electroluxaren skrev:
Mär det gäller specifikt ASKO så har cylinda köpt maskiner av dessa hela tiden de tillverkades i Vara Sverige.
Det var nästan identiska maskiner med olika namn. parallellt köpte cylinda från Turkiet dessa var diametralt motsatta i alla hänseende inklusive kvalitet.
I Vara tillverkades robusta maskiner gjorda för att gå dygnet runt.
Tyvärr såldes ASKO & UPO till Gorenje 2012 och fabriken flyttades ner till Slovenien.
Maskinerna förenklades i materialval och dimensionering och för att få det så billigt som möjligt köptes elektronik och mekatronik från Kina.
Kvaliteten rasade och fortsätter rasa det är snart inte mycket kvar av den ursprungliga konstruktionen som höll i 3 decennier.
Så om det inte har betydelse vem som gör maskinerna eller underleverantörerna så vet jag inte!
Jag sa inget om vem som gör maskinen eller inte.
Det jag sa är att land inte har betydelse. En som jobbar i en fabrik gör vad den blir tillsagd att göra oavsett vilket land den tillverkas i.

Ägarna/märket är den du ska skylla på inte land.

C
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Sen är det djupt tragiskt att gamla kvalitetsmärken som Cylinda köps upp av t.ex. Gorenje och börjar tillverkas i Slovenien vilket sakta men säkert sänker varumärkets status från världsledande till bottenskrap.
Det är så det funkar nu förtiden. Att sälja skräp under välrenommerade varumärken är det som ger de allra bästa marginalerna. Mycket på grund av det du säger, ett bra varumärkes status är ganska seglivat.
Alla är nog däremot intresserade av av bra betyg hos testinstituten.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
nej för f-n
då kan du få vad som helst
du måste kolla jättenoga att modellen har så många egenskaper som möjligt från den ursprungliga ideen
Du vill inte ha de Turkisk-gjorda och ej heller de Gorenje inspirerade modellerna
OK, det var över 15 år sedan jag köpte senast och då var de bra. De går fortfarande, tork och tvätt.

P
imported_Benno imported_Benno skrev:
OK, det var över 15 år sedan jag köpte senast och då var de bra. De går fortfarande, tork och tvätt.
Ja för tusan var rädd om dom!

Har hittills alltid handlat vitvaror från Stenlunds Maskincenter i Solna. Eftersom maskinerna jag köpt där, bl.a. i tråden aktuella Cylinda 27.62, är så hållbara har jag inte koll på vad som hänt med dem de senaste 20 åren. Eventuellt är de nu en del av Elon, kanske har de helt övergått till grossistförsäljning. Får undersöka saken.
De har butiker i Arninge, Danderyd, Lidingö och ev en på söder men Solna kör dom bara grossist nu.

Jag står också och funderar på om jag ska laga min maskin innan den skär ihop eller om jag ska köpa en ny.
Men känner mig osäker. Är Miele lika bra idag som för 10-20år sedan?

Jag har också läst R&R tester och sett att Asko verkar ha gått ner sig rejält vad det gäller prestanda.
Då spelar det liksom ingen roll om kvaliten fortfarande är bra. Och enligt rykten har även den blivit sämre.

Min Cylinda är snart 20år och tvättar fortfarande bra men har börjat glappa mer och mer i trumman.
Velar mellan lagerbyte och en ny Miele eller kanske Bosch/Siemens.

Väldigt synd att ingen testar/analyserar byggkvalitet tycker jag.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag står också och funderar på om jag ska laga min maskin innan den skär ihop eller om jag ska köpa en ny.
Men känner mig osäker. Är Miele lika bra idag som för 10-20år sedan?

Jag har också läst R&R tester och sett att Asko verkar ha gått ner sig rejält vad det gäller prestanda.
Då spelar det liksom ingen roll om kvaliten fortfarande är bra. Och enligt rykten har även den blivit sämre.

Min Cylinda är snart 20år och tvättar fortfarande bra men har börjat glappa mer och mer i trumman.
Velar mellan lagerbyte och en ny Miele eller kanske Bosch/Siemens.

Väldigt synd att ingen testar/analyserar byggkvalitet tycker jag.
Som nämnts tidigare i tråden testar tyska Stiftung Warentest tvättmaskiner, utöver alla kvalitetsaspekter som Råd&Rön tar upp, även i en "Dauertest". Tre exemplar av varje modell körs i 1 840 tvättomgångar, vilket ska motsvara 10 års användning med i genomsnitt 3,5 tvättar per vecka. Problemet är att komma åt testresultaten, som kostar 5 Euro. Man måste bl.a. intyga att man är mantalsskriven i Tyskland. Se länk.
https://www.test.de/Waschmaschinen-im-Test-4296800-0/

Mitt tips är att ta råd och rön med en nypa salt. Som Electroluxaren har sagt så förtäljer det inget om kvalitet, det är endast test på vissa specifika resultat, tid och ljud.
ALLA dagens maskiner inkluderat billigaste lågpris maskinen ni kan hitta är bättre i test än vad en topp maskin va för 20 år sedan.

