Hej,
Precis blivit färdig med reglandet av altanen och funderar över om kortlingar behövs för stabiliteten. Altanen är marknära och reglarna (45x120) ligger på betongplattor med cc 60. Ca 1,5 m mellan betongplattorna. De längsta reglarna är 4,20 m. Kommer att skruva trall (28x145) som jag tänker har samma funktion som kortlingar d.v.s förhindra att reglarna vrider sig vid belastning. Tacksam för era kloka tankar kring detta. Skulle ni lagt tid på att sätta kortlingar?
Precis blivit färdig med reglandet av altanen och funderar över om kortlingar behövs för stabiliteten. Altanen är marknära och reglarna (45x120) ligger på betongplattor med cc 60. Ca 1,5 m mellan betongplattorna. De längsta reglarna är 4,20 m. Kommer att skruva trall (28x145) som jag tänker har samma funktion som kortlingar d.v.s förhindra att reglarna vrider sig vid belastning. Tacksam för era kloka tankar kring detta. Skulle ni lagt tid på att sätta kortlingar?
Lite sent att ändra grundarbetet. Jag är en glad amatör men ramverket förefaller väldigt stabilt när jag hoppar runt på det. Tog beslutet tidigt att inte sätta plintar. Beslut helt grundat på tre tidigare trädäck som jag byggt på betongplattor. Dessa har varit hur stabila som helst.F falkn skrev:
Givet den konstruktion som nu ligger, vad anser du kortlingar kommer att åstadkomma som inte trallen gör?
Det är säkert jättestabilt nu. Men hur det ser ut efter några år med frost och upptining är svårt att garantera.U Ulinder skrev:Lite sent att ändra grundarbetet. Jag är en glad amatör men ramverket förefaller väldigt stabilt när jag hoppar runt på det. Tog beslutet tidigt att inte sätta plintar. Beslut helt grundat på tre tidigare trädäck som jag byggt på betongplattor. Dessa har varit hur stabila som helst.
Givet den konstruktion som nu ligger, vad anser du kortlingar kommer att åstadkomma som inte trallen gör?
Kortlingarna kan förhindra reglarna från att vrida sig eller bli bananformade. Förhoppningsvis kan man också få lite jämnare sättningar.
Tack för svar!F falkn skrev:
Jag får helt enkelt hålla tummarna för milda vintrar och väldränerat/välpackat underlag
Skulle du sätta två kortlingar/fack?
Jag hade satt kortlingar, men man kan kanske sätta 2 som låser 3 st ihop på vissa utsatta ställe för att förhindra att dom lägger sig.
Det är inte det som är syftet med kortlingarna. De kan sättas för att minska svikten något när man går om man ligger i underkant på reglarna dimension. Men minst jobb är att ta tillräcklig dimension på reglarna istället.F falkn skrev:
Klicka här för att svara