Vi blir tvungna att ändra vår kökslösning för kommunen anser att den inte uppfyller kraven. Jag tror de har fel, men hur ska man argumentera utan att de ska börja klaga på andra saker i köket där vi inte har det helt 100 enl tillgänglighetskraven. Enl de så måste det vara max 20 cm från vinkel till vasken . Om vi flyttar vasken åt vänster så får vi alldeles för lite yta att stå i hörnet och diska samt att man tappar poängen med rostfritt bänk för matlagningsyta (det blåa är hel rostfri diskbänk, resten är bänksiva i ek). Det är dessutom det enda de klagar inför startbeskedet, så man vill inte starta trist bråk, samtidigt så känns helt fel att ändra den här planlösning som i våra ögon är optimal för våra ytor. Hittar inte krav enl svensk standard online och det är lite dyrt att köpa tycker jag, men det är just den standarden som de tolkar fel. Är någon här som är insatt i det och kan komma med tips hur man ska lösa det?
Ritning av kökslayout med måttangivelser, diskbänk, och bänkskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan de kräva att ni följer stsndarden? Det är väl BBR som ni måste uppfylla?
 

Bästa svaret

Mikael_L
DixiePixie DixiePixie skrev:
Hittar inte krav enl svensk standard online
Hej, PM mig din mailadress så skickar jag dig standarden som PDF.
Det här måste ni få en chans att reda ut.


edit:
Nu har jag sprendat filen. (sprend.com)

En utmärkt tjänst om man vill skicka:
  • Stora filer.
  • Skicka anonymt
  • skicka filer med filändelser som inte ens epostprogram/provider gillar. Som regel .exe., .com osv ...

Du har typ en vecka på dig att ta ner den, sen försvinner den efter en halvtimme efter första nedladdningen. Så spara din kopia lokalt under den tid du behöver den.
 
Redigerat:
DixiePixie DixiePixie skrev:
Vi blir tvungna att ändra vår kökslösning för kommunen anser att den inte uppfyller kraven. Jag tror de har fel, men hur ska man argumentera utan att de ska börja klaga på andra saker i köket där vi inte har det helt 100 enl tillgänglighetskraven. Enl de så måste det vara max 20 cm från vinkel till vasken . Om vi flyttar vasken åt vänster så får vi alldeles för lite yta att stå i hörnet och diska samt att man tappar poängen med rostfritt bänk för matlagningsyta (det blåa är hel rostfri diskbänk, resten är bänksiva i ek). Det är dessutom det enda de klagar inför startbeskedet, så man vill inte starta trist bråk, samtidigt så känns helt fel att ändra den här planlösning som i våra ögon är optimal för våra ytor. Hittar inte krav enl svensk standard online och det är lite dyrt att köpa tycker jag, men det är just den standarden som de tolkar fel. Är någon här som är insatt i det och kan komma med tips hur man ska lösa det?
[bild]
Skumt... Vårt kök ser i princip lika dant ut och det var inga problem med att få godkänt. Enda jag var tvungen att lösa var lås till kemi och knivar samt att lådor vid spis inte skulle gå klättra på.
 
  • Gilla
Jungfru21
  • Laddar…
Kan du inte ha en skiva i plywood eller (billigare) OSB med Ikeas billigaste ho till slutbes. Och så montera diskbänken senare?
 
Dt låter ju helt galet. Måste man alltså placera sin diskho nära ett hörn? Om man inte har hörn hur gör man då?

Jag kan ju inte uppmuntra till sånt här beteende. Men ändra ritningen och skicka till kommunen. Sen så kan man antingen glömma att skicka den nya ritningen till byggaren eller skicka den gamla av misstag...
 
Jag har sålt massvis av kök och har aldrig hört talas om klagomål på en sådan sak!
 
Vad jag lyckas få fram (utan att betala för att läsa standarden) är att det ska vara minst 200 mm från hörn till diskho eller spis. Kommunen måste ha läst helt fel om dom tror att det ska vara max 200 mm...
 
Det de klagar på är avståndet mellan spis och ho - minst 80 högst 120cm. Du har 50+30 cm till hörnet från spisen då återstår 40 cm. Dvs jag tror de inre läst måtten utan gissat att skåpen är 60+40...
Ett alternativ är att flytta spisen 50 cm närmare hörnet, då kan hon vara 90 cm ut vilket borde räcka (du har inte måttsatt den sidan)
 
S sunqan skrev:
Det de klagar på är avståndet mellan spis och ho - minst 80 högst 120cm. Du har 50+30 cm till hörnet från spisen då återstår 40 cm. Dvs jag tror de inre läst måtten utan gissat att skåpen är 60+40...
Ett alternativ är att flytta spisen 50 cm närmare hörnet, då kan hon vara 90 cm ut vilket borde räcka (du har inte måttsatt den sidan)
Ritning av kökslayout med måttangivelser, inklusive en märkt omplanering av spis och diskbänk i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Ritning av ett kök med måttangivelser, visar föreslaget nytt läge för en spis nära ett hörn, med ugnen markerad under den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

original ritning överst, nedanför -så här blir om vi försöker ändra på spisen. inte helt nöjd med den lösningen , vi har ugn under och jag tycker att den hamnar för nära hörnet.. Frågan är - nu är det inte 80 cm till hörnet - kommer det här gå igenom?
 
useless useless skrev:
Vad jag lyckas få fram (utan att betala för att läsa standarden) är att det ska vara minst 200 mm från hörn till diskho eller spis. Kommunen måste ha läst helt fel om dom tror att det ska vara max 200 mm...
precis så började jag också misstänka. Fick hjälp här att ta del av sis standard och jag tolkar som att de 20 cm de pratar om är mista storlek på passbit mot en vägg från ex diskho eller häll
 
DixiePixie DixiePixie skrev:
[bild]



[bild]
original ritning överst, nedanför -så här blir om vi försöker ändra på spisen. inte helt nöjd med den lösningen , vi har ugn under och jag tycker att den hamnar för nära hörnet.. Frågan är - nu är det inte 80 cm till hörnet - kommer det här gå igenom?
Först och främst - Fråga dem om problemet är avståndet mellan spis och ho (150 cm original). Det är väldigt onödigt att åtgärda fel problem!

Du behöver väl inte ändra hörnskåpet? Om du flyttar spisen dit där ditt 50-skåp står blir det ju 100 cm mellan. Sedan finns det väl lösningar där spisen blir mer centrerad. Annan bredd på häll och 60-skåp t.ex
 
Vad är det för svammel? Har de hänvisat till någon sorts regel eller paragraf som stipulerar detta? Varför skulle man inte få ha mer än 20 cm från vinkel till ho?

Däremot som någon var inne på verkar avståndet mellan spis och ho vara väldigt långt. Där kanske man bör ha en liten ho vid spisen för att hälla av vatten och annat? Alternativt flytta spis och ho närmre varandra.

Be kommunen förtydliga vad de egentligen vill/menar.

/HLH
 
Att bygga ett kök omfattas ej av PBL så din bygglovshandläggare skall inte lägga sig i hur du planerar ditt kök, vidare är SS ej lag eller förordning så den gäller inte överhuvudtaget, BBR tar upp den som allmänt råd, typ detta är bra och beprövat map mått etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.