Hej,

Sedan vi köpte vårt hus för drygt fyra år sedan har jag upplevt att temperaturen varierat ganska mycket i sovrummet. Sovrummet har en radiator med Danfoss LivingConnect-termostat och ingen ventilation utöver självdrag genom otätt fönster och altandörr. Märkligt nog finns ingen frånluft, så vi stänger aldrig sovrumsdörren helt.

Sedan några månader har jag en temperatursensor som loggar temperaturen i sovrummet, så nu har jag data på variationen i temperatur och tänkte nu fråga om det är normala värden eller om det är något som är knas. Så här ser det ut senaste veckan:

Graf som visar temperaturvariationer i ett sovrum över en vecka med en tjock röd linje och en blå referenslinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den blå linjen har jag lagt in i efterhand för att illustrera de toppar som orsakas av dagstemperaturer, dvs solinstrålning och normalt högre temp på dagen än på nätterna. Jag förstår givetvis att när solen ligger på, sovrummet är i söderläge, samt om det blåser kraftigt, så påverkar det temperaturen i rummet så kraftigt att termostatens jobb inte räcker till. Dock varierar temperaturen lite väl mycket, i mina ögen, även på nätterna när det är konstant utetemperatur och vindstilla.

Jag förstår att det inte är lätt att läsa skärmdumpen ovan, det är inte ens lätt att läsa det i webbläsaren, men vissa nätter varierar temperaturen upp till 2°, t ex från 20° ned till 18°. Det kan tyckas inte vara så mycket, men när man sover kan bara en grad göra stor skillnad i komforten.

Om vi tar ett hypotetiskt scenario: konstant utetemperatur på -2°, vindstilla, två personer i ett sovrum på ca 12 m2, rejält tilltagen radiator, bergvärmepump utan nattsänkning. Ska inte en modern ("intelligent") termostat inställd på konstant temperatur klara av att styra rumstemperaturen bättre än en variation på 2°?

Mvh
Fred

Jag tycker du har alldeles för stora variationer, var sitter givaren som kontrollerar termostaten?
I vår källare, där våra sovrum ligger, så står en Mitsubishi värmepump för uppvärmningen.
Jag har flyttat givaren några meter ifrån pumpen och temperaturen 22 grader håller sig i princip +/- 0.1
Temperatur- och luftfuktighetsdiagram för en källare med datum och tider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se där, en Tellstick-broder! :D

Tyvärr är enda givaren den som sitter i termostaten. Givetvis inser jag att det vore mycket bättre med en rumsgivare som styr termostaten istället, men någon sådan har vi tyvärr inte.

En tanke jag har är att testa att löda bort termostatens givare från kretskortet och förlänga med ett par kablar så den kan sitta lite mer centralt i rummet. Dock vet jag inte ifall förlängningskablarnas resistens kommer påverka värdena till termostaten.

Är det så du har gjort Peter?

Kabelns resistans är i sammanhanget försumbar.
För att matcha "rätt" rumstemperatur så parallellkopplade jag ett motstånd med termistorn.
Fick prova ett antal olika, men nu stämmer det.
Vad kostar en rumsgivare då, om det finns till ditt system?
Annars är det bara att plocka fram lödkolven:)

Att mäta temperaturer tillförlitligt är en konst i sig.

En ide till att börja med blir såklart att ställa upp utomhustemperaturen i samma graf.
Detta för att kunna jämföra och se eventuella liknelser.

Jag tycker jag du ska mäta på samma plats som du upplever temperatursvängningarna.
Först då kan du se om det är svängningar eller bara en upplevelse.

Att nuvarande givare sitter som en del i termostaten på radiatorn blir tokigt speciellt med tanke på ovan upplevelse. Och vilken upplösning/noggrannhet har denna?

I sovrum har man tilluft som ventilation inte frånluft.
Frånluft har man normalt inte annat än genom dörren i ett sovrum.
Frånlufts donen brukar placeras i tex kök, badrum, toalett, tvättstuga.
Tillufts donen placeras vanligtvis i sovrum och vardagsrum.

Att du får för kallt i rummet kan ju bero på att framledningen ut från pannan är för låg. Jag kör med fullt öppna termostater och har innegivare till vp och har jämn temp inne det diffar normalt max +-0,5 grader. Beroende på hur vp är inkopplad mot rad systemet är det inte bra med för många termostater men det visste du säkert redan.

