VI ska bygga ett fritidshus som levereras i småmoduler. VI kommer att bygga en hel del själva, men köpa in sådant som Markarbete, gjuta platta och hjälpa att snickra ihop så att det blir vädertätt. Efter det kommer vi att köpa in hantverkare vid behov. VI kommer alltså inte att ha en leverantör som ansvarar för hela bygget.

Min fråga är, behöver vi fortfarande försäkringar såsom tex färdigställandeförsäkring? Det känns ju konstigt om man ändå inte förbetalar arbetet, utan betalar löpande?

Finns det försäkringar som kan vara bra att ha, även om de inte krävs?

Hur har ni andra tänkt/gjort?

Om man bygger helt själv behöver man ingen färdigställandeförsäkring, men om du ska ta in entreprenörer så är det stor risk att kommunen kommer kräva det. Det är upp till kommunen att bestämma om det behövs för att ge startbesked. Formellt är det lag på det. Detta gäller om totalkostnaden för bygget överstiger ca en halv miljon.

För oss var det så att kommunen krävde att se ett bevis på färdigställandeskydd för att ställa ut startbeskedet. Då hade vi bara avtalat om att bygga grunden, så jag tecknade en färdigställandeförsäkring hos Garbo för bara den entreprenören. Sedan är tanken att man ska fylla på försäkringen efter hand när man kontrakterar fler entreprenörer, och då givetvis betala mer i premie. Men eftersom kommunen inte kommer att kontrollera att man verkligen gör det så är det ju lätt hänt att man "glömmer" det!

Färdigställandeförsäkringen är enligt min mening meningslös från början, och helt meningslös när man bygger med delad entreprenad och projektleder själv. Den enda försäkring som är meningsfull under byggtiden är att man givetvis bör ha byggnaden skadeförsäkrad under uppförandetiden, samt vanlig hemförsäkring som täcker lösöret.

Hemmakatten
Vi slapp att teckna färdigställandeförsäkring då vi hade +20 olika entreprenörer och kommunen ansåg det vara obilligt att vi skulle behöva betala för alla dessa försäkringar, framförallt för att inget betalades i förskott.

Det är många som tror att försäkringen blir mindre värd om man inte betalar i förskott. Så är det inte.
Även om du bara betalar i efterhand tillkommer extra kostnader om byggaren t.ex. går i konkurs och nån annan måste fullfölja.

Jag är också skeptisk till färdigställandeskyddet, men av andra orsaker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.