Hej,
Jag är en nybliven husägare o har väldigt koll på allt som rör till hus märker jag.
Till problemet/frågan:
Då elementen är halvvarma så tänkte jag att jag ska lufta dem så det blir varmt i huset.
I källaren fungerade det bra, men när jag gör samma sak på övervåningen pyser det ut luft i någon sekund o därefter stannar det till, dvs varken luft eller vatten kommer ut.
Efter att ha läst en del trådar på forumet har jag förstått att det med största sannolikhet beror på trycket i expansionskärlet o att jag bör öppna upp kranen så det kommer in lite vatten till kärlet o på så sätt ökar trycket.
Men jag hittar inte riktigt vart denna kran sitter o sträcker därmed ut en hand o hoppas på att nån på forumet kan hjälpa till.
Trycket ligger nu på 0,2 bar
Nån som vet vart kranen till kärlet ligger?
Jag är en nybliven husägare o har väldigt koll på allt som rör till hus märker jag.
Till problemet/frågan:
Då elementen är halvvarma så tänkte jag att jag ska lufta dem så det blir varmt i huset.
I källaren fungerade det bra, men när jag gör samma sak på övervåningen pyser det ut luft i någon sekund o därefter stannar det till, dvs varken luft eller vatten kommer ut.
Efter att ha läst en del trådar på forumet har jag förstått att det med största sannolikhet beror på trycket i expansionskärlet o att jag bör öppna upp kranen så det kommer in lite vatten till kärlet o på så sätt ökar trycket.
Men jag hittar inte riktigt vart denna kran sitter o sträcker därmed ut en hand o hoppas på att nån på forumet kan hjälpa till.
Trycket ligger nu på 0,2 bar
Nån som vet vart kranen till kärlet ligger?
Jag trodde oxå det var den kranen (därför jag tog med den i bilden). men inget händer när jag vrider på den. trycket ändras inte och jag hör inte att det kommer nån vatten i röret, så gissningsvis är det någon annan kran. men vilken och vart det sitter har jag ingen aning om :SR roli skrev:
Tackhsd skrev:
PS. det gjorde jag inte när jag luftade tidigare. kan det ha bidragit till att man tappat tryck? eller vad händer om man inte stänger av?
För att förtydliga: Det är inte expansionskärlet du fyller på vatten i (även om en liten del hamnar där), utan i själva värmesystemet. Dvs rör och radiatorer.
Expansionskärlet innehåller en luftblåsa och har till uppgift att jämna ut tryckskillnader.
Expansionskärlet innehåller en luftblåsa och har till uppgift att jämna ut tryckskillnader.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 128 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 128 inlägg
Den grå brytaren på väggen , kabeln går till cirkulationspumpen (röd/rosa burk på röret)N Navid skrev:Tackdet viste jag inte (gjordes aldrig när vi bodde i lgh) men vet du hur man stänger av den? eller ska jag bara stänga av all el till huset för att vara på säkra sidan?
PS. det gjorde jag inte när jag luftade tidigare. kan det ha bidragit till att man tappat tryck? eller vad händer om man inte stänger av?
Starta pumpen när luftningen är klar
Tips https://www.byggahus.se/varme/kalla-element-sa-atgardar-du
Redigerat:
Jo, det är i expansionskärlet den ökade volymen hamnar. Så det är definitivt inte fel att säga att man fyller på det. Pumpen behöver inte stängas av vid luftning.
Kranen du letar efter ska vara ansluten till tappvatten på ena sidan och värmesystemet på andra. Den som det tipsades om tidigare ser definitivt ut som en påfyllningskran. Men det går ju inte att se hur den är kopplad.
Kranen du letar efter ska vara ansluten till tappvatten på ena sidan och värmesystemet på andra. Den som det tipsades om tidigare ser definitivt ut som en påfyllningskran. Men det går ju inte att se hur den är kopplad.
Tack för info.D Daniel 109 skrev:Jo, det är i expansionskärlet den ökade volymen hamnar. Så det är definitivt inte fel att säga att man fyller på det. Pumpen behöver inte stängas av vid luftning.
Jag tycker oxå det borde va kranen, men det händer som sagt inget när jag vrider/öppnar den. Låter inte som det är värt en i röret öht då jag inte hör när vatten passerar efter att jag öppnar den.
Så antingen är det stopp i röret av nån anledning eller så är det fel kran.
Skulle det underlätta o reda ut om jag tog fler bilder på hur rören till kranen ser ut?
Tack för hjälpen allihop.
Slutade med att en VVSare kontaktades och det visade sig vara kranen längst upp precis som ni tipsade om.
Men en av skarvarna i röret hade täpts till av någon anledning, vilket gjorde att vatten inte gick igenom röret till expansions-kärlet.
Efter att ha rensat röret fungerar det nu som det ska.
Stort tack för hjälpen.
Slutade med att en VVSare kontaktades och det visade sig vara kranen längst upp precis som ni tipsade om.
Men en av skarvarna i röret hade täpts till av någon anledning, vilket gjorde att vatten inte gick igenom röret till expansions-kärlet.
Efter att ha rensat röret fungerar det nu som det ska.
Stort tack för hjälpen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad ska jag köpa för att tappa vatten från rören till kranen?
Vatten & Avlopp -
Behöver stänga av inkommande vatten till beredaren Nibe ES, det har uppstått läckage invändigt. Någon som vet? Huvudkranen in i huset stängd.
Vatten & Avlopp -
Var är kranen för tillförsel av vatten till expansionskärlet?
Värme allmänt