A
Hej, jag håller på att hjälpa mina svärföräldrar med en tillbyggnad av uterum, nu har vi fått tillbaka bygglovsansökan från kommunen med beskedet:

"Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen har mottagit er ansökan om bygglov. Den nya detaljplanen ger en utökad byggrätt men också begränsningen att tillbyggnader ska placeras med färdigt golv på +3,3 meter (marken vid er byggnad är ca 2,9). För att den ska kunna handläggas vidare måste följande kompletteringar inlämnas:

- Planritning som visar på vilken funktion tillbyggnaden har och färdig golvhöjd på minst +3,3 m."

När jag har kollat på nätet har jag fått fram betydligt högre höjd över havet, skulle någon kunna hjälpa mig med korrekta höjder över havet?

Menar kommunen att vi eventuellt ska göra tillbyggnaden ett trappsteg upp från övriga huset? Är det rimligt ur handikappsynpunkt?

Kommunen kan hjälpa er med korrekt höjd, ni kan be dem komma och mäta ut 3,3m åt er på befintlig tomt. Det kostar en liten slant, men då vet ni vad ni har att förhålla er till och det kommer inte att bli några klagomål alls därefter.

Står det 3,3m i detaljplanen så finns det inte myckat att göra åt saken. Faktum är att det befintliga huset riskerar att vara planstridigt och då får de inte ge något bygglov alls, utan då måste ni (svärföräldrarna) bygga enligt Attefallsreglerna. Så det hjälper inte att ni får reda på vart 3,3m ligger om nuvarande hus inte når upp till den höjden med sitt golv.

Edit: Orsaken att jag känner till detta är att jag blivit nekad bygglov just pga att befintlig byggnad är planstridig, något som inträffat pga en detaljplansförändring. Dvs huset byggdes enligt en detaljplan och fick bygglov enligt denna, tio år senare så ändrades detaljplanen och därmed så försvann alla möjligheter till bygglov. Nu verkar det dock som att jag hittat ett sätt att komma ur detta, då det är min altan som gör att huset bryter mot detaljplanen och jag har hittat ett prejudikat i samma kommun som kan användas för att få min altan att definieras som ej underbyggd. Detta gör att den inte skall räknas in i BYA och då är inte längre min altan planstridig.

Redigerat:
O
Scouten skrev:
Hej, jag håller på att hjälpa mina svärföräldrar med en tillbyggnad av uterum, nu har vi fått tillbaka bygglovsansökan från kommunen med beskedet:

"Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen har mottagit er ansökan om bygglov. Den nya detaljplanen ger en utökad byggrätt men också begränsningen att tillbyggnader ska placeras med färdigt golv på +3,3 meter (marken vid er byggnad är ca 2,9). För att den ska kunna handläggas vidare måste följande kompletteringar inlämnas:

- Planritning som visar på vilken funktion tillbyggnaden har och färdig golvhöjd på minst +3,3 m."

När jag har kollat på nätet har jag fått fram betydligt högre höjd över havet, skulle någon kunna hjälpa mig med korrekta höjder över havet?

Menar kommunen att vi eventuellt ska göra tillbyggnaden ett trappsteg upp från övriga huset? Är det rimligt ur handikappsynpunkt?
Tillgänglighet är inte de styrande kravet vid varken bygglov, besiktning eller liknande.
Finns flera krav som går före

A
Det som stör mig är att om jag söker på de höjdkartor jag hittar på nätet, så ligger tomten på dryga 5 meter över havet, men kommunen säger 2,9m. Jag inser att kommunen troligen har mer rätt än Google, men samtidigt skulle jag vilja få en bättre second opinion. Tyvärr får jag inte Lantmäteriets sida att fungera så att jag får ett mått därifrån.

Om du skickar mig ett PM med adressen så kan jag försöka med lantmäteriet också...

• Gilla
1
  • Laddar…
Du får höja marken med 0,5 meter utan att be om lov. Hjälper det dig? Makadamm och storsten och sedan bygga. Redigerar och lägger till lite info från Stockholms kommun men detta gäller alla kommuner. Notera att det dock endast gäller inom detaljplan. Annars kan du höja eller sänka mer. Gruva kräver dock tillstånd ,-)

Marklov innebär att man får tillstånd att avsevärt förändra marken.
Du behöver marklov för schaktning eller fyllning om höjdläget förändras mer än +/- 0,5 m och om området är har detaljplan.

Redigerat:
0,5 m är väl lämpligt för grund och isolering?
Låter som en perfect match

Problemet är väl inte markhöjden, utan att altanen hamnar på en annan höjd än huset? Det är ju svårt att höja marken en halvmeter och få huset att följa med...

Men om marken ligger på +2.9 och färdigt golv på minst +3,3 så betyder väl det att golvet måste vara minst 40cm från marken? Är husets golv lägre än så från marken?

useless useless skrev:
Problemet är väl inte markhöjden, utan att altanen hamnar på en annan höjd än huset? Det är ju svårt att höja marken en halvmeter och få huset att följa med...
Visst men du får också sänka 0,5 meter.

@Scouten: Först måste man ju veta vad som är havsnivån. Bara det kan vara en rätt knepig fråga och definitionen kan skilja sig på olika kuster och stora sjöar.

harry73
Men här behövs ingey separat marklov. Alla höjder som man skriver i bygglovet, kommer att fungera som marklov

Den enda lösningen på problemet är att kommunens utsättare kommer och markerar ut 3,3m. Sedan så kan detta då få följder för ett bygglov, men inget annat än kommunens eller lantmäteriet utsättning ar kommer att gillas så då väljer man kommunens tjänst då den är billigare och är godkänd.

A
Jag ringer helt enkelt till kommunen på måndag och hör hur pragmatiska de är. De har varit väldigt bra att ha att göra med tidigare.

Stämmer deras angivna höjd +-20cm, så klarar vi kraven.

Frågan är om de accepterar sin egen angivna markhöjd, eller om någon måste märka ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.