@noseone
Jag har ej jämfört bilprojekt med tex husprojekt, båda är säkert svåra attsamordna.
Om jag skall jämföra tror jag (jag har aldrig lett ett bilbyggprojekt) attbyggprojektet är svårare för att det finns mycket fler intressenter samt ärsamhällspåverkan mycket högre i ett husprojekt vilket gör samordningsproblemenmer komplexa och omfattande. Om det strular i ett bilbyggarprojekt märks det ifabriken inte ute i samhället, tex Saab:s f.d aktieägare har säkert en delåsikter om avsaknaden om bra samordning i bilprojekt.

 
Om man kan sätta människor på månen så tycker man att det inte borde vara så svårt och effektivisera ett husbygge.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Jag tror den här länken postats här på forumet tidigare, men:
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/stora-vinster-bakom-hoga-byggpriser
Om man omsätter det i faktiska siffror, så bygger man ett hus för 3,4 miljoner här, så hade exakt samma hus kostat 2,6 i Tyskland och under 2 miljoner i Belgien. Det är orimligt att vi slantar ut nästan 1,5 miljon mer för huset än en familj i Belgien gör.
Det är inte bara lönerna som är höga här, utan materialkostanderna är också helt orimliga.
 
Det är rätt intressant; jag har ett exempel på det som artikeln handlar om alldeles i min närhet. Där har man börjat bygga på ett hus i lösvirke. Plattan göt man i somras, sen har det varit folk där lite då och då i omgångar. Nu har man rest stommen, takstolarna och en rejäl limträbalk som ryggås. Sen är det lite panel spikad lite här och där, på kanske 30% av väggarna. Men nu har huset stått på det viset i snart en månad, under flera rejäla regnväder. Stommen är ordentligt blöt vid det här laget. All isolering ligger staplad runt omkring, utan nåt annat väderskydd än sitt vanliga emballage. Jag kan inte tänka mig annat än att samtliga balar är vattenskadade. Överallt runt huset ligger diverse byggmaterial under presenningar. En byggnadsställning har man också rest, runt hela huset.

Varför gör man på det här viset? En enorm kapitalförstöring! Stommen är iofs inte förstörd, men den är försämrad och det kommer att kosta att torka ut den. Isoleringen? Tänker man bygga in den våt, försöka torka den eller byta ut den? Byggnadsställningen - jämför vad det skulle kosta att hyra en ställning i en månad. Och just den här röran med skvättar med byggnadsmaterial runt omkring. Nån betalar för allt detta, nån har ett byggnadskreditiv som tickar på.
 
Redigerat:
Det är inte självklart att marknaden vill ha billigare hus. Lägre kostnader, javisst, för att öka marginalen. Men att generellt lägre pris till konsument är ju bara intressant för dom fåtal som bygger nytt. Alla som sitter med hus idag, mer eller mindre begagnat har inget intresse av att nyproduktion ska bli billigare än dagsvärdet på befintliga hus.
Byggaren vill ju maximera sina marginaler så den totalt sett lilla andelen människor som vill bygga nytt är ganska ensamma.
Sjukt men sant.
 
Pengarna tog väl slut?
Byggaren gick i konken och kunden hade betalat allt i förskott?
Det finns säkert en bra förklaring :(
 
Om jag lessnar på IT så ska jag överväga att starta ett byggföretag som ligger några procent i pris lägre än de andra men tjänar betydligt mer pengar. Det tänkte jag fixa genom att anställa multihantverkare som klarar flera discipliner - t.ex. snickare-plåtslagare, snickare-elektriker, snickare-rörmokare eller liknande. Sen får man se till att ha någon rörmokerispecialist i firman och en behörig elektriker. Det borde gå bra, kan jag som hobbyist med begränsad byggerfarenhet hålla på med snickeri/el/vvs så borde ett proffs klara det också, iallafall smör-och-brödjobben. Sen skulle jag se till att hyra in en svensk projektledare/arbetsledare med polskt ursprung och kontaktnät och importera de vanligaste byggvarorna därifrån, och sen leverera till kund några procent billigare än andra byggfirmor. Projektledaren bör även kunna arbetsleda polsk arbetskraft som tas in när det är lämpligt.

Kör man med fastprisjobb så borde det kunna gå bra tror jag.
 
  • Gilla
MRK
  • Laddar…
pelpet skrev:
Om jag lessnar på IT så ska jag överväga att starta ett byggföretag som ligger några procent i pris lägre än de andra men tjänar betydligt mer pengar. Det tänkte jag fixa genom att anställa multihantverkare som klarar flera discipliner - t.ex. snickare-plåtslagare, snickare-elektriker, snickare-rörmokare eller liknande. Sen får man se till att ha någon rörmokerispecialist i firman och en behörig elektriker. Det borde gå bra, kan jag som hobbyist med begränsad byggerfarenhet hålla på med snickeri/el/vvs så borde ett proffs klara det också, iallafall smör-och-brödjobben. Sen skulle jag se till att hyra in en svensk projektledare/arbetsledare med polskt ursprung och kontaktnät och importera de vanligaste byggvarorna därifrån, och sen leverera till kund några procent billigare än andra byggfirmor. Projektledaren bör även kunna arbetsleda polsk arbetskraft som tas in när det är lämpligt.

