Bor i en Hsb brf med hus byggda 1970(snart 50 år) stammar av den plast som är av sämre kvalite sprödare spricker lätt som sattes på 60 och början av 70-talet även grenrör i samma dåliga kvalite i betongvägg plus tappvattenrör av koppar i betongväggarna och värmerör genom vägg.

Vi är många som är i behov av att renovera våra badrum bla pga ej godkända golvbrunnar och dåliga ytskikt. Några i styrelsen har ganska nyrenoverade badrum.
Vi har bett om att få stambytt nu(det går att stambyta enskilda badrum) innan vi gör våra badrum men styrelsen säger nej och har nu i stället gått ut med att: Gör era badrum så relinar vi sen när det behövs?????

Jag/vi har ifrågasatt detta! om vi gör våra badrum nu och byter golvbrunn nya fuktspärr ytskikt mm vilket kostar en del i både pengar o jobb och kan behöva göras om inom kort och relining är ju inte gratis heller, vi förstår inte hur de tänker el saknar de totalt kunskap.

ex. Om Brf SEN ska relina stammen, om vi har otur då så kan rören(stam o grenrör) spricka redan när de spolas rena inför en relining= vilket innebär att vi får göra vanligt stambyte och då göra om hela badrummet igen!!!

ex. Om vi gör våra badrum nu och brf relinar sen och detta fungerar så har vi ändå problemet med att våra tappvattenrör(dricksvattenrör) i betongväggen och värmerör(till element) inte har bytts ut utan är nu ca 50 år och har en livslängd på ca 30-50 år(kan förstås hålla längre med tur)
vilket innebär att vi troligtvis får göra om våra badrum snart igen samt att riskera vattenskador under tiden.

Mottar gärna kommentarer o argument som kan vara till hjälp för oss, det är bla flera barnfamiljer som nu knappt kan använda sina badrum pga dåligt skick men vågar samtidigt inte renovera.
 
Du måste jämföra äpple med äpple. Relining är ett samlingsnamn för olika metoder. Gör du en rörinfodring så får du ett nytt rör och sprutar du så skjuter du problemet framåt....
 
B brfbo skrev:
Bor i en Hsb brf med hus byggda 1970(snart 50 år) stammar av den plast som är av sämre kvalite sprödare spricker lätt som sattes på 60 och början av 70-talet även grenrör i samma dåliga kvalite i betongvägg plus tappvattenrör av koppar i betongväggarna och värmerör genom vägg.

Vi är många som är i behov av att renovera våra badrum bla pga ej godkända golvbrunnar och dåliga ytskikt. Några i styrelsen har ganska nyrenoverade badrum.
Vi har bett om att få stambytt nu(det går att stambyta enskilda badrum) innan vi gör våra badrum men styrelsen säger nej och har nu i stället gått ut med att: Gör era badrum så relinar vi sen när det behövs?????

Jag/vi har ifrågasatt detta! om vi gör våra badrum nu och byter golvbrunn nya fuktspärr ytskikt mm vilket kostar en del i både pengar o jobb och kan behöva göras om inom kort och relining är ju inte gratis heller, vi förstår inte hur de tänker el saknar de totalt kunskap.

ex. Om Brf SEN ska relina stammen, om vi har otur då så kan rören(stam o grenrör) spricka redan när de spolas rena inför en relining= vilket innebär att vi får göra vanligt stambyte och då göra om hela badrummet igen!!!

ex. Om vi gör våra badrum nu och brf relinar sen och detta fungerar så har vi ändå problemet med att våra tappvattenrör(dricksvattenrör) i betongväggen och värmerör(till element) inte har bytts ut utan är nu ca 50 år och har en livslängd på ca 30-50 år(kan förstås hålla längre med tur)
vilket innebär att vi troligtvis får göra om våra badrum snart igen samt att riskera vattenskador under tiden.

Mottar gärna kommentarer o argument som kan vara till hjälp för oss, det är bla flera barnfamiljer som nu knappt kan använda sina badrum pga dåligt skick men vågar samtidigt inte renovera.
Äggskalen går att rörinfodra, men det är ju alltid bäst att titta på helheten över vad som behövs göras. Kan det vara så att man behöver byta vattenstammar på en gång så finns det ingen vinning i att relina. Dessutom så ska man gärna relina innan man renoverar badrummen för att göra jobben i rätt ordning.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Innan man relinar kan det vara bra att läsa:
Vägledning vid relining av avloppsrör i fastigheter
av: Anders Höije 0ch Tord Af Klintberg,
SP,KTH,SIRen,Nationellt Renoveringscentrum.

Obs Fortfarande anses inte relining som ersättning för ett stambyte utan bara som ett uppskjutande av ett stambyte(och detta kan förstås även påverka värdet på bostaden).
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Varför skulle inte relining vara en ersättare för stambyte? Vet du ens vad du vad du pratar om?
 
