Hej!

Har planer på att bygga ut huset. Befintligt hus är ett 1.5-plans. Det planerade utbygget är cirka 5x7m, också i 1.5 plan. ”Boyta” cirka 30kvm nedervåning och 20 ovanvåning med snedtak.

Fler förutsättningar:
- Grund: Nuvarande källare, förmodligen krypgrund på berg, murad på gjuten sula. Sprängning behövs förmodligen inte.
- Fönster: 3st 13x14, tre altandörrar och ett takfönstrer. Beräknad kostnad cirka 100k i material om man köper detta själv.
- Rum: endast ett stort vardagsrum och ett stort rum på ovanvåningen. Dvs inget badrum eller kök, inget vatten utom golvvärme.
- Öppning och avväxling befintlig del. En 2.6m nedervåning och 1.5m övervåning
- Fasad: mellanstruken panel med lock, vi målar klart själva

Är på gång att ta in offerter. Tanken är att snickarna ska fixa grund, stomme och lägga tak osv, Färdigt till isolerat och plastat/reglat.

De ska även fixa golvvärme på båda våningarna (spårat golvspån).

El, skivning, ytskikt, lister osv fixar vi senare.

Min fråga är vad de delar som snickarna ska fixa kan tänkas kosta, inkl material. Vad det kommer kosta att färdigställa de delar vi gör själva har vi koll på.

Hittar bara äldre uppskattning på kvm-priser där det inte framgår om det gäller boyta eller byggyta.

Så, vad skulle vara ett rimligt pris för detta i mellansverige enligt er, exklusive eget arbete och material för färdigställande? Vad lång tid kan snickarnas arbete tänkas ta?

Redigerat:
  • Gilla
Jkzz
  • Laddar…
M maskan skrev:
Hej!

Har planer på att bygga ut huset. Befintligt hus är ett 1.5-plans. Det planerade utbygget är cirka 5x7m, också i 1.5 plan. ”Boyta” cirka 30kvm nedervåning och 20 ovanvåning med snedtak.

Fler förutsättningar:
- Grund: Nuvarande källare, förmodligen krypgrund på berg, murad på gjuten sula. Sprängning behövs förmodligen inte.
- Fönster: 3st 13x14, tre altandörrar och ett takfönstrer. Beräknad kostnad cirka 100k i material om man köper detta själv.
- Rum: endast ett stort vardagsrum och ett stort rum på ovanvåningen. Dvs inget badrum eller kök, inget vatten utom golvvärme.

Är på gång att ta in offerter. Tanken är att snickarna ska fixa grund, stomme och lägga tak osv, Färdigt till isolerat och plastat/reglat.

Min fråga är vad de delar som snickarna ska fixa kan tänkas kosta, inkl material. Vad det kommer kosta att färdigställa de delar vi gör själva har vi koll på.

Hittar bara äldre uppskattning på kvm-priser där det inte framgår om det gäller boyta eller byggyta.

Så, vad skulle vara ett rimligt pris för detta i mellansverige enligt er, exklusive eget arbete och material för färdigställande? Vad lång tid kan snickarnas arbete tänkas ta?
Nuförtiden brukar man säga mellan ca 25-35 000 per kvm, boyta då. 1,5 plan ger ju lite effektivare (man får mer boyta per byggyta, men behöver å andra sidan kanske mer byggställningar osv) och lite saker som gipsning och målning gör ni ju själva, även om ni väl tar in tex elektriker osv. Så räkna på den lägre skalan då, kanske tom nedåt 20000 kr/kvm.

Men säg att det tar betongare, snickare och elektriker ca 2 månader (Väldigt höftat, och antaget i medel två pers) och i medel 700 kr/h för själva arbetet. Dvs då 8 x 5 x 8 x 2 x 700 kr = 448 tkr
Och sen ca lika mycket för material, och lägg på 30 % buffert.

Dvs kanske ca 800 000 - 1,2 miljoner.
Men det enda sättet att veta mer exakt är ju att ta in offerter.

• Gilla
maskan
  • Laddar…
Inte riktigt jämförbart. Men vi byggde ut fritidshuset för ett par år sedan. 30 kvm på plintgrund.

Jag gjöt själv plintarna, hade en grävfirma som grävde för plintarna och rev bort ytlagret. En snickare byggde på plintarna. fram till råa ytor, två fönster. Jag spacklade och målade gips tak o väggar själv, lade in parkett själv, monterade en innerdörr. Inget vatten. Målade ytterpanelen innan snickaren satte upp den.

Vi bytte även takpannor läkt och underlagspapp på hela huset, totalt drygt 100 kvm tak.

Total kostnad för snickaren ca 300 000 (inkl . betongen till plintarna). Och ytterligare kanske 50 000 för det material jag köpte själv. Elinstallationen var inte (host, host) så dyr.

• Gilla
maskan och 2 till
  • Laddar…
N
M maskan skrev:
Hej!

Fler förutsättningar:

Vi byggde ut 30 kvm boyta för 2 år sedan, kostade ca 900 000 ink allt. (Vi målade bara fasaden själva). 4 stora fönster. Golvvärme, inga badrum. Papptak. Snedtak. Träfasad. Murade upp och gjuten platta för att komma upp i nivå (källare resten av huset).

• Gilla
maskan
  • Laddar…
TRJBerg
Det här förstår jag inte:
"Grund: Nuvarande källare, förmodligen krypgrund på berg, murad på gjuten sula. Sprängning behövs förmodligen inte."

Gär källaren/grunden utanför huset med en yta av 5x7 meter?
Låter ganska speciellt.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Det här förstår jag inte:
"Grund: Nuvarande källare, förmodligen krypgrund på berg, murad på gjuten sula. Sprängning behövs förmodligen inte."

Gär källaren/grunden utanför huset med en yta av 5x7 meter?
Låter ganska speciellt.
Jag kanske skrev lite snabbt. Nuvarande grund är källare. Grund för utbygget kommer förmodligen bli krypgrund som muras upp på berg.

TRJBerg
M maskan skrev:
Jag kanske skrev lite snabbt. Nuvarande grund är källare. Grund för utbygget kommer förmodligen bli krypgrund som muras upp på berg.
Ok, du antar samma grundförhållande och grundprincip. Verkar rimligt.

M maskan skrev:
Det där bör du studera med någon, eer gärna flera kunniga.

Som jag tolkar det så får du en murad krypgrund på berg. Det kommer att rinna in vatten utefter berget, i princip omöjligt att undvika. Där behöver du dels kolla om det kommer att bli vattensamlingar stående i grunden, dels om det går att leda bort vattnet. Kan ge fuktproblem i golvet.

Ev. kanske ha betonggolv, eller lättbetongelement som bjäklag. Visserligten inte helt imunt mot fukt, men tål avsevärt mer fukt.

• Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.