11 366 läst ·
4 svar
11k läst
4 svar
Kostnad för platta på mark? & hur mycket betong går åt?
Vi har precis reserverat en tomt och håller som bäst på och tar in hus offerter.
Det dök upp en fundering på vad brukar en platta på mark kosta per m2? resp totalt? plattan blir omkring 145-160m2 stor, och med 300mm isolering, golvvärme osv...
Hur mycket betong brukar det normalt gå åt? vad brukar betongen kosta till en platta enligt ovan?
Tackar för svar på förhand!
Mvh Lars.
Det dök upp en fundering på vad brukar en platta på mark kosta per m2? resp totalt? plattan blir omkring 145-160m2 stor, och med 300mm isolering, golvvärme osv...
Hur mycket betong brukar det normalt gå åt? vad brukar betongen kosta till en platta enligt ovan?
Tackar för svar på förhand!
Mvh Lars.
Allt här blir ju mer eller mindre grova uppskattningar, men ...
Och 1500-2500:-/ kvm om man lejer ut allt.
Priset kommer alltid att påverkas kraftigt av speciella åtgärder såsom sprängning, pålning, kompensationsgrund osv.
Sen brukar man beställa ytterligare 10% som får hällas ut om det inte går åt. Bara för att det är så jäkla jobbigt om betongen tar slut när det är 3 kvm platta kvar.
Pris för betong beror en hel del på avstånd till betongstationen. Samt vilken konkurrens det är på orten, dvs hur många fristående betongleverantörer som verkar inom regionen.
Men ca 2000:- m3 kan vara något att räkna på.
Betongen har blivit rejält mycket dyrare under de här senaste goda byggåren (ca 2000- 2010), så jag är tämligen säker på att det finns marginaler, men självklart tar leverantörerna vad dom kan ...
Välkommen till forumet förövrigt.
Knappt 1000:-/kvm om man gör jobbet själv, och då bör det räcka till en anings enkelt grävjobb + lite grus under.hampe00 skrev:
Och 1500-2500:-/ kvm om man lejer ut allt.
Priset kommer alltid att påverkas kraftigt av speciella åtgärder såsom sprängning, pålning, kompensationsgrund osv.
1m3 per 10 kvm + lite extra i voterna, säg ca 3 m3 till.
Sen brukar man beställa ytterligare 10% som får hällas ut om det inte går åt. Bara för att det är så jäkla jobbigt om betongen tar slut när det är 3 kvm platta kvar.
Pris för betong beror en hel del på avstånd till betongstationen. Samt vilken konkurrens det är på orten, dvs hur många fristående betongleverantörer som verkar inom regionen.
Men ca 2000:- m3 kan vara något att räkna på.
Betongen har blivit rejält mycket dyrare under de här senaste goda byggåren (ca 2000- 2010), så jag är tämligen säker på att det finns marginaler, men självklart tar leverantörerna vad dom kan ...
Välkommen till forumet förövrigt.
Redigerat:
Tackar för välkomnandet och för ditt svar.
Bakgrunden till min fråga var att vi har fått ett pris ifrån hustillverkare (total entreprenad) och på en platta till ett 145m2 stort hus (160m2 bygg area) och då skulle plattan kosta 380000kr enligt följande:
Grundläggningspriset ingår betongplatta med golvvärme, grovplanering ca 3m runt hus med befintliga massor, fyllnadsmassor under hus ingår med 1ton per kvm platta (ca40cm) Markanslutning av dagvatten samt 10m servis samt radonsäkring(förberett) och tilluft för braskamin.
Är detta med andra ord vad man kan kalla ett normalt pris? 2325kr/m2.
Vad är det som kostar?
Menar du att det skulle gå åt 4m3x16=64m3 + 10% = 70m3 och de skulle bli runt 14000kr för betongen då?
Hittade ett 150m2 "komplett paket husgrund" på husgrunder.com 74900kr. så materialet kan då kanske kosta totalt? 100000-120000kr? skulle det då vara arbetskostnader för 260000kr?
Mvh Lars.
Bakgrunden till min fråga var att vi har fått ett pris ifrån hustillverkare (total entreprenad) och på en platta till ett 145m2 stort hus (160m2 bygg area) och då skulle plattan kosta 380000kr enligt följande:
Grundläggningspriset ingår betongplatta med golvvärme, grovplanering ca 3m runt hus med befintliga massor, fyllnadsmassor under hus ingår med 1ton per kvm platta (ca40cm) Markanslutning av dagvatten samt 10m servis samt radonsäkring(förberett) och tilluft för braskamin.
Är detta med andra ord vad man kan kalla ett normalt pris? 2325kr/m2.
Vad är det som kostar?
Menar du att det skulle gå åt 4m3x16=64m3 + 10% = 70m3 och de skulle bli runt 14000kr för betongen då?
Hittade ett 150m2 "komplett paket husgrund" på husgrunder.com 74900kr. så materialet kan då kanske kosta totalt? 100000-120000kr? skulle det då vara arbetskostnader för 260000kr?
Mvh Lars.
Redigerat:
Jag hamnade på 600/m2 med 27cm isolering och 15 cm tjock platta med golvvärme, 135m2 gjort nästan allt arbete själv.
Tja, lite svårt att säga sådär på rak arm.hampe00 skrev:
Det beror ju på omfattningen av vad som ingår och hur "het" och dyr regionen är, där man bygger, osv.
Jag tycker iofs att det låter lite i överkant, för omfattningen gick väl att i princip läsa sig till i det du skrev. Men det är inte alls vansinnigt högt pris, om vi snackar om ett ställe i landet där det är lite tryck på byggandet. Där kan entreprenörerna säkert hitta någon annan att "skjörta upp" ifall du tackar nej.
Själv skulle jag förvisso tackat nej, men det beror ju mest på att då skulle jag gjort det själv istället, och sparat mer än 200' på 2-3 veckors arbete.
Så välavlönade jobb har jag ju aldrig annars haft ...
Själv fick jag ett anbud på min platta som landade på ca 1400:-/kvm + grävmaskinsjobben + golvvärmen (han offererade allt jobb ovan färdig grusbädd minus golvvärme) så slutnotan för mig hade troligen hamnat på ca 17-1800:-/kvm med det anbudet.
Inte alls speciellt illa, men jag valde ändå att göra det själv.
Gör man allt själv så blir själva materialkostnaden ca 1000:-/kvm i samma leveransomfattning som ditt anbud (troligen lite mindre, kanske 10-15% mindre, men det är nog bra att räkna med 1000:- tumregelmässigt).
Så firman bakom ditt anbud kommer alltså att casha in ca 13-1400:-/kvm från dig, på jobbet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kostnad markarbete inför plattan
Grund & Markarbeten -
Kostnad för betongplatta garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kostnad för 100 Kvadratmeter plåttak.
Tak & Vind -
Kostnad för läggning av oregelbunden sten på betongplatta
Golv -
Kostnad gjuta "enkel" platta för att lägga klinkers utomhus?
Altan & Uteplats