Hej, Inte en purfärsk tråd, men ändå värt att klara ut en del. Det är synd att det stora ämnet Relining missförstås, och att diskussionen handlar om helt olika ämnen.

Relining är idag en utmärkt metod att renovera sina rör, med en hållbarhet fullt i klass med att byta till nya moderna plaströr. Men det gäller att välja rätt metod. Det finns flera metoder under det gemensamma samlingsnamnet "Relining".
  • "Coating" innebär att man "målar" eller applicerar rinnande epoxi i rören. Det blir ett tunt plastskikt som möjligen håller tätt ett tag. Det är inte alls självbärande utan bygger på att de gamla rören finns kvar som stöd.
  • "Lining" eller "Strumpmetoden" innebär att man har en tjock epoxi-indränkt "tubsocka" med 3-5 mm godstjocklek. Denna vränger man in i det befintliga röret, ofta med tryckluft som håller den utspänd mot rörets väggar. Efter att strumpan har härdat har man ett helt nytt rör, inuti det gamla. Det nya röret är självbärande, och har samma hållfasthet och livslängd som nybytta plaströr. Det gamla röret kan sedan rosta sönder bäst det vill.
  • "Re-piping" innebär att man har en speciell slang som fodrar rörets insida. Detta är mer ovanligt, men används t.ex om man skall renovera grövre tryckrör för tappvatten .

Sammanfattningsvis; Relining är en utmärkt metod, såvida men väljer rätt metod.
Förmodligen är det Coating många av belackarna i tidigare inlägg menar, men det finns så många missförstånd.

Man skall som enskild villaägare eller BRF/samfällighet vara mycket noggrann vid val av utförande entreprenör, teknik och metod. Det är inte bara att "beställa relining"; då blir det fel. Avtal skall vara skriftliga, det skall finnas juridiska dokument såsom Adminstrativa Föreskrifter (AF) och Teknisk Rambeskrivning. Man skall se till att följa ett standardavtal, typ ABT-06 och upprätta rätt dokument. Sist, men inte minst, skall man redan från början ha en plan för besiktning och slutgodkännande av behörig besiktningsman.

Som sagt; det är inte reliningen det är fel på utan val av metod och bristande kvalitet i upphandlingen.
Det lönar sig alltid med en konsult under upphandlingen, om man inte själv har väldigt god koll. Annars riskerar man att få nåt annat än man trodde.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
TobbeLenn och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Hur funkar det med försäkring, är det det likställt med att dra helt nytt avlopp vad gäller ev. skada senare?
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Under förutsättning att det är rätt upphandlat har du i avtalet alltid minst 5 års garanti på funktionen, och ytterligare 5 år i en "fallande trappa". Vad gäller ren vattenskada är din hemförsäkring som står för den, och jag har aldrig hört att det varit några problem med det vad gäller strumpmetoden, som ju ger nya rör. Se till att entreprenören använder material som är certifierat och godkänt av lämpligt institut. De kan då visa intyg på detta.

Skippa sprutmetoden, om det inte är mycket trångt i t.ex ett handfat, är mitt förslag.
 
B brfbo skrev:
Bor i en Hsb brf med hus byggda 1970(snart 50 år) stammar av den plast som är av sämre kvalite sprödare spricker lätt som sattes på 60 och början av 70-talet även grenrör i samma dåliga kvalite i betongvägg plus tappvattenrör av koppar i betongväggarna och värmerör genom vägg.

Vi är många som är i behov av att renovera våra badrum bla pga ej godkända golvbrunnar och dåliga ytskikt. Några i styrelsen har ganska nyrenoverade badrum.
Vi har bett om att få stambytt nu(det går att stambyta enskilda badrum) innan vi gör våra badrum men styrelsen säger nej och har nu i stället gått ut med att: Gör era badrum så relinar vi sen när det behövs?????

Jag/vi har ifrågasatt detta! om vi gör våra badrum nu och byter golvbrunn nya fuktspärr ytskikt mm vilket kostar en del i både pengar o jobb och kan behöva göras om inom kort och relining är ju inte gratis heller, vi förstår inte hur de tänker el saknar de totalt kunskap.

ex. Om Brf SEN ska relina stammen, om vi har otur då så kan rören(stam o grenrör) spricka redan när de spolas rena inför en relining= vilket innebär att vi får göra vanligt stambyte och då göra om hela badrummet igen!!!

ex. Om vi gör våra badrum nu och brf relinar sen och detta fungerar så har vi ändå problemet med att våra tappvattenrör(dricksvattenrör) i betongväggen och värmerör(till element) inte har bytts ut utan är nu ca 50 år och har en livslängd på ca 30-50 år(kan förstås hålla längre med tur)
vilket innebär att vi troligtvis får göra om våra badrum snart igen samt att riskera vattenskador under tiden.

