Vad säger branschreglerna ang tätskikt i rum som innehåller
Toastol, Handfat och Duschkabin?
DElvis kakel, delvis träpanel på väggar samt klinker på Golv!

Krävs det tätskikt på både väggar och golv eller enbart på golv i detta fall?

Jag tolkar BKRs branschregler som att man EJ behöver tätskikta väggar i detta exempel, tolkar jag rätt?

Branschreglerna tar inte hänsyn till vilken typ av duschanordning som finns.

Rummet räknas som ett våtrum eftersom där är en dusch och sen är det ytskikten som avgör vilket regelverk som bör följas.

Blandar man ytskikt får man själv ta ansvar för att överlappning mellan de olika tätskiktet blir hållbart.

Jag tänkte snarare att med dushkabin så kommer väggar ej vattenbegjutas och att man därför ej kräver tätskikt i vägg, men jag kanske tänker fel. Givetvis ökar fuktbelastningen i hela rummet så fort man dushar och därmed kanske kravet på,tätskikt är relevant?

Ja att du endast kommer ha kabin förändrar inga krav gentemot en vanlig dusch. Nästa ägare till huset kanske kastar ut kabinen...

Sent from my GT-S5570 using Byggahus

Ska du skita i tätskikt på väggar?

Trä och vatten går sällan bra ihop. Trots att Timell har träpanell i sitt badrum på TV...

Hej.
Du behöver inte tätskikta väggarna, mer än ca 5 - 10 cm i golv/väggvinkeln. Samma som i wc och tvättstuga.
Krasst sett räknas duschkabinen som ett eget våtutrymme och det ställs inga andra krav på väggarna.
Är dock inte så praktiskt, som ni redan tar upp, men helt godkänt enligt bransch och försäkrings regler.
Mvh Kimpo

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.