43 741 läst ·
636 svar
44k läst
636 svar
Krav på laddstolpe ideell förening?
Nu föreslår regeringen att ideella föreningar och organisationer ska undantas från dessa nya regler.J j-o75 skrev:Jag har blivit uppmärksam på att det ganska plötsligt tillkommit ett krav på att alla föreningar med uppvärmd lokal och mer än 20 parkeringsplatser måste ha en laddpunkt från och med 2025-01-01.
Är det någon som har lite mer ideer och tankar om hur man gör med detta och varför det inte pratats mer om detta? Detta gäller ju en stor mängd av vår ideella verksamhet och kostar en del givetvis.
https://www.vibilagare.se/nyheter/foreningarna-kan-andas-ut-laddkravet-gors-om
Kan vara klokt att inte tvinga små föreningar och ställen som inte har infrastruktur.M martin.sveg skrev:
Däremot borde man tvinga ställen som redan idag har motorvärmarstolpe! Finns allt för många ställen som bjuder el till fossilbilar men förbjuder det till elbilar. Vissa har sina gamla Kupevärmare inkopplade hela dagen och oavsett är det inte gratis heller eller rättvist mot dem som har elbil eller även bilar som har bensin/dieselvärmare!
Men en viktigare sak vore att kolla lite på prissättningen på befintliga ställen. Är det verkligen okej göra en enorm vinst på laddstolpar?!
Intressant! Gissa vad det handlar om...
Det var Boverket som föreslog en överimplementering av EU-direktivet "främst utifrån den systematik som plan- och bygglagen har". Boverket ville ha elegant förordningstext och fann då inte skäl att införa de nationella undantag för små och medelstora företag (alltså den kategori som nu drabbades med ideella föreningar). Och regeringen beslutade just detta utan hänsyn till verksamheterna. Författningstextens elegans får före verkligheten, så samtida svenskt.
Sid 4 i regeringen PM:
https://www.regeringen.se/contentas...ddningspunkter-for-ideella-organisationer.pdf
Det var Boverket som föreslog en överimplementering av EU-direktivet "främst utifrån den systematik som plan- och bygglagen har". Boverket ville ha elegant förordningstext och fann då inte skäl att införa de nationella undantag för små och medelstora företag (alltså den kategori som nu drabbades med ideella föreningar). Och regeringen beslutade just detta utan hänsyn till verksamheterna. Författningstextens elegans får före verkligheten, så samtida svenskt.
Sid 4 i regeringen PM:
https://www.regeringen.se/contentas...ddningspunkter-for-ideella-organisationer.pdf
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Svårt att tro att det var estetiska skäl. De ljög nog för att de ville att så många som möjligt skulle omfattas.
Men bra med ett undantag i en överdrivet klåfingrig reglering.
Men bra med ett undantag i en överdrivet klåfingrig reglering.
Jag tror inte det, på den politiska nivån (rödgrön regering) så fanns troligen en vilja att få till så många laddpunkter som möjligt, kosta vad det kosta ville. Men knappast på Boverket. Och i sak hade ju Boverket rätt, EU-förordningens reglering lirar inte med hur PBL och PBF är skrivna, de utgår ju inte från ägandeförhållanden.
Förnuftet verkar ha segrat.
Läs:
Denna promemoria har tagits fram inom Regeringskansliet och innehåller förslag om att införa ett undantag för ideella organisationer från kravet i plan- och byggförordningen att från och med den 1 januari 2025 tillhandahålla laddningspunkter
Läs:
Ett undantag från krav på laddningspunkter för ideella organisationerDnr KN2024/01868
Publicerad 01 oktober 2024Denna promemoria har tagits fram inom Regeringskansliet och innehåller förslag om att införa ett undantag för ideella organisationer från kravet i plan- och byggförordningen att från och med den 1 januari 2025 tillhandahålla laddningspunkter
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Ja det vore vettigt.
Man kan nog sänka kravprofilen lite överallt anser jag.
För elbilen är ju ett faktum idag, den behöver inte längre valsas fram genom politiska initiativ, så därför går det mesta som rör detta av sig självt numera.
Där det uppstår behov av laddpunkter, kommer det laddpunkter.
Politikern behöver inte längre vara klåfingrig här.
Man kan nog sänka kravprofilen lite överallt anser jag.
För elbilen är ju ett faktum idag, den behöver inte längre valsas fram genom politiska initiativ, så därför går det mesta som rör detta av sig självt numera.
Där det uppstår behov av laddpunkter, kommer det laddpunkter.
Politikern behöver inte längre vara klåfingrig här.
Roligt när sunt förnuft hittar in i politiken, MP gråter väl förstås men det unnar jag dem mer än gärna så här i juletider.
Frågan är ju bara hur många fattiga klubbar och organisationer som redan på typiskt svenskt "vi ska vara duktiga och följa alla dumheter" maner redan gjort eller beställt detta.
Och hur är det med icke ideella som får besök ibland?
Frågan är ju bara hur många fattiga klubbar och organisationer som redan på typiskt svenskt "vi ska vara duktiga och följa alla dumheter" maner redan gjort eller beställt detta.
Och hur är det med icke ideella som får besök ibland?
Och det gick inte bara på remiss utan regeringen beslutade också om denna ändring i PBF. Här går beslutet att läsa:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...n-och-byggforordning-2011338_sfs-2011-338/#K3
Skönt att de gör rätt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...n-och-byggforordning-2011338_sfs-2011-338/#K3
Skönt att de gör rätt!
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 358 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 358 inlägg
Lite finns allt kvar att göra.Mikael_L skrev:
Ja det vore vettigt.
Man kan nog sänka kravprofilen lite överallt anser jag.
För elbilen är ju ett faktum idag, den behöver inte längre valsas fram genom politiska initiativ, så därför går det mesta som rör detta av sig självt numera.
Där det uppstår behov av laddpunkter, kommer det laddpunkter.
Politikern behöver inte längre vara klåfingrig här.
Besökte radhusområde i Täby i sommras. Det var 30min promenad från familjen som besöktes till närmaste laddare 3.7kW eller snabbare.