Hej, har sökt och googlat men funnit ”åssit” som vi säger här uppe. Hur gör jag för att kröka dessa vattenrör så att jag får in en 6mm gips och matta bakom? original från 57. Bränna med blåslampa och böja? Räcker det att blötlägga skivan bakom och skydda med alufolie?

Tacksam för svar som pekar åt rätt riktning :strong:

Det enkla svaret är att du inte kröker befintliga järnrör. Järnrör bockades på tiden det begav sig med en hydraulisk bockmaskin, och innan dom installerades.

Jag ser ju nu att min bild ej kom med trots ett tappert försök. Men nu är det ju så att röret sitter där det sitter redan och det är lite svårt att göra något vettigt av det som det är exakt nu. Ett rör sticker ut från en skadad vägg bakom en kran, med synliga vattenskador och avflagat material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ju ut att luta in mot väggen eller ser jag fel?

En induktionsvärmare mot röret på väl valda ställen så borde man kunna vinkla ut det något utan att det borde påverka flödet, men nån 90-graders böj går inte.

Krilleman
Galvade stålrör är alltid att rekommendera att byta.

Varför ska du endast renovera ytskikt när det inte är tillåtet att ha rör komma upp ur golv längre med dagens regler? Och dessutom galv... :thinking:

GoC GoC skrev:
Det enkla svaret är att du inte kröker befintliga järnrör. Järnrör bockades på tiden det begav sig med en hydraulisk bockmaskin, och innan dom installerades.
Nu tog du väl i från "tåna". Hydralisk? Förr bockade man massor för hand, både kall och varmbock beroende på dimension. Mycket sandbockning förekom också (grövre rör), en gammal företeelse som är utdöd sen länge.

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det ser ju ut att luta in mot väggen eller ser jag fel?

En induktionsvärmare mot röret på väl valda ställen så borde man kunna vinkla ut det något utan att det borde påverka flödet, men nån 90-graders böj går inte.
Helt korrekt, det lutar mot väggen. Måste få det iallafall 9-10mm från vägg för att kunna göra något vettigt av befintlig installation!

Krilleman Krilleman skrev:
Varför ska du endast renovera ytskikt när det inte är tillåtet att ha rör komma upp ur golv längre med dagens regler? Och dessutom galv... :thinking:
Jag har all respekt för dig Krilleman (y)
Men du som är ruttad yrkesman borde veta att ett badrum från 50-talet kostar en mindre förmögenhet att bygga om. Då allt som behövs är att böja två rör så att man får dit lite ytskikt - istället för riva upp stammen i rummet nedanför samt bila upp betonggolvet i sagda badrum och byta brunnar och rör som det inte är något fel på alls. :)

Det korta svaret på din fråga är Pesetas :confused:

Planen är att vinyla om golvet och upp med antingen pärlspont(riktig eller mdf) eller en våtrumsmatta. Jag tar gärna input på allt. Vattenbegjutningen är i princip noll förutom då sambon glömmer bort att stänga av blandaren helt istället för ”mellanläget” :rolleyes:. Badkarsblandare modell gammal. Totalt opraktisk men ”snygg” tydligen :rolleyes:

Staffans2000
G Geatki skrev:
Då allt som behövs är att böja två rör så att man får dit lite ytskikt
Två små ynka rör!
Jag tror inte du förstår vilken kraft som krävs för att bocka dom. Om hela mellanbjälklaget är av betong kanske du kan glödga rören med en svets ifall du kan skydda väggen. Blåslampa är inte att tala om. När jag bockade sådana klena rör, hade vi en bockapparat med en hävarm på ca en meter! Treåtta gick bra att bocka, men redan vid halvtum fick man ta i ordentligt. Till grövre rör användes kopplingar. På skolan sandbockade vi tvåtumsrör med hjälp av gasolbrännare, modell herredjävlar (så sade brandkåren också när de kom farandes när brandlarmet gått), men om jag gjorde det senare är osäkert. Men tittar man på gamla rör kan man se att de sandbockats, eller bockats försiktigt utan sand. Några hydrauliska bockmaskiner förekom mig veterligen inte.

Vad sägs om att bygga in rören i en låda?

Kalle Kulör

janwide
Svårt att säga hur det blir utan att ha sett helheten. Men att bygga en låda eller klack runt rören borde funka och dessutom se OK ut.

• Gilla
ponper
  • Laddar…
En klack löser väl inte problemet att röret är för nära väggen?

Ska du ändå byta golv så kan du lyfta på mattan och förstora hålet i undergolvet så borde det gå att bända ut röret någon cm och fixera det.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Galvade stålrör är alltid att rekommendera att byta.

Nu tog du väl i från "tåna". Hydralisk? Förr bockade man massor för hand, både kall och varmbock beroende på dimension. Mycket sandbockning förekom också (grövre rör), en gammal företeelse som är utdöd sen länge.
Ja det gjorde jag :)
Mindes först den stora blåa handpumpars hydrauliska bockmaskinen på farsans rörfirma.
Men det var väl minst tvåtumsrör som hanterades i den.

janwide
useless useless skrev:
En klack löser väl inte problemet att röret är för nära väggen?

Ska du ändå byta golv så kan du lyfta på mattan och förstora hålet i undergolvet så borde det gå att bända ut röret någon cm och fixera det.
Nej, rören måste ändå böjas ut lite men en klack löser problemet med rör genom golv och ger en säkrare tätskiktslösning.

Måste de behandlas innan man bockar för att riskera att knäcka dem?
Frågan p.g.a. min bristande kunskap att bocka rör.
Att det finns handhållna maskiner som löser det på ett kick råder det ju inga tvivel om, men frågan är som sagt hur rören klarar sig..

Börja med att lyfta på golvmattan. Är det ett normalt träbjälklag så hålls nog bara rören på plats av undergolvet. Karvar du upp hålen där med lämpligt verktyg går det säkert att flytta rören med handkraft.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.