Fick gjort ett mindre målerijobb för ett tag sen.
Jag var nöjd med jobbet, det var bra gjort och hantverkaren
höll vad han lovat. Men när han var klar med jobbet och kom med
fakturan fick jag betala kontant. Han hade en liten kortläsare med sig
så det gick utmärkt. Jag har aldrig varit med om dettaoch undrar om nån annan varit med om det nån gång.

C
Hade han med sig ett kassaregister också? Eller fick du en kontantfaktura?

Har inte sett det hos hantverkare, men det är ju standardutrustning hos transportföretag som posten och liknande …

Jag fick en kontantfaktura som han kvitterade.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Det låter som ett utmärkt upplägg även för en hantverkare. Då får ju denne betalt direkt när jobbet är godkänt och klart och slipper hålla på och skicka fakturor och jaga betalningar i efterhand. Jag var med om samma sak när jag fick gjort service på diskmaskinen. Men jag tror att det aviserades vid beställningen att de endast accepterade kortbetalning på plats. Jag kan tänka mig att detta kommer att bli allt vanligare nu när tekniken finns och antagligen blir allt billigare.

Så var det när vi fick fiber, ville man inte ha det på avbetalning (599 spänn i månaden i tre år) så var det bara kortbetalning som gällde. Fanns inte faktura att välja på. Så det gällde att se till att man hade fört över 22000 till kortet när de kom och kopplade in grejerna (det skedde alltså samma dag, de kom och blåste in fiber, skruvade upp fiberconverter, kopplade in och så visade de att internet fungerade, sen fick man betala innan de gick).

Jag förstår ju helt klart vinsten för företaget, de får in pengarna direkt och slipper lägga tid och pengar på att följa upp fakturor och krångla med påminnelser och sånt skit.

Jag är inte negativt inställd till betalningssättet, tvärtom.
Men grejen är att det brukar stå på fakturor från hantverkarna
att man har 8 dagar att klaga på fakturan. När jag tar in hantverkare
när det gäller mindre jobb typ max ett par dagar brukar jag
inte avtala skriftligt. I och för sig så är ju sådana jobb oftast
på löpande räkning. Men man måste ju komma i håg vad som sagts
eller föra minnesanteckningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.