För att försöka råda bot på gult vatten efter kraftiga regnfall så planerar vi att låta sätta in en tätningsmanschett i brunnen.

Någon som har en ungefärlig kostnadsuppskattning för det (material + arbete)?

Foderröret är något ovalt där det tittar upp, men verkar vara c:a 100 mm i diameter.

Platsen är Göteborg/Kungsbacka.

Jag har tittat på http://www.vvsonnet.se/dahl-m-129.html?filter_id=3428&sort=3a och priserna på manschetter varierar rätt mycket beroende på vilken man ska ha.

Jag har mätt röret som sticker upp ur brunnen och det verkar ha en innerdiameter på 100 mm, vilken tätning bör det innebära att jag ska ha?

Jag har fått en offert som inte specificerar materialet, men materialkostnaden bör vara 7000:- inkl moms.

Någon som kan säga om det verkar rimligt i mitt fall?

Kolla på www.debe.se i deras prislista på sid 22 finner du tätningsmanchetter, och det verkar stämma ganska bra med priset du fått

OK, tack!

Märkligt att den kan vara såpass mycket billigare på vvsonnet... om jag förstått saken rätt så finns det bara en tillverkare av dessa tätningar (i alla fall vad som används i Sverige), så det borde vara samma.

Ska kolla upp det... strax tillbaks :)

Vart kommer regnvattnet in? Ovanifrån eller mellan foderrör och berg?

Pumptekniker skrev:
Vart kommer regnvattnet in? Ovanifrån eller mellan foderrör och berg?
Det vet jag inte, jag vet inte hur jag kan avgöra det. Det är en ett betonglock på brunnen som täcker hela ringarna, så det borde inte komma så jättemycket uppifrån i alla fall. Det är fuktigt ner i betongringarna ovanför brunnshålet, men rinnande vatten har jag inte sett.

Om läckaget är mellan foderröret och berget eller i någon spricka strax nedanför foderröret kan jag själv inte säga något om.

Finns det något enkelt sätt att avgöra det?

Har precis samma problem med borrad brunn fr -87 o har fått en prisuppgift på ditsatt tätningsmanschett med tätning ned till 15m i röret för 10 000:-. Hur har det gått för er?

Jovars, den har suttit där några veckor nu men det har inte varit några riktiga skyfall eller långvariga regnoväder som kunnat bekräfta att den fungerar.

Vattnet har helt klart blivit bättre, men det kanske inte är helt färglöst än - å andra sidan kan det möjligtvis missfärgas av annat också.

Jag pratade med min lokala brunnsborrare och han blev förvånad över priset jag sett på nätet eftersom det var lägre än vad han fick ge hos distributören. Jag tror att han fick ge strax över 6000:- och materialkostnaden för mig uppgick till 7000:-, så ur det perspektivet var det OK. Arbetskostnad 2000:- minus 1000:- ROT. Då håller brunnsborrarfirman hus tio minuter från mig.

Jag har försökt mäta pH med dropptest, tidigare vattenanalys hos ALControl sa 6.0, och ska jag tro det här testet jag gjordelutade åt 7.0.

Jag vill ha ett rejält oväder för att se vad som händer, sen får det bli en vattenanalys till.

Installationen tog nog runt 2 timmar , det var två personer hos mig.

Har också samma brunnsproblem, något ovalt plaströr ca 100mm inner med ejektorpump dvs två slangar går ner i röret. Går det bra då med tätning från Debe ? Men om detta kostar uppemot 10000kr så kan man väl nästan stoppa ner en undervattenspump istället, om det finns något lock som passar? Har också ett litet läckage där matarslangen + el lämnar pumpbrunnen, vad skall man täta det med, inifrån ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.