På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Allt fler kriminella får upp ögonen för firmabilar ägda av hantverkare.
Du kan läsa artikeln här: Kraftig ökning av inbrott i hantverkares bilar
Du kan läsa artikeln här: Kraftig ökning av inbrott i hantverkares bilar
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Här nere i sydvästra Skåne har det skett över hundra sådana stölder i bara Trelleborg, Vellinge och Svedala kommun.
Inte nog med att hantverkaren blir av med en veckas förtjänst eftersom man inte kan arbeta, försäkringen har oftast så hög självrisk att det inte är lönt att ta det på försäkringen.
Inte nog med att hantverkaren blir av med en veckas förtjänst eftersom man inte kan arbeta, försäkringen har oftast så hög självrisk att det inte är lönt att ta det på försäkringen.
En vecka tar det väl inte att köpa nya verktyg?
Täcker deras försäkring värdesaker som stjäls från bilen? För privatpersoner gör den ju inte det.
Täcker deras försäkring värdesaker som stjäls från bilen? För privatpersoner gör den ju inte det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Visst kan nog gå snabbare om man tar första bästa på hyllan, då kanske man är igång efter ett par tre dagar.
Viss skillnad på privatpersoner och ett företag som har bilen som arbetsplats, men med den självrisken kan man nog säga att nej, det täcker inte försäkringen
Viss skillnad på privatpersoner och ett företag som har bilen som arbetsplats, men med den självrisken kan man nog säga att nej, det täcker inte försäkringen
Min hemförsäkring täcker stöld ur bil, om stöld / inbrott kan styrkas (t.ex krossad ruta). Föremålen ska dock vara förvarade så att det inte enkelt kan skådas utifrån och s.k stöldbegärlig egendom (Mobiler, laptops osv) måste förvaras dolt. Ligger el laptop på baksätet får man inget. Har man allt förvarat under "skyddet" i bakluckan så täcker den. Enligt deras kundtjänst.S Stadsbonden skrev:
Kan tänka mig att motsvarig gör på nån form för företagsförsäkring, och då samförsäkrar man ju ofta det mesta för att hålla nere kostnaden. Det brukar vara värt att ta ut om allt blir borta, men inte för 2-3 hantverktyg. Så ser det ut på våra bilar i alla fall. Självrisken är såpass hög att man under en viss summa (Säg mellan 10 och 20 000) helt enkelt får äta förlusten. Beror lite på vilka bilar och vilken utrustning det är.
Medlem
· Västerbotten
· 876 inlägg
Man kan ju anta att Norge skonas för att det är kanske lite besvärligt att köra genom Sverige för att komma dit samt eventuellt riskerna med vägtullarna.
Det kanske inte var optimalt för alla med helt öppna gränser inom EU?
Det kanske inte var optimalt för alla med helt öppna gränser inom EU?
Vi hade påhälsning i våra Ford bilar på västkusten, tjuvarna hade kommit på ett enkelt sätt att ta sig in i skåpen, efter det har verkstaden programmerat om bilarnas låssystem, så det är lite knepigare.
Så om nån annan här har en Ford Transit, åk till verkstaden och be dom fixa det.
Så om nån annan här har en Ford Transit, åk till verkstaden och be dom fixa det.
Hur menar du då?T twoody skrev:
Antar att du inte vill betala tiden det tar för din hantverkare att åka och hämta de verktyg han behöver för just ditt jobb efter att han varit och kikat vilket skulle bli fallet om han inte hade sin uppsättning i bilen....
Har man sin Rolex för 70k på sig får man väl skylla sig själv för att man blir rånmördad också misstänker jag....
Var ska man annars ha dem? Om jag ska bära in och ut allt av värde i min bil så åtgår det säkert en timme på morgonen och en timme på kvällen. Sedan så har min arbetsgivare faktiskt en lägre självrisk (hög nog ändå), om verktygen stjäls ur min larmade bil än om de stjäls från arbetsplatsen.T twoody skrev:
Om arbetsgivarens verktyg för 50.000 stjäls ur mitt hem, så vet jag faktiskt inte hur man går tillväga med försäkringsanspråk.
Kan du berätta mer? Vilken årsmodell gäller?Isakare skrev:
Hantverkare får förvara sina verktyg hur dom vill, men ska inte gnälla om dom försvinner om dom ligger i bilen.Lizzardo skrev:
Hur menar du då?
Antar att du inte vill betala tiden det tar för din hantverkare att åka och hämta de verktyg han behöver för just ditt jobb efter att han varit och kikat vilket skulle bli fallet om han inte hade sin uppsättning i bilen....
Har man sin Rolex för 70k på sig får man väl skylla sig själv för att man blir rånmördad också misstänker jag....
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Själv kan jag tycka att många av de bilar som säljs som hantverkarbilar borde ha betydligt bättre inbrottsskydd än vad de har idag.