Undrar om jag kan använda en kompis som är elektriker som gör elinstallation till min utbyggnad, alltså han hjälper mig att dra och installera allt gratis,eller måste ett företag anlitas för att regler Ska uppfyllas och försäkringar gälla?

Om inte din kompis har en egen behörighet AL så får han inte, utan då måste det gå genom en elfirma, som då också måste ta betalt.

Var har du hört att försäkringen inte gäller? Försäkringsbolag ska endast bry sig om ifall installationen är korrekt utförd.

Och installationen (dvs den fysiska anläggningen) kan vara helt korrekt oavsett om personen som gjorde jobbet hade laglig rätt att utföra det eller inte. På samma sätt kan samma fysiska installation vara felaktig oavsett om personen som gjorde jobbet hade laglig rätt att utföra det eller inte.

Det gäller att hålla isär begreppen, man måste skilja på:
1. Resultatet (den fysiska installationen/anläggningen) som antingen är korrekt eller felaktig.
2. Arbetet med att utföra/skapa ovanstående installation, som antingen kan vara lagligt eller lagligt.
Det finns ingen tydlig koppling mellan punkterna 1 och 2 ovan. 1 kan vara korrekt även fast 2 var ett lagbrott och vice versa.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.