K
Min elektriker drog alla rör samt det mesta av FK'n, det tog ca 45 timmar, jag drog resten av FK'n, kopplade in uttag, brytare samt lamputtag. Sen kopplade elektrikern in central, mätarskåp och värmepump. Jag har en elektrikerutbildning sen 80 talet, men ingen behörighet och jag jobbar inte som elektriker. Men jag har räknat min egen tid i den totala tidsåtgången också. Sen fick jag elektrikerns inköpspris + 10% på material. Den är rätt stor marginal på vissa saker. T.ex. FK köper jag för ca 70 öre/m, i vissa butiker tar dom 4.50/m, Clas Ohlson tar 1.49/m. Man kan nog också lägga på ca 10-12 000 för armaturer, behöver t.ex. 8 st infällda utomhuslampor, och jag har inga dimmers allls (ännu), bara vanliga brytare. Men jag kommer inte att hamna en spänn över 45 000 fullt klart i alla fall.

David skrev:
Jag tror att vi definierar detta som läropengar för släktfridens skull.
Dyra läropengar! 93000 i elmaterial och 400 timmar arbete! 400 timmar, du borde nog ta ett allvarligt snack med din släkting igen. Det är ju brottsligt att lura upp folk på detta sätt.

Jag har iof fått en offert på 150.000:- för 131kvm med uppdraget och förberett till övervåningen som är 80kvm. Men då är det ett fullsmackat IHC system, Lexcom Home överallt tamesatan och + den vanliga konversionella elen.

150.000 ink moms (arbete  .. ihc, lexcomhome, konversionell el, programmering av ihc + allt material).

Billigare kan jag iaf inte hitta.

David skrev:
Det svåra är att de flesta här verkar ha gjort mycket själv eller köpt in material själva. Det gör det svårare att jämföra. Jag tror att vi definierar detta som läropengar för släktfridens skull. Men hädanefter blir vi nog lagbrytare vad gäller elen. Det blir nog bäst så.

mvh
David
David, kan det vara så att din släkting är själv lurat av anställda som lägger timmar på timbladet fast dem inte var där då?
Var verkligen två killar på plats i fem veckor 8 tim/dag 5 dagar/vecka? Din släkting vill kanske veta om hans gubbar skojar så pass med timredovisningen.

jag är på G att bygga ca 195 kvm 1,5 plan + 48 kvm garage, jag har fått pris av "min" elektriker på 100.000: ink moms för allt arbete + material, då iofs med hans inköpspriser.
Detta inte inkluderat vitvaror.

David hur har det gått med detta, fick du någon kreditering på fakturan då han kollat den? ???

En blåsning!Men det är enklast att bråsa sina vänner!Däfrör inga affärer med mina nära!!!!!!!!!!

David skrev:
Vi har nu hamnat på en kvmkostnad på elen på 950 SEK/kvm + moms. Enligt släktingen elektrikern är det billigt. Normalpris enligt honom är 1.500 SEK/kvm. Är detta verkligen rimligt? Visserligen äger han en relativt stor firma som gör jobb åt kommun etc. så jag kan tänka mig att hans referensramar inte är samma som mina.  :(
En del av mig vill tro honom iom att han är släkt, en annan del av mig säger att vi har blivit blåsta.  :(
Det borde finnas en del elektriker på forumet som borde bringa klarhet i detta.

mvh
David
Vårt kvmpris ligger på ca 550SEK inklusive Moms och då anser vi att vi har lyxat till det med TP-nätverk/TV-antenn och en hel del extra uttag plus några spotlights i köket. :-/
Vi bygger i Linköping.
/H

fia_mstd skrev:
David hur har det gått med detta, fick du någon kreditering på fakturan då han kollat den? ???

Vi fick kreditering på 20 000:- (ink moms) vilket gjorde att totalkostnaden blev 255 000:- istället... stor skillnad...  :-/
Har nu varit på vår elektriker om en relationsritning samt elschema, vilket han redan fakturerat och fått betalt för. Har inte hört något på 2 veckor...

Mvh Lisa

David skrev:
Vi fick kreditering på 20 000:- (ink moms) vilket gjorde att totalkostnaden blev 255 000:- istället... stor skillnad...  :-/
Har nu varit på vår elektriker om en relationsritning samt elschema, vilket han redan fakturerat och fått betalt för. Har inte hört något på 2 veckor...

Mvh Lisa
Nästan dax att kalla in mc grabbarna!!!

David skrev:
Har fått det men det är svårt att beräkna detta för en lekman. Påpekade det orimliga igår och han tog tillbaka fakturan och skulle gå hem och räkna på det igen. Så tyvärr har jag inte fakturan framför mig längre. Timmarna låg på c:a 400-450 timmar om jag kommer ihåg rätt.

mvh
David

450-500 timmar det verkar ju inte riktigt klokt
instalerar man en villa på ca 150kvm
så får det inte ta mer än ca 125 timmar om ackordet ska ge nåt all leva på
micke

jureit skrev:
Synd att det inte var någon ackord i det här fallet...   >:(
Är det inte märkligt att just elektrikerna ska jobba på ackord?
Mig veterligen jobbar ingen annan hantverkare så, eller?

/H

Alla riktiga hantverkare jobbar på ackord, är bara på skutte firmorna man inte gör det :)

Adam skrev:
En blåsning!Men det är enklast att bråsa sina vänner!Däfrör inga affärer med mina nära!!!!!!!!!!

Detta är så sant! Har själv gjort den missen någon gång. Möjligtvis funkar det om det är en mycket nära vän eller bror typ...

Vi har väl alla blivit blåsta av hantverkare, jag själv av rörmokarn som fixade badrummet. Hans materialpriser låg nära det dubbla jag själv kan köpa grejerna för på Sigro! Helst sjukt.

Hur gick det David?

/ PJ

Vi sket i att dra det vidare. Vi betalade och får hoppas att vi träffas på någon släktträff i framtiden. :-X

På nästa hus köpte vi material och drog elen själva och en kompis kom förbi inspekterade dragningen, installerade vissa brytare, elskåpet etc. och testade systemet. Där blev det nästa tvärtom. Han ville knappt ta betalt och jag trugade på att få betala mer.

Han och hans kompis var mycket imponerade av Lisas eldragning. Hans tips var annars att inte anlita större elfirmor för villajobb. Det är bättre att ta enmansfirmor för detta. Han sa att de flesta större firmor gärna fläskade på när de kunde. (Han jobbade på en större firma själv).

mvh
David

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.