10 409 läst ·
10 svar
10k läst
10 svar
Kostand för nytt avloppsrör.
Hej!
Är i full färd med att dränera om vårt hus, och entreprenören har upptäckt att avloppsröret är på väg att "ge upp".
Huset som är byggt 1954 har anloppsröret relativt djupt ned, och förväntas gå ännu djupare mot kommunens avlopp.
Dessutom ligger den anslutningen till kommunen bortom en låg betongmur man måste gräva under.
Fick ett prisförslag på 32.000:-.
Är det rimligt för ca 9 m?
Är i full färd med att dränera om vårt hus, och entreprenören har upptäckt att avloppsröret är på väg att "ge upp".
Huset som är byggt 1954 har anloppsröret relativt djupt ned, och förväntas gå ännu djupare mot kommunens avlopp.
Dessutom ligger den anslutningen till kommunen bortom en låg betongmur man måste gräva under.
Fick ett prisförslag på 32.000:-.
Är det rimligt för ca 9 m?
Det är grävningen som kostar. Själva röret byter man mot en 110 mm markavloppsrör i plast (orange) som kostar några hundralappar på närmaste byggvaruhus. Det tillkommer en övergångskoppling mot det gamla röret som också ligger på någon hundralapp. Slutsumman för material blir alltså ca 1000 kr + påslag.lucky_s skrev:
En grävmaskin i lämplig storlek ligger väl på ca 500:-/timme plus 500:- för operatören = 1000:-/timme. Detta innebär att de ämnar gräva i typ 27-28 timmar för mer än 3-4 timmar tar det inte att lägga röret på plats när det väl är grävt. Låter väl tilltaget om du frågar mig.
Instämmer - Jag hade killar här för att dränera och det blev ingen extra kostnad för att gräva ut till gatan för att byta avlopp samt inkommande vatten. Nu hade jag bara kanske 5 meter till kommunens avlopp.possum77 skrev:Det är grävningen som kostar. Själva röret byter man mot en 110 mm markavloppsrör i plast (orange) som kostar några hundralappar på närmaste byggvaruhus. Det tillkommer en övergångskoppling mot det gamla röret som också ligger på någon hundralapp. Slutsumman för material blir alltså ca 1000 kr + påslag.
En grävmaskin i lämplig storlek ligger väl på ca 500:-/timme plus 500:- för operatören = 1000:-/timme. Detta innebär att de ämnar gräva i typ 27-28 timmar för mer än 3-4 timmar tar det inte att lägga röret på plats när det väl är grävt. Låter väl tilltaget om du frågar mig.
Påpekade iofs redan vid upphandlingen att jag ville ha det gjort men dina 32,000 är inte långt ifrån vad jag betalade för ALLT arbete för dräneringen och maskinen, exklusive material.
32,000 - Ganska så kryddat om du frågar mig, med tanke på att dom redan är där och har maskinen på plats.
I mitt fall var det kanske 2cm/meter i fall på det gamla avloppet så på dina 9 meter skulle det innebära (Om förutsättningarna är densamma) att det endast ligger ca18cm djupare än mot fasaden.
Skulle däremot verkligen passa på att göra det så sover man bättre om natten att veta att den delen är ok. Kolla även med Stockholm Vatten vad du har för inkommande vatten och passa på att byta den om den går i närheten av avloppet. Mitt gamla galvade rör må haft gott vatten - Men efter att ha sett röret invändigt (från 1949) så ville jag nästan kräkas av allt svart guck och rost.... :eek:
Redigerat:
Ok, och röret ligger ca 2 m ned vid fasaden. Det som ställer till enligt entreprenören, är betongmuren som är "i vägen". Jag har begärt ett fast pris, och entreprenören vill "ta höjd" mot ev. tokigheter på vägen.
Dom har räknat med ca en arbetsvecka.
Dom har räknat med ca en arbetsvecka.
Ännu en sak - Mina gjutjärnsavlopp övergick i betongrör precis under golvet i källaren och ut i gatan. Skulle lätt hålla 40 år till om det inte vore så att röret var helt av precis vid fasaden i mitt fall. (Helt av men till synes hållet bra tätt iaf)
La man verkligen ned gjutjärnsrör i marken?
La man verkligen ned gjutjärnsrör i marken?
Köra löpande och kontrollera antalet timmar dom jobbar?lucky_s skrev:
Vi byter inkommande vatten vatten samtidigt. Efter att detta är klart, skall vi låta renovera hela tomten och lägga nya stengångar osv, så det är väl "nu eller aldrig" som gäller.slacker skrev:Instämmer - Jag hade killar här för att dränera och det blev ingen extra kostnad för att gräva ut till gatan för att byta avlopp samt inkommande vatten. Nu hade jag bara kanske 5 meter till kommunens avlopp.
Påpekade iofs redan vid upphandlingen att jag ville ha det gjort men dina 32,000 är inte långt ifrån vad jag betalade för ALLT arbete för dräneringen och maskinen, exklusive material.
32,000 - Ganska så kryddat om du frågar mig, med tanke på att dom redan är där och har maskinen på plats.
I mitt fall var det kanske 2cm/meter i fall på det gamla avloppet så på dina 9 meter skulle det innebära (Om förutsättningarna är densamma) att det endast ligger ca18cm djupare än mot fasaden.
Skulle däremot verkligen passa på att göra det så sover man bättre om natten att veta att den delen är ok. Kolla även med Stockholm Vatten vad du har för inkommande vatten och passa på att byta den om den går i närheten av avloppet. Mitt gamla galvade rör må haft gott vatten - Men efter att ha sett röret invändigt (från 1949) så ville jag nästan kräkas av allt svart guck och rost.... :eek:
Frågan är hur den entreprenören som nu är på plats ställer sig till att jag sätter någon annan på att göra jobbet. Vi skall trots allt ha dom här hela hösten till det övriga på tomtprojektet...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mäta kakelugns cirkel - mall för nytt gnistskydd
Golv -
Fallskyddspaket för lutande tak 24m – helt nytt, säljes
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Dags för nytt elavtal - jag mår illa av detta!
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Kostand för bilning och nytt avlopp
Vatten & Avlopp -
Ungefärlig kostand för elinstallation i nytt hus??
El