Hej

Jo det är så att jag och min sambo funderar på att bygga ett nytt hus, eller köpa färdigt. Jag har gett mig på att försöka göra en överslagsräkning på vad det totalt kan kosta, även om vi vet att det alltid blir dyrare än vad man räknar med men iallafall så det blir mellan tummen och pekfingret. Så vår undran är om det är någon som kan svara på vad det ungfär kan kosta att göra en grund med tillhörande markarbete på ca 160 kvm?

Tack på förhand
BJ

Gäller det en vanlig platta på mark? ca 200000kr

Jag skulle säga det dubbla.

Beror naturligtvis helt på förutsättningrna på platsen.
Har man som jag Stenhård och frostokänslig pinmo under så behöver man bara plana till och sen lägga 15 cm grus så blir det naturkigtvis mycket billigare än om man måste gräva ur eller spränga men 2-2.500 per m2 platta tror jag är ett lämpligt riktvärde

zno skrev:
Jag skulle säga det dubbla.
Jag vet att det är ungefär dubbla priset i Stockholm, därför kan vi Smålänningar åka upp och göra grunder åt er... men här verkar det handla om Blekinge ;)

Givetvis beror det lite på markens förutsättningar.

Redigerat:
btgarb skrev:
Jag vet att det är ungefär dubbla priset i Stockholm, därför kan vi Smålänningar åka upp och göra grunder åt er... men här verkar det handla om Blekinge ;)

Givetvis beror det lite på markens förutsättningar.
Touché! :)

Jag gjorde det mycket själv när vi gjöt våran grund. Grävning, grus, kantelement, dräneringsrör, dagvattenrör, armeringsmattor och betong gick på runt 90.000 :- Visserligen var det 1,5 år sen vi byggde :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.