Hej,
vi har precis köpt ett hus som tidigare haft enskilt vatten, nu är närområdet exploaterat och ett antal villor byggda då man samtidigt dragit fram komunalt vatten.
Vattenledningen är indragen i källaren och säljaren (komunen) står för anlsutningsavgiften. Det vi kommer behöva bekosta är inkoppling av inkommande ledning till befintliga ledningar i huset.
Vad kan det tänkas kosta? (arbete + material)
vi har precis köpt ett hus som tidigare haft enskilt vatten, nu är närområdet exploaterat och ett antal villor byggda då man samtidigt dragit fram komunalt vatten.
Vattenledningen är indragen i källaren och säljaren (komunen) står för anlsutningsavgiften. Det vi kommer behöva bekosta är inkoppling av inkommande ledning till befintliga ledningar i huset.
Vad kan det tänkas kosta? (arbete + material)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan du glömma.larsbj skrev:
20-25000kr innan rot.
Jag gjorde det själv förutom grävningen.
Landade på 6-7000 kr.
Grävaren,vattenmätarkonsollen,rör,kopplingar,bygganmälan osv.
Om jag uppfattar ts rätt ska det inte grävas ,så det som behövs är en vattenmätarkonsoll och några meter rör . Konsollen kostar 500 komplett med ventiler.wanegardh skrev:
Kan detta kräva bygganmälan ?
Den rörkrökare som inte klarar detta på en dag bör nog byta jobb.
Skrev också att det är svårt att veta, men är det i samma rum bör detta inte vara några problem.
Ok vi skippar grävningen(kostade 1800 efter rot för mig)larsbj skrev:Om jag uppfattar ts rätt ska det inte grävas ,så det som behövs är en vattenmätarkonsoll och några meter rör . Konsollen kostar 500 komplett med ventiler.
Kan detta kräva bygganmälan ?
Den rörkrökare som inte klarar detta på en dag bör nog byta jobb.
Skrev också att det är svårt att veta, men är det i samma rum bör detta inte vara några problem.
Men en vvs:are debiterar ju inte 500 kr för en konsol.
Dom har ju 1000000 % i påslag.
Bygganmälan krävdes i min kommun.
Jag tror och hoppas att larsbj uppfattat det rätt. Som man kan se på bilden är inkommande vatten indraget i källaren, det som ska göras är montering av konsoll för vattenmätare och vidare inkoppling till befintliga ledningar i samma rum (ca 2-3m ledning)
Möjligt att rörmockare ofta försöker med stora påslag, det är just det jag förhoppningsvis kan undvika tack vare larsbj:s svar.
Möjligt att rörmockare ofta försöker med stora påslag, det är just det jag förhoppningsvis kan undvika tack vare larsbj:s svar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kostnad för "allt annat"?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Uppskattning av kostnad för markarbete.
Grund & Markarbeten -
Avdrag vid försäljning för kostnader för gemensamhetsanläggning
Juridik -
Kostnad för inkoppling/installation täljstenskamin
Värme allmänt -
Kostnad för inkoppling Vatten & avlopp!?
Vatten & Avlopp