9 321 läst ·
47 svar
9k läst
47 svar
Körkortsfrågor. Mitt körkorts gilltlighetstid håller på att gå ut.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Vad grundar du det på? Så länge förnyelseansökan är inskickad med rätt bilagor så finns behörigheten kvar. Om det fysiska körkortet är klart eller inte har inte med saken att göra.U under_construction skrev:
TS: Nu har jag som sagt ingen högre behörighet, men med B-kort har jag aldrig varit med om att någon kollat körkortet utomlands. Så är det vanlig bil du ska köra får du väl hålla hastighetsgränsen så du inte blir stoppad.
Nu är väl det här för sent, men ett tips är att ta en kopia på förnyelsehandlingen och ha med jämte det gamla körkortet och giltigt leg. Då borde man ju kunna prata sig ur situationen. Om nu inte det nya kortet hinner komma.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 301 inlägg
Sist jag uppdaterade tog körkortet 4 dagar och passet 2. Visserligen bara AB så det är väl extra för att någon ska kolla på läkarintyget?
Det är klyddigt med högre behörigheter.
Har man förlängt behörigheterna innan blir det ogiltigt dagen efter datumet på körkortet gått ut.
Har man inte förlängt tidigare blir behörigheterna ogiltiga efter man fyllt 45 år eller när körkortet gått ut.
Den magiska gränsen verkar vara 45 år.
Men oavsett så är behörigheterna ogiltiga om det passerat datumet som anges på körkortet.
Så är datumet passerat får man inte köra om man skall hårdra det. Avseende lastbil.
Så är min tolkning av reglerna i alla fall.
Är det lägre behörigheter så skickas det ut ett föreläggande om man inte förnyat.
Struntar man i det då så får man inte köra.
https://www.transportstyrelsen.se/s...ar-korkort/forlangning-av-hogre-behorigheter/
Har man förlängt behörigheterna innan blir det ogiltigt dagen efter datumet på körkortet gått ut.
Har man inte förlängt tidigare blir behörigheterna ogiltiga efter man fyllt 45 år eller när körkortet gått ut.
Den magiska gränsen verkar vara 45 år.
Men oavsett så är behörigheterna ogiltiga om det passerat datumet som anges på körkortet.
Så är datumet passerat får man inte köra om man skall hårdra det. Avseende lastbil.
Så är min tolkning av reglerna i alla fall.
Är det lägre behörigheter så skickas det ut ett föreläggande om man inte förnyat.
Struntar man i det då så får man inte köra.
https://www.transportstyrelsen.se/s...ar-korkort/forlangning-av-hogre-behorigheter/
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Jo, men där står ju svart på vitt att ”ansökan om förlängning måste komma in till oss innan din högre behörighet på ditt nuvarande körkort går ut.” TS har ansökt, så behörigheten kommer han att ha. Det enda han eventuellt kommer sakna en kortare tid är ett fysiskt bevis för det.
Och som sagt, eventuellt legitimation om han inte har giltigt pass.
Min pappa gjorde missen för några år sedan att ansöka lite väl tight, och fick nedslag på fotografiet, med resultat att det kom i posten några dagar för sent, vilket postombudet givetvis vägrar att lämna ut till någon med utgången legitimation...
Lösningen var då att ringa till Transportstyrelsen och be dem addera ett ombud, i det här fallet mig. Sedan kunde jag gå ned och legitimera mig och hämta ut det.
Dock hjälper det ju föga vid en norsk poliskontroll, då TS förvisso kommer ha de juridiska rättigheterna, men sakna bevis på det. Så det är väl stor risk för böter, förhoppningsvis går det att resonera med dem för att få köra vidare om TS har nån annan id-handling, om jag har förstått det rätt så har den norska och svenska polisen möjlighet att slå i varandras system för vissa saker.
Min pappa gjorde missen för några år sedan att ansöka lite väl tight, och fick nedslag på fotografiet, med resultat att det kom i posten några dagar för sent, vilket postombudet givetvis vägrar att lämna ut till någon med utgången legitimation...
Lösningen var då att ringa till Transportstyrelsen och be dem addera ett ombud, i det här fallet mig. Sedan kunde jag gå ned och legitimera mig och hämta ut det.
Dock hjälper det ju föga vid en norsk poliskontroll, då TS förvisso kommer ha de juridiska rättigheterna, men sakna bevis på det. Så det är väl stor risk för böter, förhoppningsvis går det att resonera med dem för att få köra vidare om TS har nån annan id-handling, om jag har förstått det rätt så har den norska och svenska polisen möjlighet att slå i varandras system för vissa saker.
U
under_construction
Medlem
· Västra Götaland
· 264 inlägg
under_construction
Medlem
- Västra Götaland
- 264 inlägg
Jag kan inte hitta ett ord i Körkortslagen om datum för förnyelseansökan. Under förutsättning att ansökan även hinner handläggas och godkännas (körkortet tillverkas då i princip omedelbart som jag har förstått det) innan körkortet blivit ogiltigt så är det inga problem. Hinner det inte godkännas i tid uppfattar jag det som att ett nytt körkortstillstånd behövs.Nötegårdsgubben skrev:
Vad grundar du det på? Så länge förnyelseansökan är inskickad med rätt bilagor så finns behörigheten kvar. Om det fysiska körkortet är klart eller inte har inte med saken att göra.
TS: Nu har jag som sagt ingen högre behörighet, men med B-kort har jag aldrig varit med om att någon kollat körkortet utomlands. Så är det vanlig bil du ska köra får du väl hålla hastighetsgränsen så du inte blir stoppad.
Nu är väl det här för sent, men ett tips är att ta en kopia på förnyelsehandlingen och ha med jämte det gamla körkortet och giltigt leg. Då borde man ju kunna prata sig ur situationen. Om nu inte det nya kortet hinner komma.
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Eftersom att du själv länkade till Transportstyrelsens sida i frågan där det uttryckligen står något annat förstår jag som sagt inte varför du skrev som du gjorde.
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Polisen synes vara av motsatt uppfattning.Cheesen skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Har du inte kort med dig i Norge och de stoppar dig så får du ställa bilen på plats och inte köra vidare.Staffan2000 skrev:
U
under_construction
Medlem
· Västra Götaland
· 264 inlägg
under_construction
Medlem
- Västra Götaland
- 264 inlägg
Det står ingenstans att man kan köra vidare med sin inskickade ansökan efter att behörigheten upphört. Det står bara det uppenbara att man ska ansöka innan den upphör.Nötegårdsgubben skrev:
U
under_construction
Medlem
· Västra Götaland
· 264 inlägg
under_construction
Medlem
- Västra Götaland
- 264 inlägg
För högre behörigheter skickar man först in en ansökan om att få behålla behörigheterna. Får man det godkänt så skickar man sedan in en vanlig ansökan om att förnya körkortet.Johannes Carlsson skrev:
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Det stårU under_construction skrev:
- Din ansökan om förlängning måste komma in till oss innan din högre behörighet på ditt nuvarande körkort går ut.
- Om du inte ansöker i tid och har förlängt din högre behörighet tidigare blir den högre behörigheten ogiltig dagen efter det datum som anges i fält 11 körkortets baksida.
Men det här är som sagt inte TS primära bekymmer.