Jag ifrågasätter hela avregleringen. Med det menar jag inte att den är dålig, utan bara att jag inte förstår hur den genomfördes. Vilken nytta är det för konsumenterna att ha vinstdrivande privata företag på en monopolmarknad (elnät) samt att ha vinstdrivande privata företag på en marknad där man handlar med el? Alla led vill ju göra någon vinst, och den är det konsumenterna som får betala. Känns som det finns ett led för mycket: elhandelsbolagen verkar helt överflödiga. Jag var lite för ung i början på nittiotalet för att ha något minne av debatten, men någon tanke måste det ju ha funnits med det. Vore spännande om någon som har fördelen att minnas denna tid kunde dela med sig av tankegångarna som rådde då.

Det verkar naturligt för mig att det borde finnas tillverkare, elnät och konsumenter. Tillverkarna kan vara statliga eller privata eller vad som helst: priset sätts på Nordpool precis som idag. Eftersom det finns närmaste perfekta substitut för varje darrande elektron så tror jag en privat marknad för elgeneration borde funka finfint: finns tydliga incitament för att göra ett bra jobb. För att leverera elen de sista kilometerna till slutkunden däremot... nej, där är det ju monopol och det tror jag inte att en privat aktör hanterar bra i längden.

Vilken avreglering är det du syftar på?

När det gäller elhandel så tycker jag att det funkar bra. Det är en nich som går att konkurensutsätta. Samma sak med elpriduktion, men det behövs stabila spelregler.

Den 1996. Vad funkar bra med elhandeln? Jag betalar spotpris plus påslag. Vilken fördel ger det mig att ha ett extra bolag där som jag betalar påslaget till?

T
Appropå elpriser, någon som säljer el från sina solceller? Som kan dela med sig av info kring detta, hur mycket får ni per kw/h? Hur mycket är realistiskt att producera i kw/h per dag med tex 6 kw solceller?

Prissättningen på el är ju helt skruvad enligt min uppfattning då det är den dyrast producerade kwh som styr priset (vanligtvis brunkolsproducerad). Dvs om jag köper 100 kwh där 99 kwh är producerad av vattenkraft till en kostnad av 3 öre/kwh och 1 kwh är brunkolsproducerad till en kostnad av 25 öre/kwh så är det denna sista kwh som prissätter alla 100 kwh.

Nu var ju detta OT då tråden handlar om elnätspriser men kan bidra med följande. Tidigare i vår fick jag sms från EON om strömavbrott i fritidshuset. På eftermiddagen låg ett brev i lådan från samma bolag där de meddelar att de vi har ett hus i ett område som ofta drabbas av driftstörningar och att de därför höjer elnätspriset. Otroligt bra timing av EON.:rolleyes:

Halper: Nu är vi OT. Artikeln handlar inte alld om elhandel.

Jag har svårt att se något alternativ. Någon aktör behövs mellan producenter och konsumenter. Jag har svårt att tro att staten skulle göra det billigare. Om din handlare är dur råder jag dig att byta.

Myckling: Det är så marknadsekonomi funkar. Planekonomi har visat sig ha andra brister.

A
D Daniel 109 skrev:
Någon aktör behövs mellan producenter och konsumenter.
Varför då? Det är ju liksom inte 90 talet längre där man köpte spel och office program i affärer. Man köper ju numera direkt från producent (Microsoft) eller marknadsplats (Steam). På samma sätt är ju elen inte en fysisk produkt utan borde med enkelhet gå att köpa direkt över internet från respektive producent. Precis som med fiber-Internet.

Det är inte planekonomi att viktig samhällsinfrastruktur drivs av staten.

D Daniel 109 skrev:
Halper: Nu är vi OT. Artikeln handlar inte alld om elhandel.

Jag har svårt att se något alternativ. Någon aktör behövs mellan producenter och konsumenter. Jag har svårt att tro att staten skulle göra det billigare. Om din handlare är dur råder jag dig att byta.
Ja, fair enough. En konversation för en bredare tråd.

Erik: Det ginns en klar skillnad. Du vill ha en stabil elleverans till bra pris. Det medför att du hela tiden måste byta leverantörer. Mjukvara är en produkt som kan säljas hur många gånger som helst. Elen måste produceras i exakt samma takt som det konsumeras.

Fast för att marknaden ska fungera krävs ju att det faktiskt finns en fungerande konkurrens. Vid en oligopolsituation har det ofta visat sig att "marknaden" samarbetar med varandra och bildar karteller vilket inte gynnar konsumenterna.

Det finns många producenter. Dessutom är det en lättlvervskad marknad. Men vi är fortfarande på ett helt annat ämne än artikeln handlar om.

Ja vi är OT, och vi kommer inte tycka lika även om vi så sitter här och skriver i flera år. :D
Men OnT så fungerar ju den prissättningen ännu sämre!;)

Det håller jag med om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.