för att sen slänga i soptunnan.

Vad kan ha hänt med två av mina krusbärsbuskar?

Krusbärsbuske med synliga tecken på sjukdom eller skadedjur på blad och bär.
Skapa konto

krusbärsmjöldagg?

Kan man göra nåt?

Nej, när det ser ut sådär tror jag årets skörd är körd. Nästa år ska du vattna dem, eftersom mjöldagg gynnas av torka.

Ok, jag har en till buske utan detta på så jag klarar mig ändå.

Vattna den ordentligt, i så fall. Omedelbart.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
BirgitS
Hade mjöldagg på våra krusbärsbuskar nästan varenda år. Det som hjälpte var att hålla koll och så fort som man såg svampangreppen fick man börja spruta med såplösning med lite T-sprit i (upprepas vid behov efter regn). Det kväver svampen och tillväxten upphör och det vita blir brunt. Om det bara var en liten fläck så kände jag ingen smakförändring utan det gick bra att bara skrapa av beläggningen innan man åt dem, däremot om nästan hela bäret var täckt var det bara att slänga.

Man bör inte låta angripna bär sitta kvar eller falla till marken eftersom det då är större risk för spridning. Spridningen sker framför allt när det är torrt men tillväxten kräver viss fukt (enligt vad jag har läst).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.