Radiatortermostater brukar ha en hysteres på runt en grad, så det är svårt att få det bättre utan någon annan reglering. Bäst blir det med rätt värmekurva på värmepumpen och alla grundflöden injusterade i värmesystemet.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Kabelns resistans är i sammanhanget försumbar.
För att matcha "rätt" rumstemperatur så parallellkopplade jag ett motstånd med termistorn.
Fick prova ett antal olika, men nu stämmer det.
Vad kostar en rumsgivare då, om det finns till ditt system?
Annars är det bara att plocka fram lödkolven:)
Nu har det ramlat in många svar i tråden...tack för det! :)

Danfoss rumsgivare kostar runt 900 spänn, vilket jag tycker är hutlöst. Då chansar jag hellre på att löda lite! ;)

S sune73 skrev:
Att mäta temperaturer tillförlitligt är en konst i sig.

En ide till att börja med blir såklart att ställa upp utomhustemperaturen i samma graf.
Detta för att kunna jämföra och se eventuella liknelser.

Jag tycker jag du ska mäta på samma plats som du upplever temperatursvängningarna.
Först då kan du se om det är svängningar eller bara en upplevelse.

Att nuvarande givare sitter som en del i termostaten på radiatorn blir tokigt speciellt med tanke på ovan upplevelse. Och vilken upplösning/noggrannhet har denna?

I sovrum har man tilluft som ventilation inte frånluft.
Frånluft har man normalt inte annat än genom dörren i ett sovrum.
Frånlufts donen brukar placeras i tex kök, badrum, toalett, tvättstuga.
Tillufts donen placeras vanligtvis i sovrum och vardagsrum.
Ja, jag ska skaffa en utetermometer som loggas i samma system som termometern i sovrummet. Dock tillåter inte systemet att graferna läggs på varandra, men det kan jag ordna i Photoshop.

Termometern som givit grafen i mitt första inlägg är placerad i närheten av där vi ligger i sängen, så den representerar hyfsat temperaturen vi "utsätts" för när vi sover.

När jag skrev frånluft menade jag vidare ut i huset, så det var lite slarvigt skrivet. Vi behöver ha dörren stängd, speciellt på sommarhalvåret eftersom jag är mycket ljuskänslig när jag sover, och då har ju inte sovrummet någon frånluft så att säga.

S smurfen72 skrev:
Att du får för kallt i rummet kan ju bero på att framledningen ut från pannan är för låg. Jag kör med fullt öppna termostater och har innegivare till vp och har jämn temp inne det diffar normalt max +-0,5 grader. Beroende på hur vp är inkopplad mot rad systemet är det inte bra med för många termostater men det visste du säkert redan.
Problemet är sällan att det blir för kallt. Jag behöver ha svalt i sovrummet när jag sover, och frugan kör med dubbla täcken. Problemet är alltså att temperaturen varierar så mycket och att det då ofta blir för varmt, även på vintern. När termostaten inte kan reglera temperaturen så blir det i princip omöjligt att ställa den på ett värde som ger en jämn komfort.

Innegivare till VPn har jag också funderat över, men eftersom vi har källare med lite för underdimensionerade raddar och en ovanvåning som värms upp väldigt snabbt vid kraftig sol är det väldigt svårt att veta var en innegivare ska placeras för att få en jämn temperatur i hela huset. (Raddarna i källaren skall bytas till större under sommarhalvåret.)

Det verkar som att den radiatorn ger lite för hög effekt i förhållande till vad som behövs.
Ställ in grundflödet i radiatorkopplet så att du har 'lagom' temperatur med termostaten bortskruvad. Då kommer den att reglera mycket bättre eftersom den inte behöver gasa och bromsa lika mycket.

useless useless skrev:
Det verkar som att den radiatorn ger lite för hög effekt i förhållande till vad som behövs.
Ställ in grundflödet i radiatorkopplet så att du har 'lagom' temperatur med termostaten bortskruvad. Då kommer den att reglera mycket bättre eftersom den inte behöver gasa och bromsa lika mycket.
Hur gör man detta? Jag menar inte rent tekniskt, jag vet var skruven sitter i kopplet, utan under vilka yttre förutsättningar? Som jag sa vetter sovrummet mot söder, så så fort solen ligger på stiger temperaturen omgående. Börjar det blåsa så sjunker temperaturen direkt.

En sak jag funderat på är termostatens placering. Den sitter precis vid altandörren och eftersom jag tagit bort tätningslisterna på både den och fönstret ovanför radden (det var väldigt unket i sovrummet på mornarna eftersom det inte fanns någon tilluft) så påverkas den ju väldigt mycket av ifall det blåser ute.

Det bästa för dig och för frun är nog att du sover i källaren ;)

Haha...det gör jag ofta på sommaren!! Om det är någon sommar...förra året behövde jag inte göra det.

L
Ta ett foto på hela radden så alla kopplingar kommer med , så går det ge tips om ev flödets injustering

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.