12 473 läst ·
34 svar
12k läst
34 svar
Korta nätverkskablar
Har kollat prisjakt. Hittade kablar i rätt längd för runt 10:-. Skickade iväg ett par mail till några av dem och får i svar att kabeln kostar 49:-. Den andra hade inga kablar hemma.Bjurran skrev:
******
Kollade prisjakt igen hittade ett företag där de faktiskt kostar 10:- och finns i lager. Beställda.
Redigerat:
För ett tag sedan tömde jag 0,5m lagret på http://www.discatonce.se/ och det fungerade bra (även om de har en lite annan betallösning än jag var van med)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Njae, det skulle jag inte säga. Om man bara respekterar paren, inte tvinnar upp för mycket (flera cm) och kopplar rätt i båda ändar så skall det inte vara något som helst problem att fixa cat5e-kraven.Johan mlg Karlsson skrev:Ett problem med att bygga egna kablar är att det är svårt att nå upp till den signalkvaliten som faktiskt krävs enligt cat 5e.
Ifall man bara har ett 100Mbit-nätverk så spelar det verkligen ingen roll alls; då kan man göra egna kablar. Men ifall man kör Gigabitnätverk så kan man få problem med hemmagjorda kalbar.
Du blandar inte ihop med cat6? Där är det svårare.
Har gjort alla mina kablar själv till nätverket i huset. Har Gigabit nät överallt, så att göra egna kablar är inga problem bara man gör det ordentligt.Johan mlg Karlsson skrev:Ett problem med att bygga egna kablar är att det är svårt att nå upp till den signalkvaliten som faktiskt krävs enligt cat 5e.
Ifall man bara har ett 100Mbit-nätverk så spelar det verkligen ingen roll alls; då kan man göra egna kablar. Men ifall man kör Gigabitnätverk så kan man få problem med hemmagjorda kalbar.
Att få kablarna att funka är inget problem. Att få dem att leva upp till specarna är lite svårare. En för kort kabel kommer tex aldrig att gå igenom (har med tidshanteringen i kollisiondetektionen att göra men vill nån ha de exakta detaljerna måste jag rota fram kursböckerna)
Det var det jag menade, mitt nätverk uppfyller specen.mats_o skrev:
Nu går jag OT ordentligt men det känns som att tråden redan är off så det struntar jag i.
Det är sannlöst hurmånga som gapar om det ena och andra när det gäller hur svårt det är att få cat5 och alla efterkommande standarder att funka med egengjorda kontakter och att man måst ha flerledare till patchkabel.
Min erfarenhet är att nästan inga märker av skillnaden i slutänden iaf. Säger inte var jag jobbar men de sista åren går hela telcom branchen över mer och mer till Ethernet istället för SDH mfl. Och mycke av denna kabel görs på plats av enkelledare ut från utrusningarna till paneler och då blir det svårt att köra rätt sort i båda ändarna. Nu mäter vi ju varje kund lina med RFC2544 som inte bryr sig om Cat standarder utan om man får igenom den trafik som ska fram och där har vi bara sett problem någon enstaka gång och då beror det på att det är en klåpare som klämt rj45 kontakten helt åt skogen parvis.
Så min erfarenhet från högre lager är att cat standarden är tilltagen i överkant.
Det är sannlöst hurmånga som gapar om det ena och andra när det gäller hur svårt det är att få cat5 och alla efterkommande standarder att funka med egengjorda kontakter och att man måst ha flerledare till patchkabel.
Min erfarenhet är att nästan inga märker av skillnaden i slutänden iaf. Säger inte var jag jobbar men de sista åren går hela telcom branchen över mer och mer till Ethernet istället för SDH mfl. Och mycke av denna kabel görs på plats av enkelledare ut från utrusningarna till paneler och då blir det svårt att köra rätt sort i båda ändarna. Nu mäter vi ju varje kund lina med RFC2544 som inte bryr sig om Cat standarder utan om man får igenom den trafik som ska fram och där har vi bara sett problem någon enstaka gång och då beror det på att det är en klåpare som klämt rj45 kontakten helt åt skogen parvis.
Så min erfarenhet från högre lager är att cat standarden är tilltagen i överkant.
Cat standarden är tilltagen så det stänker om det. Hela Ethernet bygger på det tänket.
Enligt spec går det att köra 100 meter. Jag har kört 180 med sockerbit som skarv när det krävdes.
Har även kört med tvinnat och eltejp, det höll det med.
Dock ska man komma ihåg att det är just utanför standard och jag rekommederar aldrig att man gör det utan att vara säker på vad man gör. Följer man standard så funkar det med garanti
Enligt spec går det att köra 100 meter. Jag har kört 180 med sockerbit som skarv när det krävdes.
Har även kört med tvinnat och eltejp, det höll det med.
Dock ska man komma ihåg att det är just utanför standard och jag rekommederar aldrig att man gör det utan att vara säker på vad man gör. Följer man standard så funkar det med garanti
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Och samtidigt så har jag stött på en hel del problem när man tagit för stora friheter, så att säga att man kan göra hur som helst och (exv. som snuttjulle påpekar) inte respektera paren, då går det med stor (större?) sannolikhet inget vidare.
Men visst kan man fuska. Går exv. att köra multimodfiber till singlemodutrustning om man bara skall köra några tiotal meter (kan ev. gå mycket längre med 20m är det längsta jag prövat), men full standardlängd når man med säkerhet inte.
Men visst kan man fuska. Går exv. att köra multimodfiber till singlemodutrustning om man bara skall köra några tiotal meter (kan ev. gå mycket längre med 20m är det längsta jag prövat), men full standardlängd når man med säkerhet inte.
Det som ofta händer när man kommer utanför standard är att mängden fel ökar, vilket gör att det blir svårt att komma upp i höga överföringshastigheter. Nätverkskortet kan mycket väl rapportera 1 Gbit/s men i praktiken kanske man får ut några megabit bara om man har väldigt mycket fel.
Intressant tråd
. En standard är en form av kvalitetsstämpel. Genom att beställa och utföra enligt standard så vet båda parter vad som förväntas. Utan detta vore det i praktiken omöjligt att genomföra något som helst bygge/installation.
Självklart kan man göra avsteg och det fungerar i de allra flesta fall ändå, men HELT säker kan man inte vara och ur ett beställar/utförarperspektiv så är man ute på tunnare is.
Självklart kan man göra avsteg och det fungerar i de allra flesta fall ändå, men HELT säker kan man inte vara och ur ett beställar/utförarperspektiv så är man ute på tunnare is.