5 310 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Kostnad för omläggning tak
Var kan man hitta information om vad som är ett rimligt pris att betala per kvm? (på Värmdö utanför Stockholm). Mitt hus är ett enplanshus byggt i vinkel som ett T (alltså ingen extrem taklutning och bara två ränndalar som kräver plåtslagarjobb), det ska läggas med Bender betongpannor och takytan är ca 85 kvm. Jag har fått en offert som landar på 90.500:- EFTER Rot-avdrag med 50.000:- och tycker det låter jäkligt dyrt.
Priset låter som att det ligger inom det normala, kanske i det övre spannet. Ta in fler offerter, det är är nog det bästa sättet att avgöra hur prisbilden ligger för byte av ert tak.
Be om referenser och prata med tidigare kunder till den firma ni väljer. Det skiljer en hel del på hur noga de är och hur mycket de vill ta betalt för extra jobb som dyker upp (oförutsedda saker som t.ex. rutten råspont e.dyl.)
Be om referenser och prata med tidigare kunder till den firma ni väljer. Det skiljer en hel del på hur noga de är och hur mycket de vill ta betalt för extra jobb som dyker upp (oförutsedda saker som t.ex. rutten råspont e.dyl.)
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Är det bara läkt papp och pannor som skall bytas är det svindyrt!
Material 15-20 000
Ställning 10 000
Arbete MAX 1 vecka 2 gubbar Säg 40 000
Container 5-6000
SummaMax 80 000-20 000 rotavdrag
60 000 totalt
Material 15-20 000
Ställning 10 000
Arbete MAX 1 vecka 2 gubbar Säg 40 000
Container 5-6000
SummaMax 80 000-20 000 rotavdrag
60 000 totalt
Har precis lagt om mitt tak som var på 202kvm. Det kostade mig 35000:- totalt.
Då gjorde jag det själv. Hade hjälp i början av en kompis som kunde hur man gjorde.
Annars finns det beskrivning på nätet som är till stor hjälp.
Du kan gå in på något företag och få en offert då räknar dom ut exakt vad du behöver sen är det bara att leta på nätet efter billigare alternativ.
/Robban
Obs! Då bytade jag bara ut 3kvm råspånt.
Då gjorde jag det själv. Hade hjälp i början av en kompis som kunde hur man gjorde.
Annars finns det beskrivning på nätet som är till stor hjälp.
Du kan gå in på något företag och få en offert då räknar dom ut exakt vad du behöver sen är det bara att leta på nätet efter billigare alternativ.
/Robban
Obs! Då bytade jag bara ut 3kvm råspånt.
Redigerat:
Om du tar in fler offerter, jämför särskilt materialspecifikationerna. Vilken papp/duk? Vilken läktdimension? Etc. Jag tog in 6 offerter på mitt tak och det fanns inte två firmor som föreslog samma papp. Vad gäller pris så är min erfarenhet att de flesta firmor lämnar ungefär samma pris - förutsatt att de räknar på samma underlagspapp etc. I mitt fall befann sig 5 av 6 offerter mellan 60 och 70 000.
Saxat ur en offert vi fick för vårt hus på Ekerö ca. 115 kvm takyta också hus i T-form med en massa "nockpannor" som tydligen var dyra...
Rivning av befintliga plattor samt läkt.
Underlaget inspekteras för ev. rutten råspont/nockbrädor vid behov av byte debiteras 300 kr exkl.moms( 375 kr inkl.moms) Ex. materialkostnad.
Ny papp Icopal Yap 2200 med klisterkant monteras.
Strö samt bärläkt spikas upp.
Fågellist monteras
Nockband monteras stoppar löv skräp etc.
Fotplåt tillverkas och monteras. Vinkelrännor tillverkas och monteras.
Takets plåtar kompletteras, tvättas, skrapas samt målas .
Montering av mögelstoppers mellan takstolarna för ökad luftcirkulation.
Underbeslag tillverkas och monteras runt samtliga genomföringar.
Taksteg med glidskydd monteras.
125 mm hängrännor samt 90 mm stuprör monteras fabriksmålad plåt monteras
Benders eller Jönåkers 2 kupiga ytbehandlade betongpannor läggs ut spikas fast enligt gällande norm.
Denna offert var på 115.000 kr efter ROT. Vi fick en annan offert också men den var på 180.000 kr efter ROT...
Mvh,
Anders
Rivning av befintliga plattor samt läkt.
Underlaget inspekteras för ev. rutten råspont/nockbrädor vid behov av byte debiteras 300 kr exkl.moms( 375 kr inkl.moms) Ex. materialkostnad.
Ny papp Icopal Yap 2200 med klisterkant monteras.
Strö samt bärläkt spikas upp.
Fågellist monteras
Nockband monteras stoppar löv skräp etc.
Fotplåt tillverkas och monteras. Vinkelrännor tillverkas och monteras.
Takets plåtar kompletteras, tvättas, skrapas samt målas .
Montering av mögelstoppers mellan takstolarna för ökad luftcirkulation.
Underbeslag tillverkas och monteras runt samtliga genomföringar.
Taksteg med glidskydd monteras.
125 mm hängrännor samt 90 mm stuprör monteras fabriksmålad plåt monteras
Benders eller Jönåkers 2 kupiga ytbehandlade betongpannor läggs ut spikas fast enligt gällande norm.
Denna offert var på 115.000 kr efter ROT. Vi fick en annan offert också men den var på 180.000 kr efter ROT...
Mvh,
Anders
Produkter som diskuteras: "Taksteg"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Sadeltak, 100 m2, Vittinge enkupigt lertegel, Divoroll Ultra, nya vindskivor och vattbrädesbeslag, byte av råspont vid takfoten, nya hängrännor och stuprör - totalpris 65 000 efter rot. Så 90 000 efter rot för ditt tak låter mycket dyrt. Ta i fler offerter, exempelvis från sweroof.se.
Tack för ditt svar, vilken bra sajt det här är så man kan få lite prisjämförelser och goda råd.
Den offert jag fått på 90.000 efter ROT verkar väldigt högt beräknad om man jämför med det jobb du fick offert på för 115.000 eftersom jag bara behöver omläggning av befintligt tak på ca 90 kvm, 2 nya vinkelrännor och nya vindskivor på endast en gavel.
Den offert jag fått på 90.000 efter ROT verkar väldigt högt beräknad om man jämför med det jobb du fick offert på för 115.000 eftersom jag bara behöver omläggning av befintligt tak på ca 90 kvm, 2 nya vinkelrännor och nya vindskivor på endast en gavel.
Tack för jämförelsen. I mitt fall är det betongpannor (som är billigare än lertegel), vindskivor endast på en gavel, befintliga vattbrädor i plåt ska åter återmonteras, hängrännor och stuprör är nya så dom behöver inte bytas, råsponten tror jag inte det är nåt fel på men byte av 5 kvm ingår i offerten om dom skulle upptäcka nån skada. Jag tyckte också att det kändes dyrt med 90.000 efter rot-avdrag så jag jobbar på med att få in fler offerter och ska kolla med Sweroof som du tipsade om.
Jag tycker det är konstigt att det inte finns nån branschorganisation man kan vända sig till när det gäller både kvalitet och prissättning (speciellt när det gäller stora jobb som t.ex. en takomläggning).
Jag tycker det är konstigt att det inte finns nån branschorganisation man kan vända sig till när det gäller både kvalitet och prissättning (speciellt när det gäller stora jobb som t.ex. en takomläggning).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden