Har lämnat in bygglov för att bygga ut ett befintligt hus (ifrån 1964) med ytterligare ca 60 kvm. Utbyggnaden är tänkt att fungera som en separat bostad. Här är planlösningen jag lämnat in:

Planritning för utbyggnad av hus med betecknade rum och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick följande krav på komplettering ifrån bygglovsenheten:

"Komplettera ansökan genom att ange rummens funktion och inredning i befintlig byggnad. Det ska även finnas invändiga mått på väggar och dörrar som visar hur tillgänglighetskraven uppfylls."

Är inte detta absurt? Befintliga bostaden är ifrån 1964 och det är massor av avvikelser ifrån dagens tillgänglighetskrav på tex dörrar, badrum, kök osv. Har bygglovsenheten rätt att kräva att hela den befintliga bostaden görs om när jag vill bygga ut?

Det låter ju absurt. Kan förstå att tillbyggnaden måste klara tillgänglighetskraven men den befintliga är ju vad den är.
När jag byggde ut 84 m2 2016 så var det ingen snack om den befintliga och tillgänglighetskraven.

Dock så förstår jag att man vill se vad de befintliga rummen är för något.

Så här säger Boverket.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-byggnader/tillganglighetskraven-vid-andring/

Så ha inte med eventuella ändringar i det befintliga som är bygglovsbefriat. För annars kan nog det hanteras som en ändring med satta krav.

• Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Det är bara de nya delarna som måste uppfylla det, gör de gamla delarna det så är det bara o gratulera.

men anpassar du dörrarna så de uppfyller bredderna så ser det ut som du klarar det. Kök, sovrum, bad där du kan bo fast du är rullstolsbunden.

Sen ändra ritningen så bara den nya delen har "section fill". Så man ser tydligt vad som är nytt.

• Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
BirgitS
Kan nog vara bra att visa att det stora sovrummet i tillbyggnaden uppfyller tillgänglighetskraven när det gäller måtten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.