Kikade precis på den i mailet som kom idag..
Skruvas trallen bara från en sida, eller tolkar jag grejen fel? :)

P
Verkar som man kan skruva från båda hållen, när jag kollar på videon hos axminster.

Verkar bli stora springor...
Om man kör 2mm eller dikt an lär det inte fungera att skruva från bägge hållen... eller missar jag nått?

Större springor lär det blir, kollade inte exakt vad distanserna var specade till. Kittet verkade dock väldigt trevligt, smutt att inte ha synlig skruv :)

Det där verkade ju riktigt bra... Hoppas att någon köpt en och berättar hur den var att använda snart... Om jag nu inte blir för sugen själv och köper en. :)

Verkar det inte bli lite väl synliga borrhål med denna jigg (ser ut att nagga överkanten)? 950767_inset3_xl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte helt osynliga men stor skillnad ändå motför uppifrån. Iom förborrning så kan man väl inte hoppas på att dom sluter sig som när man drar vanlig trallskruv strax under ytan på vanlig tryckimp trall.

1/4 tum eller 8mm var distansbitarna. Om man lägger det mellan vanlig (läs blöt) tryckimpregnerad trall så blir det ordentliga glipor när det torkat. Säkert bra för ventilationen men jag vet inte om det blir så snyggt. Men det är ju en smaksak, och man kan förstås torka virket innan eller använda något annat än tryckimpregnerat.

Men kör man med vanlig tryckt trall är väl risken att även om barnen slipper stickor i fötterna från fliset kring skruvskallar så fastnar dom med tårna i springorna istället... För att inte tala om bestick och annat som riskerar att ramla ner under altanen.

/Woodchuck

Kan tekniken vara nåt att ta till sig även utan jigg och för trall som ligger dikt an? Går ju försöka snedda in trallskruven i vinkel..

Hade distansen vart 4mm hade jag nog testat, skall lägga lärkdäck om 14dgr.
Fast 6,3 hade väl iofs fungerat. Vilka skruvar kan passa ihop med dessa (har lika små skruvskallar)

Ganska dyr dock, man använder den ju inte speciellt ofta..

Redigerat:
Distanserna behöver man väl inte använda? Jiggen själv verkar ju vila i kanten på brädan (radien). Tror 700 rostfria skruv kostade ca 65 GBP, så det är inte så billiga skruv precis.

Här finns en video. Dock så håller jag med om att den verkar kräva att man monterar brädorna med nog så stort mellanrum. Kanske ett alternativ om man använder något ädelträ som inte krymper så mycket (typ Camuro).

Vill man ha "osynlig" trall förskruvning är en bräda lika bred som regel -skruvad i trallbräda -
på så vis kan man göra lös trall som fästes i hörn tex fördelen är att den går att lyfta /ta lös tvätta, om det görs i lagom stora bitar, delar som slits är utbytbara,behöver inte platsbyggas
Enda nackdel är att om decket är stort kan det "klappra" stegen hörs, tar lite längre tid att skruva ihop

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.