Mottar gärna kommentarer o argument som kan vara till hjälp för oss, det är bla flera barnfamiljer som nu knappt kan använda sina badrum pga dåligt skick men vågar samtidigt inte renovera.
Hur har det gått med rören?
 
Vem som ansvarar för rören är lite varierande faktiskt, beroende på vilken BRF det är. I lagtexten står det ungefär så här: föreningen ansvar för "yttre underhåll, ...samt rör och ledningar till den del de betjänar mer än en lägenhet".
Det betyder alltså att stammar och samlingsledningar är föreningens ansvar, medan köksledningar, golvbrunnar och toarör faller på bostadsrättsinnehavaren. HSB har valt att göra en generösare tolkning, och brukar ange att alla dolda rör är föreningens. SCB tolkar enligt lagen, och det är alltså den boende som ansvarar för de "egna" rören. I mitt arbete på Kondukta brukar jag råda föreningar att i sina stadgar tydligt ange vad som gäller i den egna föreningen. Många lever i tron att föreningen tar hand om det mesta, men det är långt ifrån alltid fallet.

Relining som teknik är mycket bra, om man väljer rätt teknik med armerande strumpa. S.k Coating, som innebär att rören "lackas" med epoxi på insidan är inte värt att betala för enligt min mening. Ibland kan det dock vara enda möjligheten, t.ex vid smala slingriga rör till handfat etc. Men väljer man "strumpmetoden" och upphandlar det korrekt så får du nya självbärande plaströr inne i de gamla rören, som sedan kan rosta sönder bäst de vill. De nya rören är självbärande och med samma livstid som om nya lösa plaströr monterats. Man skall ALLTID se till att arbetet besiktigas av en oberoende besiktningsman. Det är helt omöjligt för en husägare att veta vad man fått annars; inget syns ju på utsidan. Besiktningen skall förstås ALDRIG utföras eller bekostas av det utförande företaget. Enligt ABT-06 och liknande är det Beställaren som kallar till besiktning. Slarva inte med den delen!

Du har rätt i att tappvatten återstår att göra efter en relining. Det måste man ha i bakhuvudet, så att man inte sedan ändå måste hacka upp väggarna för att fixa dessa. Det finns bra alternativ till det också, t.ex genom att dra helt nya rör, med nya stamlägen. Ofta kan en garderob eller liknande hittas för nya moderna ledningar, och man slipper du riva flera kanske renoverade rum och tätskikt.

Sammanfattningsvis: Ett Stambyte är ofta just det; stammarna, inte säkert alla badrum. Kolla noga med föreningen vem som ansvarar för vad. Och se till att stadgarna anger vad som gäller i just er BRF för att undvika missförstånd. Lycka till!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag har också funderat i banorna av re-piping i min källare. Där sitter gjutjärnsrör från -57 och större delen av källaren är relativt ny-klinkrad..

Tror dock inte det skulle bli speciellt billigt då jag förstått det som att varje gren och avlopp bygger på rätt mycket på totalkostnaden. (Lade till en bild i pdf). Som jag ser det verkar det vara 7 förgreningar och minst 5 avlopp.

Är det någon som vet på ett ungefär hur mycket per gren o avlopp som kostar extra?
 
Du har runt 30 m rör i källaren vilket är mycket för en vanlig villakällare.
Antalet installationer gör det ganska dyrt. Kan du dra om de bägge stammarna synligt, koppla in vid ny punkt, och fimpa någon av brunnarna så spar du pengar på infodring.

Tror du får räkna runt 3k per meter och 6-7 k per gren för infodring.
 
Ja, någonstans 2200-3000 per meter rör (ca 100mm), och 3000-5000 per monterad grenrörsförstärkning. Den senare ser ut som ett "T", och förstärker anslutningen som kommer från sidan. Det ger en helt annan styrka än s.k kantlimning, där man fräser upp ett hål i den nygjorda strumpan, och anslutande gren är "limmad" med epoxi mot. Inget fel i det på rätt plats, men grenrörsförstärkning är bra om det går att sätta!

(Om rören är sedan -57 är det nog mycket hög tid för åtgärd. Särskilt köksavloppet har sannolikt många hål)
 
  • Gilla
Excanto
  • Laddar…
Jag hade hit en firma som erbjöd gratis inspektion av rören i syfte att erbjuda relining. Det gäller ca 10 - 15 m rör, och 3 golvbrunnar. i källaren.

Offerten gick på ca 250 000... Blev ingen affär.
 
Det är en bra gyllene regel: Den som ringer på för att göra en rörinspektion ska man INTE använda för jobbet.
Det finns inga gratisluncher...
Planerat underhåll, och ordentlig upphandling - som jag skrev ovan - är enda sättet att få koll på vad som utförs. "Vanliga" villaägare har ju normalt inte någon som helst möjlighet att vare sig se, ifrågasätta eller godkänna sådana arbeten.
 
  • Gilla
Relining
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.