9 484 läst ·
58 svar
9k läst
58 svar
Kräva att säljaren betalar besikningsman?
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Nej, jag tror dessvärre inte det.
Att det av olika skäl dröjt med kontakten med samfällighetsföreningen är inte säljarens fel. Du har ett mycket stort ansvar att förvissa dig om fastighetens skick och de eventuella brister, skyldigheter och kostnader som kan hänföras till tomt eller annat som följer med huset, t.ex. ägarens (även den nyes) skyldigheter mot en samfällighetsförening. Beloppen är inte heller av sådan storlek att man gärna tar en tvist med åtföljande ombudskostnader.
Men, om du kan få säljaren att känna lite dåligt samvete, vilket borde kunna lyckas, så kan ni nog komma till en rimlig förlikning. En hussäljare vill att köparen ska känna sig nöjd och glad med huset. Var lite praktisk och pragmatisk och i det läget!
Att det av olika skäl dröjt med kontakten med samfällighetsföreningen är inte säljarens fel. Du har ett mycket stort ansvar att förvissa dig om fastighetens skick och de eventuella brister, skyldigheter och kostnader som kan hänföras till tomt eller annat som följer med huset, t.ex. ägarens (även den nyes) skyldigheter mot en samfällighetsförening. Beloppen är inte heller av sådan storlek att man gärna tar en tvist med åtföljande ombudskostnader.
Men, om du kan få säljaren att känna lite dåligt samvete, vilket borde kunna lyckas, så kan ni nog komma till en rimlig förlikning. En hussäljare vill att köparen ska känna sig nöjd och glad med huset. Var lite praktisk och pragmatisk och i det läget!
Om ni gjort kalkyl på 2.5 miljoner och fått lånelöfte från banken borde ni kunna ta ett samtal med banken om en plan där ni kan få in kostnaderna för de åtgärder som krävs, i synnerhet om ni kan få ner priset till 2.1.
Men det är kanske lika bra att ni filar på ett brev om uppsägning av köpeavtalet med hänsyftning till besiktningsparagrafen, att ha i bakfickan om säljaren inte vill göra prisavdrag.
Vet ni vem den andre budgivaren är? Eftersom ni vunnit budgivningen bör ni ha rätt att få namn på övriga budgivare från mäklaren. Inte för att jag rekommenderar att ni skall ringa upp dem, men kan vara bra att veta.
Men det är kanske lika bra att ni filar på ett brev om uppsägning av köpeavtalet med hänsyftning till besiktningsparagrafen, att ha i bakfickan om säljaren inte vill göra prisavdrag.
Vet ni vem den andre budgivaren är? Eftersom ni vunnit budgivningen bör ni ha rätt att få namn på övriga budgivare från mäklaren. Inte för att jag rekommenderar att ni skall ringa upp dem, men kan vara bra att veta.
"Rättigeheten" att få ta del av andra budgivare kna knappast gälla förrens köpet är klart? Vore ju förhandlingsmässig katastrof att som säljare lämna ut vilka de andra var och vad de bjöd innan köpet är klart.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/_sfs-2011-666/
Köparen skall få dokumentationen när uppdraget är slutfört. Vill nog till som säljare att man bestämmer att uppdraget inte är slutfört förrens ev. ångerrätt gått ut! Öppnar ju annars möjligheter för kraftig prutning, tex vid slutna bud,
Köparen skall få dokumentationen när uppdraget är slutfört. Vill nog till som säljare att man bestämmer att uppdraget inte är slutfört förrens ev. ångerrätt gått ut! Öppnar ju annars möjligheter för kraftig prutning, tex vid slutna bud,
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Vi har fått ut kontaktuppgifter till den andra budgivaren. Kommer absolut höra av oss till dem ifall säljaren tackar nej till vårt bud. Inte så mycket för vår egen skull utan för deras - så säljaren inte udanhåller dem den infon vi tagit reda på.
Vi kommer i helgen författa ihop ett mail till fastighetsmäklaren där vi erbjuder säljaren 2,1 miljoner med motivering till de brister vi hittat efter kontraktskrivningen. Vi kommer också skriva i det brevet att ifall de inte går med på det så säger vi tack och hej till köpet med hänvisning till klausulen (givetvis med en annan formulering).
Tack igen för all input!
Vi kommer i helgen författa ihop ett mail till fastighetsmäklaren där vi erbjuder säljaren 2,1 miljoner med motivering till de brister vi hittat efter kontraktskrivningen. Vi kommer också skriva i det brevet att ifall de inte går med på det så säger vi tack och hej till köpet med hänvisning till klausulen (givetvis med en annan formulering).
Tack igen för all input!
Vilket är en alldeles utmärkt beskrivning vad som säljaren kan råka ut för om han anger de andra spekulanternas adress och telefonnummer.kiaapetersen skrev:
Jag fattar faktiskt inte hur säljanre och hans/henns mäklare har tänkt här?
