2 264 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Krånglande vattenpump/hjälp att identifiera pump
Jag har en enfas vattenpump som har krånglat genom att den slår av efter att ha varit på en stund. Den pumpar alltså vatten men efter en stund så stänger den av (oavsett om den pumpar eller inte) dock så pumpar den bra och med bra tryck när den väl går.
Pumpen satt i huset när jag köpte det så jag vet ingenting om pumpen, när den är köpt, tekniska data osv. Jag har inte heller någon manual och tar därför gärna emot tips om saker som man kan kolla/underhålla för att eventuellt få pumpen att fungera igen.
Jag har inte mätt hur djupt den satt men om man skulle höfta så snackar vi 50-60meters djup.

Pumpen satt i huset när jag köpte det så jag vet ingenting om pumpen, när den är köpt, tekniska data osv. Jag har inte heller någon manual och tar därför gärna emot tips om saker som man kan kolla/underhålla för att eventuellt få pumpen att fungera igen.
Jag har inte mätt hur djupt den satt men om man skulle höfta så snackar vi 50-60meters djup.

Haha, ojdå kanske var något luddigt skrivet av mig inser jag. Min spontana uppfattning är att pumpen ibland löser ut säkringen precis vid start. Jag testade innan jag plockade upp den att stänga av säkringen och mäta motståndet över faserna på pumpen och den ger några ohms resistans så ingen direkt kortis där. Säkringen i huset är på 10A och som framgår av bilderna så är pumpen på 5A så inget konstigt där.
Testat med en annan tryckströmbrytare och det blir samma resultat. Samtidigt så har det ju funkat tidigare.
Det är precis som om startströmmen när pumpen drar igång ibland blir för stor och slår ut säkringen, fast inte varje gång.
Haha vet inte om denna förklaring blev klarare än den första men kanske lite?
Testat med en annan tryckströmbrytare och det blir samma resultat. Samtidigt så har det ju funkat tidigare.
Det är precis som om startströmmen när pumpen drar igång ibland blir för stor och slår ut säkringen, fast inte varje gång.
Haha vet inte om denna förklaring blev klarare än den första men kanske lite?
Jag kan tänka mig två alternativ:
1 Lagringen i pumpen har blivit dålig, då går det åt mer ström för att dra igång pumpen
2 Pumpen har "fältat", dvs rotorn har kommit i kontakt med statorn. Oftast också en följd av slitna lager.
1 o 2 kan alltså inträffa samtidigt.
1 Lagringen i pumpen har blivit dålig, då går det åt mer ström för att dra igång pumpen
2 Pumpen har "fältat", dvs rotorn har kommit i kontakt med statorn. Oftast också en följd av slitna lager.
1 o 2 kan alltså inträffa samtidigt.
Jag skulle skruvat isär pumpen själv.
Provat att vrida på hjulet - går det trögt så är den nog slut.
Brukar både höras och kännas tydligt.
Isf köp en ny. De är inte så dyra numera.
Provat att vrida på hjulet - går det trögt så är den nog slut.
Brukar både höras och kännas tydligt.
Isf köp en ny. De är inte så dyra numera.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vem kan hjälpa med krånglande dörrar?
Fönster & Dörrar -
Någon som har en Lyfco luftvattenpump? Behöver lite råd/användarhjälp
Värmepumpar -
Hjälp med beräkning av vattenpump för borrhål (Grundfos)
Vatten & Avlopp -
Hjälp med krånglande pumpautomatik (MERLIN GERIN 15850)
Vatten & Avlopp -
Behöver hjälp med vattenpump ! Alla råd och tips välkomnas!
Vatten & Avlopp