I Skellefteå är vatten-momsen 25%, både på det som spolas ut i avloppet och på det som borde räknas som livsmedel (förutom under bajsbakterieepidemin)

KnockOnWood skrev:
Momsen på vatten är 6%, för det är ett "livsmedel".

peo skrev:
I Skellefteå är vatten-momsen 25%, både på det som spolas ut i avloppet och på det som borde räknas som livsmedel (förutom under bajsbakterieepidemin)
Du har rätt!

Jag kollade och jag hade läst fel på räkningen. Inte alltid så lätta att tyda :o

Men borde det inte vara livsmedelsmoms?

PS
Kollade nu och på skatteverkets sajt står det
[h=3]Undantag[/h]På följande livsmedel är momsen 25 procent:

• dricksvatten från vattenkran
Är det därför ölen är dyrare när den kommer ur pubens kran än i burken på Systemet?

Redigerat:
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
elpaco skrev:
Det tar dock inte död på faktan att djupvattning ger djupare rotsystem, med högre tålighet mot torka som följd. Vill du säga emot detta får du hitta en trovärdig resurs/forskningsartikel och länka, för nu tycker jag det har blivit fånigt.
Då är det väl bara detta vi har lite olika syn på.
Du hävdar att man måste konstbevattna för att gräsrötterna ska dra sig nedåt medans jag påstår att moder natur sköter detta själv under årens lopp.

Nimajneb skrev:
Då är det väl bara detta vi har lite olika syn på.
Du hävdar att man måste konstbevattna för att gräsrötterna ska dra sig nedåt medans jag påstår att moder natur sköter detta själv under årens lopp.
Sluta trolla och läs min första post IGEN. Jag skrev "NÄR man väl vattnar" (så skall man vattna mycket och sällan).

mortimer, jag har sett dig på Olles forum, och du verkar dedikerad. Angående experiment så torde det vara onödigt. Golf, gräs, och bevattning i allmänhet omsätter massor med pengar. Om du söker på nätet så hittar du denna så kallade myt predikad i massor av forskningsrapporter, myndighetsrekommendationer mm (vatten är ofta en bristvara).

Redigerat:
elpaco skrev:
Sluta trolla och läs min första post IGEN. Jag skrev "NÄR man väl vattnar" (så skall man vattna mycket och sällan).

mortimer, jag har sett dig på Olles forum, och du verkar dedikerad. Angående experiment så torde det vara onödigt. Golf, gräs, och bevattning i allmänhet omsätter massor med pengar. Om du söker på nätet så hittar du denna så kallade myt predikad i massor av forskningsrapporter, myndighetsrekommendationer mm (vatten är ofta en bristvara).
Precis, jag tar hand om min gräsmatta, vill inte den ska se ut som en tråkig och misskött Svensson gräsmatta med massa mossa o annat skräp. Sen ska man inte följa Olle helt, man får lägga det på en lagom nivå med gräsmattan när man har familj och inte är pensionär.

Glömde en detalj ang bevattning och gräsvård; lägger max 1000kr per säsong på gräsmattan i form av vatten, gödning, toppdress, jord, vertikalskärning m.m..

Redigerat:
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Jag vet ju av erfarenhet att rötterna inte växer nånstans alls när det är torrt. Är det däremot någon fukt växer de. Är det för blött ruttnar de. Lagom blött på alla djup så finns det rötter överallt. Vattna lite varje dag, så blir ytan en sorts skorpa, och under blir det bara torrt. Lätt att kolla i en rabatt när man vattnat lite - det ser fint ut, men skrapar man lite på ytan så är det kruttorrt.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
D09
Varför inte regntunnor? :)

Drar ingen ström o påverkar inte brunn/ kommunalt va

D09 skrev:
Varför inte regntunnor? :)

Drar ingen ström o påverkar inte brunn/ kommunalt va
Till 1000m2 tomt behöver du typ 200 tunnor a 200 liter i veckan... kan vara en anledning kanske;)

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
D09
Nimajneb skrev:
Till 1000m2 tomt behöver du typ 200 tunnor a 200 liter i veckan... kan vara en anledning kanske;)
Jo, ska man vattna 40m3 i veckan blir det tajt ;)

någon som vet var man kan hitta lite roligare mindre regntunnor, tänkte placera 2 st som får ta vattnet från växthustakets stuprör.

Är det bara i "min" kommun som vi inte betalar för vattnet per liter? Vi betalar en smaskig fast avgift i stället.

Vi har fast avgift + kostnad / m3 vatten

Kalasclas skrev:
någon som vet var man kan hitta lite roligare mindre regntunnor, tänkte placera 2 st som får ta vattnet från växthustakets stuprör.
Om du läser på en single malt whiskyflaska så står det något i stil med:
Mognad i spanska Rioja-ekfat. Det är en del av aromen.
Och faten har tidigare tillverkats i Kalifornien och huserat kaliforniskt rödvin vill jag minnas.
7188061682.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se här!
http://www.blocket.se/simrishamn/Vintunna___Vinfat_i_finaste_fransk_ek_47465451.htm?ca=11&w=3

• Gilla
D09
  • Laddar…
De var ju väldigt snygga :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.