Vill man bara bli av med fläckar från kläder så är alla alternativ bra, hållbarhet och slitage på kläder mäts inte.

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Mitt tips är att ta råd och rön med en nypa salt. Som Electroluxaren har sagt så förtäljer det inget om kvalitet, det är endast test på vissa specifika resultat, tid och ljud.
ALLA dagens maskiner inkluderat billigaste lågpris maskinen ni kan hitta är bättre i test än vad en topp maskin va för 20 år sedan.

Vill man bara bli av med fläckar från kläder så är alla alternativ bra, hållbarhet och slitage på kläder mäts inte.
Varför ta med en nypa salt?
Man får ju läsa vad de testar och väga in bara det och ingenting annat.
Jag har haft den tidningen tidigare och alltid tyckt att testerna de gör verkligen är seriösa, ofta enligt bransch eller europastandard.
Men de testar inte allt och inte förväntad livslängd på tex tvättmaskiner. Men de har haft seriösa articklar och debatter om just kvalitet och livslängd på vitvaror.

I fallet tvättmaskiner så testar de just tvättegenskaper och energiprestanda.
Väldigt viktiga egenskaper tycker jag. Men livslängd är nog både oerhört dyrt och svårt att testa.
Jag har själv jobbat med utprovning och livslängdsprovning inom fordonsindustrin.

Som nämnts tidigare i tråden testar tyska Stiftung Warentest tvättmaskiner, utöver alla kvalitetsaspekter som Råd&Rön tar upp, även i en "Dauertest". Tre exemplar av varje modell körs i 1 840 tvättomgångar, vilket ska motsvara 10 års användning med i genomsnitt 3,5 tvättar per vecka. Problemet är att komma åt testresultaten, som kostar 5 Euro. Man måste bl.a. intyga att man är mantalsskriven i Tyskland. Se länk.
[länk]
Hos en normal barnfamilj får du nog nästan ta det x 5 vilket motsvarar 2 år. Det många konsumenter inte riktigt vill förstå är att användandet av varorna har förändrats avsevärt på senare år och med det slitaget och livslängden.

D DFYD123 skrev:
Hos en normal barnfamilj får du nog nästan ta det x 5 vilket motsvarar 2 år. Det många konsumenter inte riktigt vill förstå är att användandet av varorna har förändrats avsevärt på senare år och med det slitaget och livslängden.
Hur menar du nu? Att vi tvättar oftare?
Vi har några barn här hemma och jag har svårt att tro att vi tvättar oftare än när jag var yngre. Blir väl en maskin om dagen och maskinen vi har är snart 20år gammal. Håller en ny maskin med bra tvättprestanda 20år?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur menar du nu? Att vi tvättar oftare?
Vi har några barn här hemma och jag har svårt att tro att vi tvättar oftare än när jag var yngre. Blir väl en maskin om dagen och maskinen vi har är snart 20år gammal. Håller en ny maskin med bra tvättprestanda 20år?
Nej absolut inte, jag menar motsatsen eftersom den används betydligt mera nu än förr.

D DFYD123 skrev:
En normal barnfamilj är en av de mest onormala hushållstyperna. Majoriteten av svenska hushåll är enpersonshushåll, sedan kommer hushåll med två vuxna. Jag antar att det tyska långtidstestet är beräknat på ett genomsnitt av tvättbehovet i alla olika hushållstyper. Då ter sig nog 3,5 tvättar per vecka som tämligen rimligt. Sen ska ju tilläggas att maskinens hållbarhet och beteende genom 1 840 tvättar är viktig information även för en barnfamilj. Den saknas helt i Råd&Rön.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
J jonko skrev:
De har butiker i Arninge, Danderyd, Lidingö och ev en på söder men Solna kör dom bara grossist nu.
Tackar för intressant uppdatering. Det som gjorde Stenlunds intressant var den personliga servicen och de bra priserna. Om de nu är i Elon har den
kvaliteten antagligen upphört.

En normal barnfamilj är en av de mest onormala hushållstyperna. Majoriteten av svenska hushåll är enpersonshushåll, sedan kommer hushåll med två vuxna. Jag antar att det tyska långtidstestet är beräknat på ett genomsnitt av tvättbehovet i alla olika hushållstyper. Då ter sig nog 3,5 tvättar per vecka som tämligen rimligt. Sen ska ju tilläggas att maskinens hållbarhet och beteende genom 1 840 tvättar är viktig information även för en barnfamilj. Den saknas helt i Råd&Rön.
Ja Råd&Rön testar ju inte livslängd utan man testar maskinernas prestanda.
Så man får ta nytta av testet utifrån vad de testar.
Just livslängd är det få konsumenttidningar som testar. Jag brukar fråga en vän som jobbar som servicetekniker på Bosch/Siemens om kvaliten. En del som jobbar där har ganska bred erfarenhet av olika fabrikat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.