Kör man med fastprisjobb så borde det kunna gå bra tror jag.
Men på vilken punkt ska du differentiera dig från övriga bolag på marknaden?
 
Nimajneb skrev:
Det är inte självklart att marknaden vill ha billigare hus. Lägre kostnader, javisst, för att öka marginalen. Men att generellt lägre pris till konsument är ju bara intressant för dom fåtal som bygger nytt. Alla som sitter med hus idag, mer eller mindre begagnat har inget intresse av att nyproduktion ska bli billigare än dagsvärdet på befintliga hus.
Byggaren vill ju maximera sina marginaler så den totalt sett lilla andelen människor som vill bygga nytt är ganska ensamma.
Sjukt men sant.
Byggfirmorna borde ju vilja ha det effektivare iaf.
 
thomasx skrev:
Men på vilken punkt ska du differentiera dig från övriga bolag på marknaden?
Tanken var att överbrygga skråtänkandet för att minska ställtider och öka effektiviteten i arbetet. På många byggen jag har sett har man ofta behövt synka in arbeten med elektriker och rörmokare. Dvs först kommer snickarna och bygger stommen, sen kommer elektrikerna och drar rör och FK, sen kommer snickarna och gipsar och sen kommer målarna och målar och sen kommer elektrikerna och sätter uttag och brytare. Det borde sparas in åtminstånde 5%-10% av arbets- och restider om det var samma person som gjorde allt detta. Dessutom skulle behovet av projektledning minska.

Sen tror jag att det vore smidigare om multihantverkaren åkte till Pelpet Superbygg AB:s lager, käkade frukost och lastade på dagens behov av reglar, gipsskivor, elmaterial, målarfärg osv istället för att snickarna skall åka till XL bygg, elektrikerna till Ahlsell och målarna till färgbutiken. Jag har inte koll på hur distributionskedjorna ser ut i byggbranchen men jag gissar att en firma med goda kontakter som köper i volym från polen kan få inpriser som kan matcha XL och Ahlsell. Kan man ta bort en mellanhand så kan man ofta själv lägga beslag på deras marginal.

Nu är ju ju i IT-branschen och har enbart måttlig koll på byggbranschen, så jag får ha det som ursäkt om jag är ute och cyklar (och därmed borde stanna inom IT ;)).
 
Nimajneb skrev:
Det är inte självklart att marknaden vill ha billigare hus. Lägre kostnader, javisst, för att öka marginalen. Men att generellt lägre pris till konsument är ju bara intressant för dom fåtal som bygger nytt. Alla som sitter med hus idag, mer eller mindre begagnat har inget intresse av att nyproduktion ska bli billigare än dagsvärdet på befintliga hus.
Byggaren vill ju maximera sina marginaler så den totalt sett lilla andelen människor som vill bygga nytt är ganska ensamma.
Sjukt men sant.
Undersökningar visar att fler vill bo i hus, men de har inte råd. Vi har brist på småhus.
 
@pelpet Om du inte byter bransch då kan du försöka reformera it-branschen. Så få att samordna och enkla avgränsade projekt. Trots detta så mycket buggar och skenande utvecklingkostnader. I alla fall enligt flera som jag känner som jobbar i it-projekt. :-)
 
D09
Marlen Eskilsson skrev:
Undersökningar visar att fler vill bo i hus, men de har inte råd. Vi har brist på småhus.
Finns det inte mängder av fritidshus som är bra grunder till ombyggnader/ nybyggnader men byråkratin skrämmer många.

Ett misstag på måtten etc och man är satt i större ekonomisk skuld än Grovt kriminella rånare/mördare

Företag ( AB ) har inte samma risker då man kan välja att avveckla om det blir för tokigt. Privatpersoner är körda.
 
Han pekar på många saker, men missar som många andra sin egen roll/branschs ansvar.
Om man redan tidigt i projekteringsstadiet kunde börja planera för standardlösningar, enklare konstruktioner osv så skulle det vara möjligt att bygga betydligt billigare. Men även oaktat ökade energikrav så har nog standard och komplexitet stuckit i höjden ordentligt.

Där finns någonting att lära från miljonprogrammets dagar tror jag. Det kanske inte var de blingigaste bostäderna, men de fungerade utmärkt till sitt syfte och var billiga att producera. Om man redan på arkitektstadiet kunde planera efter att det skall vara möjligt att bygga...
 
Jag minns när de byggde nya pendeltågsstationen i Upplands väsby. En vecka gjöt de trapporna. Ett par veckor senare bilade de upp trappstegen för att lägga värmekabel...

Jag tror det handlar om för många nivåer av beslutande och för många inblandade underentrepenörer. Den ena handen vet inte vad den andra gör, än mindre vad den andra ska göra om en vecka. Och om en snickare ser nåt problem med en eldragning så har han ingen aning om vem han ska snacka med och eftersom det inte är hans ansvar så bryr han sig inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.