J j-o75 skrev:
Jag har blivit uppmärksam på att det ganska plötsligt tillkommit ett krav på att alla föreningar med uppvärmd lokal och mer än 20 parkeringsplatser måste ha en laddpunkt från och med 2025-01-01.
Är det någon som har lite mer ideer och tankar om hur man gör med detta och varför det inte pratats mer om detta? Detta gäller ju en stor mängd av vår ideella verksamhet och kostar en del givetvis.
Nu föreslår regeringen att ideella föreningar och organisationer ska undantas från dessa nya regler.

https://www.vibilagare.se/nyheter/foreningarna-kan-andas-ut-laddkravet-gors-om
 
  • Gilla
  • Älska
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
M martin.sveg skrev:
Nu föreslår regeringen att ideella föreningar och organisationer ska undantas från dessa nya regler.

[länk]
Kan vara klokt att inte tvinga små föreningar och ställen som inte har infrastruktur.

Däremot borde man tvinga ställen som redan idag har motorvärmarstolpe! Finns allt för många ställen som bjuder el till fossilbilar men förbjuder det till elbilar. Vissa har sina gamla Kupevärmare inkopplade hela dagen och oavsett är det inte gratis heller eller rättvist mot dem som har elbil eller även bilar som har bensin/dieselvärmare!

Men en viktigare sak vore att kolla lite på prissättningen på befintliga ställen. Är det verkligen okej göra en enorm vinst på laddstolpar?!
 
Claes Sörmland
Intressant! Gissa vad det handlar om...

Det var Boverket som föreslog en överimplementering av EU-direktivet "främst utifrån den systematik som plan- och bygglagen har". Boverket ville ha elegant förordningstext och fann då inte skäl att införa de nationella undantag för små och medelstora företag (alltså den kategori som nu drabbades med ideella föreningar). Och regeringen beslutade just detta utan hänsyn till verksamheterna. Författningstextens elegans får före verkligheten, så samtida svenskt.

Sid 4 i regeringen PM:

Text om Boverkets bedömning vid förändringar i EBPD 2018. Inga undantag för byggnader baserat på ägarskap. Ändring av byggförordning 2020 utan undantag.

https://www.regeringen.se/contentas...ddningspunkter-for-ideella-organisationer.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Svårt att tro att det var estetiska skäl. De ljög nog för att de ville att så många som möjligt skulle omfattas.

Men bra med ett undantag i en överdrivet klåfingrig reglering.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror inte det, på den politiska nivån (rödgrön regering) så fanns troligen en vilja att få till så många laddpunkter som möjligt, kosta vad det kosta ville. Men knappast på Boverket. Och i sak hade ju Boverket rätt, EU-förordningens reglering lirar inte med hur PBL och PBF är skrivna, de utgår ju inte från ägandeförhållanden.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bra att regeringen är lyhörda i alla fall.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Förnuftet verkar ha segrat.

Läs:

Ett undantag från krav på laddningspunkter för ideella organisationerDnr KN2024/01868​

Publicerad 01 oktober 2024
Denna promemoria har tagits fram inom Regeringskansliet och innehåller förslag om att införa ett undantag för ideella organisationer från kravet i plan- och byggförordningen att från och med den 1 januari 2025 tillhandahålla laddningspunkter
 
  • Älska
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Frillesås1 Frillesås1 skrev:
Läs
Bra råd! 😉
 
Mikael_L
Ja det vore vettigt.
Man kan nog sänka kravprofilen lite överallt anser jag.

För elbilen är ju ett faktum idag, den behöver inte längre valsas fram genom politiska initiativ, så därför går det mesta som rör detta av sig självt numera.
Där det uppstår behov av laddpunkter, kommer det laddpunkter.
Politikern behöver inte längre vara klåfingrig här.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Roligt när sunt förnuft hittar in i politiken, MP gråter väl förstås men det unnar jag dem mer än gärna så här i juletider.
Frågan är ju bara hur många fattiga klubbar och organisationer som redan på typiskt svenskt "vi ska vara duktiga och följa alla dumheter" maner redan gjort eller beställt detta.
Och hur är det med icke ideella som får besök ibland?
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det vore vettigt.
Man kan nog sänka kravprofilen lite överallt anser jag.

För elbilen är ju ett faktum idag, den behöver inte längre valsas fram genom politiska initiativ, så därför går det mesta som rör detta av sig självt numera.
Där det uppstår behov av laddpunkter, kommer det laddpunkter.
Politikern behöver inte längre vara klåfingrig här.
Lite finns allt kvar att göra.

Besökte radhusområde i Täby i sommras. Det var 30min promenad från familjen som besöktes till närmaste laddare 3.7kW eller snabbare.
 
Positivt att det blev undantag, men det visar också hur viktigt det är att engagera sig. Det blev ju massor av artiklar i olika tidningar som väckte opinion.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Lite finns allt kvar att göra.

Besökte radhusområde i Täby i sommras. Det var 30min promenad från familjen som besöktes till närmaste laddare 3.7kW eller snabbare.
Lite kommer alltid finnas kvar att göra.
Varför laddade du inte hos de du besökte?
 
Attitudeswe
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lite kommer alltid finnas kvar att göra.
Varför laddade du inte hos de du besökte?
För att dom inte hade elbil och garagelängorna väl bara har 6A motorvärmaruttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.