Håller med, hade aldrig släppt uppgifter förrän affären är slutförd just för att slippa problematik om detta. I slutändan kan en köpare lägga ett lågt bud och direkt börja kontakta andra budgivare för att tala ner fastigheten i hopp om att säljaren saknar alternativ-MH- skrev:
Vi är alla olika, en del positiva, andra negativa, vissa är naiva och andra är nitiska surgubbar. Därmed inte sagt hur du är utan mer en reflektion om att ens egna sanning inte är en generell sådan.Jugend skrev:Jo men det är ju i princip ingen som gör sådan besiktning Fredrik och frågan är om det överhuvudtaget är nödvändigt på 80 % av objekten som finns på marknaden om du har en bra besiktningsman som du talar ordentligt med. Jag tror inte det. Jag vet flera bra besiktningmän här på västkusten som jag tycker är bra. Sedan man måste vara beredd på oförutsägbara utgifter om man äger fastighet. Kan man inte ta det skall man köpa sig en fastighet så att man har råd med det snarare än att ligga och fundera över om man kan vältra över kostnader för huset på tidigare ägare och lägga massvis med pengar på olika besiktningar som istället kunde användas till huset.
Jag ser det som oerhört mycket mer positivt att människor engagerar sig i överlämningen än att man per automatik misstänker den som säljer för att inte göra rätt för sig.
TS tycker jag skall begära in pengarna för förändringarna som säljaren inte skaffat sig. Sedan när det gäller besiktningen så begär ni att säljarna betalar det nästa gång ni köper hus för jag tycker du tänker rätt i den frågan.
Det man däremot kan tillåta sig generalisera om är att ett fastighetsköp är ett av de största köpen och investeringarna man gör som privatperson. Affären spänner oftast både över en stor ekonomisk summa och förmodad livslängd, samtidigt som det finns risker för stora omkostnader. I värsta fall förekommer det skador som innebär rivning av fastighet utan ersättning från försäkring, säljare eller annan. Då sitter man med ett nästan obefintligt värde, en trolig belåning som ej tillåter någon hjälp från banken och samtidigt saknar boende.
Jag har själv nyligen sett ett sådant ärende där fastigheten såldes i skåne för 2,8 miljoner 2009 för att 2 år senare rivas utan ersättning från någon. Köparna hade undersökt fastigheten med hjälp av kunniga föräldrar och en farbror, upptäckt skador och prutat ner fastigheten till det som blev köpesumman. Däremot missade man sättningsskador och upptäckte detta först 6 månader senare. Efter försök till reklamation både till försäkringsbolaget och säljaren så började man försöka laga skadorna 2010 utan lyckade resultat.
Familjen står nu med lån på ca 2 miljoner och en fastighet värd ca 7-800 000 kr utan möjlighet att belåna mer för återuppbyggnad.
Detta är ett skräckscenario men kan visa ett exempel på värsta utfallet.
Att det då i Sverige har tillåtits bli en kutym av att döpa en besiktning till överlåtelsebesiktning men ändå inte är anpassad för reglerna kring fastighetsöverlåtelse är än mer annorlunda.
Precis som du säger väljer väldigt få att göra en jordabalksundersökning. Jag själv har hjälpt till att undersöka enstaka gånger inom släkten. Då har det nästan upplevts frustrerande av säljaren att jag ville ha tillgång till fastigheten 1-2 långa dagar beroende på andra omständigheter, till det tillkommer ca 1 arbetsdag med inhämtning och granskning av juridiska handlingar.
Men jag är just en nitisk tråkmåns. Jag hade viljat ha ett avtalsförhållande med reklamationsrätt gentemot den som undersöker en sådan stor affär som fastighetsköp är för mig. Andra väljer att lita på säljaren och sparar pengarna för att kunna möta eventuella åtgärdsbehov
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
...fast vi fick ju först ut namn på den andra budgivaren efter vi vunnit budgivningen och skrivit på kontraktet. Så riktigt så konspiratorisk kan man inte vara ;-)
Ett kontrakt som ni kan säga upp husomhelst, och då börja förhandla priser igen med full vetskap om vilka de andra är och vad de bjöd? Och kanske kontakta dem som ni nu tänker göra för att prata ner huset så att de inte köper det till vad de ursprungligen bjöd? Så när ni försöker pruta samtidigt påverkar de andra tänkbara spekulanterna?kiaapetersen skrev:
Inte behvöer man vara konspiratoriskt lagd för att se nackdelen för säljaren...
Fast ni fick ut listan innan köpet är fullbordat eftersom ni har en öppen besiktningsklausul.kiaapetersen skrev:
Dessutom behöver man inte vara så konspiratorisk. Ett av problemen som kom med besiktningsklausuler utan villkor var det faktum att vissa köpare skriver på och sedan i sista sekund använder hot om hävning som en prutmån.
Jag var en av de som hårdast argumenterade för att villkor gav utrymme för tolkningsjuridisk problematik vid fastighetsöverlåtelse. Men man skall inte glömma att det i slutändan är ett rent öppet köp till nackdel för säljaren
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Jag tänkte snarare konspiratorisk vad det gällde den här kommentaren:
"Eller ännu värre, om trean är långt efter kan de två första prata ihop sig om att dela på vinsten av prutning. Risky men inte otänkbart..."
Helt klart att situationen nu är till säljarens nackdel. Fast med tanke på hur han skött det hela så har jag inget dåligt samvete!
"Eller ännu värre, om trean är långt efter kan de två första prata ihop sig om att dela på vinsten av prutning. Risky men inte otänkbart..."
Helt klart att situationen nu är till säljarens nackdel. Fast med tanke på hur han skött det hela så har jag inget dåligt samvete!
Det var ju för att köparna trodde att säljaren ljög om andra budgivare som den här regeln om budlistor gjordes. Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att att förstpa att vissa "skenbud" förekom. Så varför skulle inte köparna vara lika smarta?
Mäklarn tillvaratar dåligt säljarens intresse, verkar det som.
Mäklarn tillvaratar dåligt säljarens intresse, verkar det som.