Halloj,
Japp, som all andra är jag ute (i god tid  ;)) för att försöka få in en murspis inför den kallare årstiden.
Vi har kikat på några alternativ.
Just nu står valet mellan en Keddy Minette (som kräver fundament) eller lättare varianter som Keddy  eller Contura.
Hittills har vi fått in en offert och den fick mig att hicka till ordentligt...
För installation av Minetten ville de ha 18 000 riksdaler!?
Och det var exlusive fundament men med tilluftsventil...
Vad har ni fått betala för installationer av edra braskaminer  ?
Ska tillägga att vi bor i Stockholmsområdet.
Hmm ett förtydligande bara... detta var alltså priset för arbetet d.v.s. exklusive material...
 
Varför i hela friden gör du inte installationen själv???

Det klarar ju nästan vem som helst! Läs instruktionen innantill så spar du dina 18 000 :- ;D

Förresten så behöver du inte gjuta fundament för minetten utan kanske endast förstärka. T e x "stämpa" under kaminen. Den väger väl ca 445 kg va?

Själv skulle jag ha installerat en täljstenkamin på 550 kg och skulle då ha gjort så. Men nu blir det en putsad kakelugn istället ;)

Har du skorsten eller måste du sätta denna också?
 
Tid är det ont om... därav att min offertförfrågan inkluderar både murspis och arbete.
Eeeeh "stämpa"... vad innebär det ?
Och är det kakelugnen "Karl" som du siktat in dig på ?
 
Även jag har varit intresserad av att installera en lätt murspis (Contura 460). Den prisuppgift jag fick för själva arbetet för installationen låg på 5 000:- (ev. + moms).

Bor du i Sthlms trakten tycker jag du ska kontakta Bastuspecialisten i Bromma (http://www.bastuspecialisten.se/).

Lycka till!
Andreas
 
Det är stor skillnad på att installera en murspis i sten och en lättare variant i plåt och eventuellt stenbeklädnad.
Me så är det ju stor skillnad i egenskaper också.

Vi har en Keddy Maxette med 7 meter SEM-skorsten.
Installationen för den gick på ungefär 25000 har jag för mig, men då byggde vi om den på baksidan så den fick en bänk.
Kan förresten rekommendera Keddy Maxette, den är vi mycket nöjda med.

spis.jpg
Tack Wärmemuraren för bra utfört jobb.


Jag kan tillägga att den installationen hade jag INTE klarat själv.
 
Scout skrev:
Eeeeh "stämpa"... vad innebär det ?
Stämpa = stötta. Istället för att gjuta upp ett fundament under spisen så stöttar man med lämpligt material under golvreglarna så att de klarar den extra tyngden.
 
Okidoki då är jag med på "stämpa".
I mitt fall så är det 220 cm till golv (skaplig topargrund...) så ett fundament skulle kännas bra.

Från Bastuspecialisten väntar vi svar men jag skall kolla upp Wärmemuraren.


=> En fråga till XII !
Maxetten är ju i princip samma som Minetten fast större (och tyngre).
I vårt fall tittar vi på Minetten för att den är aningen mindre och smidigare och passar därför bättre i vårt vardagsrum som är aning smalt

Installationskostnaden på 25000 var det bara arbete eller inkluderade det något material ?

 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.