7 946 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Krav våtzon 1
Jag ska välja hantverkare för bl.a. renovering av badrum. Målbild är enligt foto, där min fråga gäller kakelhöjd 8 plattor. Hantverkare sa att jag måste kakla från golv till tak i hela våtzon 1, dvs att utförande enligt bild inte är tillåtet. Stämmer det? Om kakel 8 plattor höjd är tillåtet, vilket ytskiktsmaterial krävs ovanför upp till tak? Mitt enda önskemål är en slät struktur i vit.

Tack för svar! För mig som amatör, vad består den försvårande faktorn av som gör att en utförare kan vilja kräva ett avvik? Om jag tolkar dig rätt är alltså delvis kakling i våtzon 1 godkänt men det gäller att hitta en utförare som är bekväm att inte kräva avvik av beställaren?GoForIt skrev:
Problemet är att allt kring tätskikt numera är knutet till olika branschstandarder.
Det finns system för såväl keramik (BKR) som målat (MVK) men problemen uppkommer när man ska skarva mellan dem. Det förutsätter att det finns godkända vägar för detta.
Halvkaklat var ju väldigt vanligt förr i tiden före alla branschstandarder, men idag väldigt ovanligt.
Risken för dig är att du efter renoveringen står med ett badrum som ditt försäkringsbolag inte vill godkänna vid en framtida skada.
Det finns system för såväl keramik (BKR) som målat (MVK) men problemen uppkommer när man ska skarva mellan dem. Det förutsätter att det finns godkända vägar för detta.
Halvkaklat var ju väldigt vanligt förr i tiden före alla branschstandarder, men idag väldigt ovanligt.
Risken för dig är att du efter renoveringen står med ett badrum som ditt försäkringsbolag inte vill godkänna vid en framtida skada.
Återigen tack! Jag tolkar Säkra våtrum januari 2016 kapitel 5.4 som att det är tillåtet? I kontakt med mitt försäkringsbolag uppger de, med reservation att de hade kunskap om senaste branschstandard och Säkra Våtrum, att det är tillåtet givet att plastmatta är bakom kakel och skarv korrekt utförd. Har branschstandard inte följts eller hantverkare har krävt mig på ett avvik skulle skadan ändå regleras, men med förhöjd självrisk och ingen ersättning för eventuell följdskada. Sedan förordade försäkringsbolaget enhetlig metod men erkände att halvkaklade genomförs.GoForIt skrev:
Problemet är att allt kring tätskikt numera är knutet till olika branschstandarder.
Kan det vara så att detta kokar ned till att finna en hantverkare som är bekväm med att inte kräva avvik?
Jag är osäker på vad du menar med "Säkra Våtrum"? Är det GVK du avser då?E sthlm01 skrev:Återigen tack! Jag tolkar Säkra våtrum januari 2016 kapitel 5.4 som att det är tillåtet? I kontakt med mitt försäkringsbolag uppger de, med reservation att de hade kunskap om senaste branschstandard och Säkra Våtrum, att det är tillåtet givet att plastmatta är bakom kakel och skarv korrekt utförd. Har branschstandard inte följts eller hantverkare har krävt mig på ett avvik skulle skadan ändå regleras, men med förhöjd självrisk och ingen ersättning för eventuell följdskada. Sedan förordade försäkringsbolaget enhetlig metod men erkände att halvkaklade genomförs.
Kan det vara så att detta kokar ned till att finna en hantverkare som är bekväm med att inte kräva avvik?
Sitter det plastmatta där idag som du tänkt använda?
Ursäkta, ja, det är GVK: https://www.gvk.se/media/1309/sakra-vatrum-2016-1.pdfGoForIt skrev:
Idag plastmatta på golv och helkaklade väggar. Jag har tänkt att allt rivs ut och byggs upp från grunden, halvkaklat på vägg och klinkers på golv.
Om halvkaklat är godkänt, är det våtrumsmatta eller våtrumstapet som är godkänt på den icke-kaklade delen?
Klicka här för att svara