Hej,

Jag ska bygga en i princip fristående vägg i anslutning till vårt hus. Konstruktionsmässigt måste det beräknas som ett 4 meter högt plank. Det ska vara cirka fyra meter långt och jag kommer att ställa stolparna med en meters mellanrum.

Med tanke på höjden kommer väggen att vara utsatt för stora vindkrafter. Jag kommer att använda konstruktionsvirke i stolparna och varje stolpe kommer att bestå av 3 eller 4 reglar 140 x 45.

Problemet är hur dessa ska fästas i betongfundamentet (vilket kommer att vara rejält dimensionerat.

På den amerikanska marknaden finns kraftiga beslag, som på bilderna, men jag hittar inga i Sverige.

Någon som vet eller som har någon tanke på hur beslagen ska konstrueras. Metallbeslag fastsatt på betongfundament med fyra långa skruvar och en träregel. Beslag för montering av trästolpe i betongfundament med tre reglar och metallplatta, illustrerad med stålstänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

RoTe
Går ju att anlita en smed att tillverka exakt som man vill ha annars.

Tack för era förslag, men jag är inte säker på att det kommer att vara starkt nog. Räkna på fyra meter högt och stormstyrka 😬. Det alternativ jag själv funderat på är 10 mm plattstål som går upp minst 500 mm på stolpen och lika långt ned i betongen.

J
J Jag_kan skrev:
Tack för era förslag, men jag är inte säker på att det kommer att vara starkt nog. Räkna på fyra meter högt och stormstyrka 😬. Det alternativ jag själv funderat på är 10 mm plattstål som går upp minst 500 mm på stolpen och lika långt ned i betongen.
Om du låter en smed tillverka så lämna in dom på galvning för annars kommer det inte att hålla..

Redigerat:
Purre
Om du nu är så orolig över vindlasten, be en konstruktör rita på det?

Är det helt vindtätt eller är det genomsläpp? Om det är helt vindtätt så tror jag du behöver du andra doningar om du ska bygga 4 meter högt.

Hej
Jag kan instämma med föregående talare att du ska anlita en konstruktör.

Men allvarligt, nu får du berätta vad du ska bygga!
Arg granne?
Klättervägg?
Blyg?
/Workingclasshero

Utan att minnas speciellt mycket från konstruktionsberäkningarna från gymnasietiden så borde du väl få högre hållfasthet genom att helt enkelt gjuta in varmgalvaniseraste stolpar, som du sedan fäster träreglar på.
Det måste ju annars bli en mycket kraftig infästning om det ska hålla för vindlasten på ett 4 meter högt och x meter långt plank.

Instämmer att du bör låta en konstruktör räkna på det hela. Vore trist om planket viker sig och någon skadas av det fallande planket.

Dessa brukar hålla ganska mycket. Sätt på alla 4 sidor så sitter ordentligt men 4 meter är högt. Du måste nog tänka på att göra det genomsläppligt för vinden annars finns det inget som kommer att hålla för den vindbelastningen. Även betongen måste dimensioneras för dom laster den utsätts för.
Stolpjärn från Joma, modell 8x40x900, lämpligt för montering med höga vindbelastningar enligt diskussion om konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…

Bästa svaret

Sätt profiler typ u-balk istället för plattjärn I- eller H funkar också men lite krångligare att gömma.

Tack z_bumbi

Jag är själv inne på detta. En 1000 mm lång UNP100 på vardera sidan av varje stolpe. 500 mm ner i betongfundamentet och 500 mm upp längs stolpen. Borde räcka kan man tycka.

Genomgående gängstång M24 passar kanske bra till.

Purre
J Jag_kan skrev:
Borde räcka kan man tycka.
Förutsätter att betongfundamentet är tillräckligt stort också eftersom det annars kommer ge med sig och hela marken kommer flytta på sig. Blir en skaplig hävstång med 4m

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.