2 340 läst ·
35 svar
2k läst
35 svar
Kriminalitet och utformning för säkerhet
Jag har dock funderat på att sätta upp kameror men det är för att kunna hänga ut medelklassungjävlarna som går runt och kastar ägg och sparkar på dörrar mitt i natten.
Detta lär dock vara helt verkanslöst mot grövre våld.
Detta lär dock vara helt verkanslöst mot grövre våld.
Från källan” Det är i princip uteslutande dödligt skjutvapenvåld som ligger bakom den generella ökningen. ”
Dessutom är det en tämligen kort period man valt för att få en fin uppåtriktad kurva.
Att man gjort flera kurvor med olika rubriker som visar att gängkriminella skjuter varandra medför inte att det finns en signifikant risk för ”vanligt folk” det är klart större risk att jag drunknar när jag badar eller blir påkörd mär jag går över vägen.
Dessutom är det en tämligen kort period man valt för att få en fin uppåtriktad kurva.
Att man gjort flera kurvor med olika rubriker som visar att gängkriminella skjuter varandra medför inte att det finns en signifikant risk för ”vanligt folk” det är klart större risk att jag drunknar när jag badar eller blir påkörd mär jag går över vägen.
Det enklaste och det med högst påverkan är att välja område. Ett lugnt område blir ofta en bit ut från centrum och med dålig kollektivtrafik, tex Nacka, Värmdö, Ekerö eller Österåker.
Det finns aldrig garantier för att någon av dina grabbar inte är kriminell eller din det nuförtiden räcker med - att grannen är släkt med någon kriminell. Tex är min granne släkt med gängledare. Det visste jag ju inte när jag köpte huset då grannen flyttat in senare. Nu ser jag inget omedelbart hot att någon skulle spränga hans hus men risken finns alltid.
Sedan är ju kriminaliteten invävd i samhällsapparaten då kriminella infiltrerat politik, rättsväsendet mm. Även de som tappert kämpar mot kriminaliteten såsom poliser och åklagare är ju måltavlor.
Jag förordar kraftiga inskränkningar av de relativt få kriminellas liv, snarare än att vi alla andra ska inskränka våra liv.
Det finns aldrig garantier för att någon av dina grabbar inte är kriminell eller din det nuförtiden räcker med - att grannen är släkt med någon kriminell. Tex är min granne släkt med gängledare. Det visste jag ju inte när jag köpte huset då grannen flyttat in senare. Nu ser jag inget omedelbart hot att någon skulle spränga hans hus men risken finns alltid.
Sedan är ju kriminaliteten invävd i samhällsapparaten då kriminella infiltrerat politik, rättsväsendet mm. Även de som tappert kämpar mot kriminaliteten såsom poliser och åklagare är ju måltavlor.
Jag förordar kraftiga inskränkningar av de relativt få kriminellas liv, snarare än att vi alla andra ska inskränka våra liv.
De riskerna kan du hantera med nykterhet, flytväst, simkunnighet respektive se dig för och gå på övergångsställe när det är grön gubbe.D Daniel 109 skrev:Från källan” Det är i princip uteslutande dödligt skjutvapenvåld som ligger bakom den generella ökningen. ”
Risken att dö är ju 100%. Frågan är bara när och hur.
Om man ser till säkerhet i säkerhet i själva byggnaden så kan jag tänka mig att skottsäkra rutor och ordentliga dörrar ger bättre värde för pengarna än att t.ex. bygga sin villa på en höjd med murar som en medeltida borg. Till slut blir det nog mycket effektivare att anställa patrullerande vakter än att satsa på passivt försvar.
Ah, den tråden minns jag väl. Men det var TS egen slutsats att Täby säkerhetsmässigt och skattemässigt var den enda möjliga platsen på vår planet att bo på. Nån vecka efter blev nån skjuten i Täby.S Staffan-N skrev:
Det är väl inte helt osannolikt att vissa gängledare "kommer upp sig" - förvisso finns väl nån slags oskriven regel att man i vissa kulturer ska bo väldigt nära sin familj, så bor familjen i Botkyrka flyttar man inte till Danderyd. Det gör väl att "fina" områden nära utsatta har större risk att få inflyttning av rika gängledare som kan bli måltavla för granatattacker och skjutningar.
Att utforma huset så det står pall för skjutningar och granatattacker vet jag inte om det egentligen har någon större effekt, jag tänker att man ändå vill kunna gå ut och hämta posten, vara i trädgården osv så frågan är hur mycket det hjälper. Villorna kan ju inte se ut som ambasader, eller som hus i mer osäkra länder med höga murar med taggtråd och krossade glasflaskor på toppen på muren. Ett annat scenario är ju gated communities, helt enkelt att man stänger alla infarter till området och sätter en vakt som kontrollerar alla som åker in.
Det är dock trist att man överhuvudtaget ska behöva prata om den typen av lösningar.
Behöver man prata om den typen av lösningar?
Jag antar att du menar hot från folk man inte känner.
Fallen av dödligt våld per kapita har i sammanhanget brusrörelser jämfört med tex 2010. Perioden slutet av 70talet till mitten av 90talet hade mer dödligt våld. (s.19 https://bra.se/download/18.5c4e55aa.../2024_6_Doldigt-vald-i-Sverige-sedan-1990.pdf)
Det signifikanta är väl övergång till skjutvapen som andel.
Stölder av verktyg och båtmotorer mm. är ju också ett problem.
Automatisk uppfartsbelysning lär ju va mest förebyggande per krona, för att försvåra däck och katalysatorstölder.
I efterhand skulle det ju va kul att veta vad som hänt, med kameraövervakning, mem där skulle jag i alla fall passa mig för "molnlösningar" och köra med lokal lagring av video. Att köpa Verysure och allt vad de nu heter är alldeles för integritetskränkande för min del för att det skulle vara värt det.
Fallen av dödligt våld per kapita har i sammanhanget brusrörelser jämfört med tex 2010. Perioden slutet av 70talet till mitten av 90talet hade mer dödligt våld. (s.19 https://bra.se/download/18.5c4e55aa.../2024_6_Doldigt-vald-i-Sverige-sedan-1990.pdf)
Det signifikanta är väl övergång till skjutvapen som andel.
Stölder av verktyg och båtmotorer mm. är ju också ett problem.
Så länge man inte bor så att tomten är någon slags uppenbar flyktväg från en kriminell mc-klubb eller skum nattklubb så vet jag inte om det finns så mycket som är värt att göra.spikplanka skrev:
Automatisk uppfartsbelysning lär ju va mest förebyggande per krona, för att försvåra däck och katalysatorstölder.
I efterhand skulle det ju va kul att veta vad som hänt, med kameraövervakning, mem där skulle jag i alla fall passa mig för "molnlösningar" och köra med lokal lagring av video. Att köpa Verysure och allt vad de nu heter är alldeles för integritetskränkande för min del för att det skulle vara värt det.
Givetvis så använder man trådade kameror till lokal inspelning. Men man kan dock gärna dubblera inspelningen så att det inte hänger på ett kabinett. Helt bör lösningen även vara avskild från Internet vilket man kan lösa med en nätverkskabel som bara ta trafik åt ett håll och en server som mellanlagrar datat för transport till mobiltelefon.J Jaggatagga skrev:
Vaktfirmorna verkar mest komma och tejpa fönster efter att det är färdigstulet och sedan åka därifrån.