Hej,

Ska bygga hus med en välkänd leverantör i Stockholmsområdet. Har bett om offert för att uppgradera från luftvärme till bergvärme. Har kolla upp pumparna, som säljs online för i princip samma summa(ca 110kSEK).

Mina egna googlingar säger att det ska kosta runt 100kSEK mer att välja bergvärme, men har nu fått en offert på 168kSEK för denna uppgradering.

Har jag fått fel information vid googling, eller bör jag ifrågasätta detta från leverantören?

Pumpen kostar typ 100-130k. Sedan skall man borra i berget 200-250m som kostar mellan 50-90k och installation på det.

Eller menar du att dom vill ha tex 100k för en luft-vatten medan man vill ha 268k för bergvärme?

Hej!
Jag bytte från FLVP till BVP i slutet av 2020, det kostade totalt (Pump, borr 200m, installation) 70'+50'+20'=140 kkr. Granne gjorde samma byte 2023 till kostnad 160 kkr.
Skillnaden borde vara borrkostnaden mellan dessa pumpar, dvs ca 50 kkr.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Pumpen kostar typ 100-130k. Sedan skall man borra i berget 200-250m som kostar mellan 50-90k och installation på det.

Eller menar du att dom vill ha tex 100k för en luft-vatten medan man vill ha 268k för bergvärme?
Hej,

Tack för svar! Ja precis, luftvärmepumpen med installation ingår redan som standard, så de vill ha 160k för att uppgradera så att jag får bergvärme istället. Vill jag ha luftvärme så betalar jag alltså 160k mindre.

PFO PFO skrev:
Hej!
Jag bytte från FLVP till BVP i slutet av 2020, det kostade totalt (Pump, borr 200m, installation) 70'+50'+20'=140 kkr. Granne gjorde samma byte 2023 till kostnad 160 kkr.
Sen tillkommer ventilation om det är FLVP som byts till BVP, ett FTX aggregat som ger friskare och bättre luft kostar ca 30 kkr. Så med BVP och FTX får man fantastisk uppvärmningsekonomi och väldigt bra inomhusluft. Så total merkostnad är 50'+30'=80 kkr.

• Gilla
useless
  • Laddar…
J jonathanfranzen skrev:
Hej,

Ska bygga hus med en välkänd leverantör i Stockholmsområdet. Har bett om offert för att uppgradera från luftvärme till bergvärme. Har kolla upp pumparna, som säljs online för i princip samma summa(ca 110kSEK).

Mina egna googlingar säger att det ska kosta runt 100kSEK mer att välja bergvärme, men har nu fått en offert på 168kSEK för denna uppgradering.

Har jag fått fel information vid googling, eller bör jag ifrågasätta detta från leverantören?
Hur löses ventilationen om du byter till bergvärme?

Kanske är så att det tillkommer något där, man måste väl nästan ha någon form av återvinning för att klara BBR idag?

P PurreP skrev:
Hur löses ventilationen om du byter till bergvärme?

Kanske är så att det tillkommer något där, man måste väl nästan ha någon form av återvinning för att klara BBR idag?
Hej,

Ja det är kanske så ja. Ser även ett tillägg som innefattas i detta pris gällande FLM Ventilation samt kanalsystemen. Vet dock inte vad detta kan förväntas kosta.

PFO PFO skrev:
Sen tillkommer ventilation om det är FLVP som byts till BVP, ett FTX aggregat som ger friskare och bättre luft kostar ca 30 kkr. Så med BVP och FTX får man fantastisk uppvärmningsekonomi och väldigt bra inomhusluft. Så total merkostnad är 50'+30'=80 kkr.
Jaha, ja där ser man! Då ska jag begära mer detaljerad kostnadskalkyl från dem.

Tack för info

Å tar du bergvärme så förbered för frikyla. Risken är att vårat klimat bara blir varmare

V Vector skrev:
Å tar du bergvärme så förbered för frikyla. Risken är att vårat klimat bara blir varmare
Det finns bvp som har det klart i sig inbyggt redan, och har man golvvärme går det att kyla golven och det räcker för att hålla huset svalt och fint heta sommardagar.

J jonathanfranzen skrev:
Jaha, ja där ser man! Då ska jag begära mer detaljerad kostnadskalkyl från dem.

Tack för info
Efter att vi konverterade vårt hus byggt 2007 från flvp till bvp+ftx så gick vi från energiklass E till B som är lågenergihus och har frisk och fräsch luft.

PFO PFO skrev:
Hej!
Försöker bestämma mig för vilken offert på luft/vatten och bergvärme det ska bli. Läskigt att se hur priserna ökat jämfört med bara några år sedan.

Tittar på en som ligger på 265k(pump, borr 160m, installation) efter rot.

M Mullvadstuktaren skrev:
Försöker bestämma mig för vilken offert på luft/vatten och bergvärme det ska bli. Läskigt att se hur priserna ökat jämfört med bara några år sedan.

Det låter fruktansvärt dyrt, förstår att folk ryggar för bvp med sådana priser. Vet inte var du bor och hur stor pump du tittar på, men här i Sthlm får man en 10 KW inverter pump installerad och klar för ca 120 kkr +borra.

M Mullvadstuktaren skrev:

Tittar just nu på en offert en kund vi har bestämt sig för. Nibe s1256 3-13kw med 190m borrhål.. 227000kr. Så din känns ju verkligen i överkant om det inte ingår något extra. För att vi ska komma upp i dom summorna som du har pratar vi nibe s 1256 4-18kw med ca 260m borrhål å kanske något element i pannrum

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.