En gubbe med grävmaskin i 2 veckor för en garageplatta?
Rejält garage?

även saker och ting är olika överallt och kanske svårt på sånt här ställe men ändå just därför jag skriver är och om tips och råd och försöker räkna ut kostnader osv.
T.ex jag har tillgång till en traktor, visserligen ingen hjullastare, utan nån ska man säga, vanlig
"bond" traktor till valvmet, och så är ju alltid en tidsfråga och kostnadsfråga.
jag ska ju schakt en infart på 5 gånger, vet inte, 10, 20 meter? sen en yta på 11.8 gånger 22,4m, kan ta lång tid? och då kan man lägga in bensinpengar jämföra mot vad maskinisten tar?
Men om det inte tar allt för lång tid med min traktor så kan jag tänka mig att schakt allt själv eller om en som har riktiga grejer gör de fort så de inte blir nå kostnad alls, så kan låta han göra det. t.ex.
Sen kan man lägga till, allt som grävs upp är ju bara att dumpa på tomten än att låta nån köra iväg det, den går nog att använda till att jämna ut på vissa delar och annat, de löser man nog själv.

Däremot själv plattan kan jag tänka leja ut så den blir riktigt gjord som säga,

men oavsett om jag tar min traktor själv eller lejar ut så vill jag nog ha koll på vart allt hamnar ungefär innan spaden åker i backen. =)

Redigerat:
FredrikR skrev:
Lägger du golvvärmen själv hamnar du på dryga 6000:- för slingorna och hållare.
räcker de inte med att bara lägga i slingor så länge för framtiden som säga.?

Bäst råd får du om du lägger upp din kalkyl. Vårt garage är tätt men inget gjort inne (oisolerat), och vi har lagt strax under 300k, varav lejt arbete är cirka 10k (takstolslyft, gjutning, några timmar spika). Så förutsättningarna varierar mellan personer och läge... Jag vill tex isolera mycket eftersom jag räknar med att hålla en bra temp året om så det är tex lågenergigrund.

The_Nyll skrev:
räcker de inte med att bara lägga i slingor så länge för framtiden som säga.?
Jo jo, det funkar.
Med hållare menade jag slanghållare, för att fästa slangen på cellplasten.
Andra najar den på armeringen.

Pumba skrev:
En gubbe med grävmaskin i 2 veckor för en garageplatta?
Rejält garage?
Låter ju lite väl, utan att veta om förutsättningarna.
Jag betalade för 11h maskintid ink. restid.
Tror nästan det var gjutklart på 2v med eget arbete.

då har jag nån annan fråga. för taket, man använder ju råspont, men har även läst att går att använda nån sort skiva istället? lika stabilt? enklare och snabbare att få upp? dyrare? vad för skivor?

Sen en tanke, långväggen, 11,4m och höjden 3.5m är ganska stor, säg att ens traktor kanske inte klara av så stor, istället för att leja in hjälp att resa, kan man dela på mitten så man gör två block av det, nån nackdel med de?

The_Nyll skrev:
då har jag nån annan fråga. för taket, man använder ju råspont, men har även läst att går att använda nån sort skiva istället? lika stabilt? enklare och snabbare att få upp? dyrare? vad för skivor?

Sen en tanke, långväggen, 11,4m och höjden 3.5m är ganska stor, säg att ens traktor kanske inte klara av så stor, istället för att leja in hjälp att resa, kan man dela på mitten så man gör två block av det, nån nackdel med de?
Är det råspontluckor du tänker på?
Blir nog dyrare än råspont, men spar tid.
Du kan dela väggblocken, tänker du spika klart dom med panel innan du reser stommen?

FredrikR skrev:
Jo jo, det funkar.
Med hållare menade jag slanghållare, för att fästa slangen på cellplasten.
Andra najar den på armeringen.
Slangen behöver ju dock inte bli så dyr, jag köpte 200m Ø16 från Tyskland, alupex för runt 800kr, sen clipsen för att hålla fast den i isoleringen kostade ju bara någon hundring från samma ställe.

Nja, har läst nånstans att man kan använda nån sorts skiva istället för råspånt, tänkte om att använda skiva är smidigare, enklare eller går fortare än att spika råspont? men viktigaste är ändå stabiliteten.

nja, jag tänkte spikar klart reglarna, två tum två osv sen resa dem sen på med takstolar och på med taket först? sen i med isoleringen, vindpapp och panelen, är min första tanke, eller nåt bättre och smidigare förslag? gör klart hela väggarna innan resa?

nu har jag glömt igen, vilken regel? använder man att spika på utanför vindpappen som man ska spika panelen på?

sen vet att t.ex på byggmax har dem regel c24, de är väl nån hållbarhetsklass? är den bra nog för garage osv?

Två tum två? :)
Gör du stommen enbart kan du nog resa den med hjälp av några andra.
Glespanel, 28x60, är vanligt utanpå vindväven.
C24 är bra.

alltså, jag mena, bygger ju väggens stomme med 45x145/170 sen lägger ju på det 45x45, säger dem inte två tum två om den ? =)

Jo jo :)
Jag som missuppfattade.

var väl jag som också kanske skrev lite vimsigt. en tanke. takets yta, blir den större än garagets yta när det är snett upp mot nock jämfört med garaget plana yta? garaget har ju ytan 7.8x11.4m

Jo den ändras beroende av takvinkeln.
Tror det fanns kalkylator för det på tex. Benders sida. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.