1 358 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Krävs Telia Smart?
För en tid sedan så ville jag se över min data-, telefoni- och tv-lösning. För att ev. minska kostnaderna något. Eftersom jag redan hade Telias adsl och iptv nappade jag på erbjudandet att konvertera till ip-telefoni. Ok, inga konstigheter med det, något lägre kostnad även fast jag passade på att öka hastigheten. Är fullt medveten om de begränsningar som adsl i kombination med tv och ip-telefoni ger.
Det jag reagerade över när jag pratade med Telia var att säljaren påstod att jag även måste beställa Telia Smart för 29:-/mån. Beställningssystemet sa tydligen ifrån om Smart inte fanns. Jag suckade lite och sa "okejdå". Eftersom jag inte gillar tanken att Telia har möjligheten att gå in i mitt system så frågade jag dock om jag faktiskt även måste koppla in skiten. "Nej" fick jag till svar. Dessutom så behöver jag inte deras in-kompetenta supportmöjlighet för mitt interna nät som de så fint gör reklam för.
Och där hade hon faktiskt rätt. När utrustningen kom hem så kopplade jag in telefoniboxen i avsedd port på mitt befintliga modem och det fungerar utan problem. Precis som jag förväntade att det skulle.
Nu, ett antal månader senare, så står jag fortfarande med Telias Thomson Smartmoden i oupppackad låda och började fundera på varför jag betalar 29:-/mån för något jag inte använder.
Någon som har erfarenhet om det går att säga upp bara Smartabonnemanget? Var det bara ett försäljningstrick av säljaren?
Det jag reagerade över när jag pratade med Telia var att säljaren påstod att jag även måste beställa Telia Smart för 29:-/mån. Beställningssystemet sa tydligen ifrån om Smart inte fanns. Jag suckade lite och sa "okejdå". Eftersom jag inte gillar tanken att Telia har möjligheten att gå in i mitt system så frågade jag dock om jag faktiskt även måste koppla in skiten. "Nej" fick jag till svar. Dessutom så behöver jag inte deras in-kompetenta supportmöjlighet för mitt interna nät som de så fint gör reklam för.
Och där hade hon faktiskt rätt. När utrustningen kom hem så kopplade jag in telefoniboxen i avsedd port på mitt befintliga modem och det fungerar utan problem. Precis som jag förväntade att det skulle.
Nu, ett antal månader senare, så står jag fortfarande med Telias Thomson Smartmoden i oupppackad låda och började fundera på varför jag betalar 29:-/mån för något jag inte använder.
Någon som har erfarenhet om det går att säga upp bara Smartabonnemanget? Var det bara ett försäljningstrick av säljaren?
Redigerat:
Vet inte vad du har för utrustning som du använde innan, men kör du med det gamla zyxel-skräpet telia levererat förr skulle jag definitivt byta ut det om jag vore du... Har visserligen inte IP-TV tillgängligt så jag vet inte om den biten är bättre i de gamla, men själv har jag fått betydligt bättre prestanda på internet hemma efter att jag monterade den nya thomson-enheten. (Dessutom blev jag av med en separat router som var en faskhals på nätverket)
Jo, nuvarande modem är den som de levererar med Tripple-Playen. Dvs Zyxeln. Utrustningen innanför är min egen. Vill ha det så också. Kan måhända att prestandan ökar något med Thomson-enheten. Det är inte det som är problemet. Om routern är en flaskhals skaffar jag en bättre, snabbare, kompetentare sådan.
Snarare att jag står och betalar för utrustningen månadsvis i abonnemangsform. Sen att de "ser till så det interna nätverket fungerar" ger jag inga stående ovationer för.
Ok, 29:-/mån är inte mycket att orda om egentligen men jag gillar helt enkelt inte att bli "blåst" av någon som påstår något som inte stämmer bara för att den ska få någon krona till i försäljningsbonus. Jag kan acceptera om det funnits någon teknisk anledning till att Smart måste ingå när man kombinerar alla tre tjänsterna. Men helt klart gör det ju inte det.
Snarare att jag står och betalar för utrustningen månadsvis i abonnemangsform. Sen att de "ser till så det interna nätverket fungerar" ger jag inga stående ovationer för.
Ok, 29:-/mån är inte mycket att orda om egentligen men jag gillar helt enkelt inte att bli "blåst" av någon som påstår något som inte stämmer bara för att den ska få någon krona till i försäljningsbonus. Jag kan acceptera om det funnits någon teknisk anledning till att Smart måste ingå när man kombinerar alla tre tjänsterna. Men helt klart gör det ju inte det.
Hobbe: Har du alla tre tjänsterna, dvs bredband, iptv, iptelefoni?
I mitt fall så hade jag bredband och tv innan, utan Smart, men att Smart krävdes när även iptelefon skulle in i paketet.
I mitt fall så hade jag bredband och tv innan, utan Smart, men att Smart krävdes när även iptelefon skulle in i paketet.
Klicka här för att svara