Ja det vore intressant att veta vad instrumentet egentligen mäter.

hempularen skrev:
Ja det vore intressant att veta vad instrumentet egentligen mäter.
Instrumentet mäter Milligaus och när det är i topp anges det att det är över 50 Milligaus (5 microTesla). Som jag skrev i tidigare inlägg här i tråden så kommer jag att få tillgång till ett kalibrerat instrument som anger nivåer för olika frekvenser för jag litar inte heller på detta instrument.
För den intresserade finns det flera Appar gratis som mäter magnetiska fält i en vanlig Androidtelefon.
Den som lånade mig det enkla instrumentet är läkare och har intresserat sig mycket för magnetfält bl a i hans egna bilar.
//Bosse

Jordmagnetiska fältet är 50 microTesla..

• Gilla
GzO
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jordmagnetiska fältet är 50 microTesla..
Ja, men detta värde är väl statiskt om man befinner sig på samma plats på jordytan. Det vi diskuterar här är väl dynamiska fält med olika frekvens.
//Bosse

Och skillnaden mellan 0 Hz och 5 kHz skulle medföra skada på organiskt material? Det är nog ganska långsökt.

Det finns utan tvekan radiofrekvenser som skapar resonans i molekyler och därför är skadliga vid tillräckligt hög effekt, exvis 2,4 GHz som absorberas av vattenmolekyler.

5-10 kHz är emellertid extremt låga frekvenser som i princip inte absorberas av någonting, och därför bla annat använts för kommunikation med ubåtar i undervattensläge.

Ska man hävda att det finns en skadeeffekt får man nog först uppvisa en teori för hur och var energin absorberas, och sedan varför detta skulle vara skadligt.

Det vore intressant att ta del av.

Det instrumentet kändes lite mer seriöst...... :thumbup:

Det som är "bra" med B-fält är ju att dom inte uppstår ur tomma intet. Hög flödestäthet på stora avstånd kräver höga strömmar (kraftledningar) eller starkt magnetiska material. Mao finns det skäl att bli misstänksam om man mäter stora B-fält i applikationer där det inte utvecklas någon elektrisk effekt att tala om.

Samtidigt ska man ju ha klart för sig att kraftledningen utanför huset inte nödvändigtvis ger kraftigare fält än klockradion bredvid sängen, pga avståndet.....fast det är väl relativt välkänt idag.

Nu är analysen klar och det är klart att den billiga WaveFinder inte visar korrekta mätvärden.
Combinova MFM 3000 placerad med mätgivaren 1 meter ovan slingan ger 0.1 microTesla.
Med mätgivaren placerad 1 meter upp, men avståndet 2 meter till slingan på 2 sidor, så visar instrumentet 0.06 microTesla. Om mätsonden läggs direkt på synlig slingtråd blir värdet 2 microTesla.
Huvudfrekvensen är 75 Hz med spegelfrekvenser av samma amplitud upp till 2 kHz. Därefter minskar amplituden hos spegelfrekvenserna.
Av erfarenhet blir blir ofta mätvärden från PWN-signaler registrerade något högre än vad de i verkligheten är så det är troligt att de uppmätta värdena är något lägre i verkligheten.
//Bosse

Bosse_A skrev:
Nu är analysen klar och det är klart att den billiga WaveFinder inte visar korrekta mätvärden.
Combinova MFM 3000 placerad med mätgivaren 1 meter ovan slingan ger 0.1 microTesla.
Med mätgivaren placerad 1 meter upp, men avståndet 2 meter till slingan på 2 sidor, så visar instrumentet 0.06 microTesla. Om mätsonden läggs direkt på synlig slingtråd blir värdet 2 microTesla.
Huvudfrekvensen är 75 Hz med spegelfrekvenser av samma amplitud upp till 2 kHz. Därefter minskar amplituden hos spegelfrekvenserna.
Av erfarenhet blir blir ofta mätvärden från PWN-signaler registrerade något högre än vad de i verkligheten är så det är troligt att de uppmätta värdena är något lägre i verkligheten.
//Bosse
Så bra, då slipper vi oroa oss om vi nu har gjort det:thumbup:. Personligen hade jag lite svårt att tro på att det allstras så höga magnetfält för då tror jag nog företeelsen robotgräsklippare och dess tillverkare snabbt hade blivit granskad och utsatt för diverse påtryckningar från media, elallergiker, förståsigpåare m.fl. Jobbar på Volvo PV och jag liksom kanske en del andra minns säkert den suboptimerade debatten om magnetfält i våra 7- och 900 bilar pga batteriet som satt bak i bilen.

Det var väl på S60/V70 som batteriet satt bak, var väl till och med nån serviceåtgärd med byte av kablage, har haft både 745 och 965 och de har haft batteriet fram.

tompathepilot skrev:
Det var väl på S60/V70 som batteriet satt bak, var väl till och med nån serviceåtgärd med byte av kablage, har haft både 745 och 965 och de har haft batteriet fram.
Japp du har rätt, var lite för snabb där. Egentligen var det första generationen S80 som var först med batteri bak, därefter V70 och S60. Inga gränsvärden överskreds dock men för att lugna oroliga och få tyst på massmedia så gjode man en fix där man la in en hellång minuskabel som egentligen bara gjorde bilen tyngre.

Eftersom det är en liten ström i kabel 12 eller 24 volt så är det inget farligt . Jämför man med att gå med en bensin maskin eller hålla en elektrisk gräsklippare i handen är detta troligtvis det bästa alternativet

Är polaren ändå rädd för strålning så är ju wiper blitz ett alternativ till den mindre till halv stora tomten . Den behöver ingen begränsning kabel eller radio signal alls.

Om man tittar på den lilla effekt som transformatorn ger så är jag inte alls orolig.Det magnetiska fältet (inte strålning) i det hörbara området är som en hörslinga, jo jag har hörapparat. Är man då orolig för gräsklipparslingan så kan man inte gå på bio, teater, föreläsningar eller i kyrkan och många andra miljöer.Protte

Hur är det med hörapparater? Störs dessa (tänker då mest på teleslingor)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.