4 143 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Körde klingan i anhållet! Hur många?
Jag har lite svårt att förstå vad det är folk har gjort med sina sågar i denna tråd. Men jag tänkte som så att det måste ju vara väldigt sågberoende för på min DW707 går det inte att göra detta.Mr Handyman skrev:
Eller rättare sagt det var vad jag trodde tills jag läste ditt inlägg. Kan du förklara mer vad du har gjort, kanske med en bild.
Sågen går ju bara att tippa åt ett håll och det finns ju ett urtag i det vänstra anhållet så det går väl inte att komma åt, eller?

Uppriktigt fattar jag inte detta... Hur många sågar har denna felkonstruktion?
MathiasS har helt rätt här,.
Hade jag köpt en så där detta hände hade jag nog reklamerat sågen. Då det är ett uppenbart tillverkarfel så har man alltid 3 år på sig som privartperson.
MathiasS har helt rätt här,.
Hade jag köpt en så där detta hände hade jag nog reklamerat sågen. Då det är ett uppenbart tillverkarfel så har man alltid 3 år på sig som privartperson.
Hmm...kan nog knappast räknas som tillverkar fel/felkonstruktion, anhållet är tvådelat och den övre delen går att skjuta ut och in för att ge mesta möjliga stöd vid sågning.Nimajneb skrev:
Köper inte detta...krijo1 skrev:
är det OK att det går att såga i anhållet? Nä!
Var går gränsen?
Är det OK att man sågar fingrarna av sig pga att man skapat ett extra stöd.
Nä, jag hade reklamerat sågen pga felkonstruktion, samma sak som jag skulle gjort med en Cirkelsåg utan fena.
(Risken är väl att DW o Makita har friskrivit sig i en garantitext.. typ Kunden är medveten om att han/hon kommer såga sönder anhållet om bla bla bla... därför förbehåller sig DW o Makita från alla skadeståndsanspråk pga detta.l)
Hade det varit mission impossible så hade jag varit mindre kritisk men nu finns det ju uppenbarligen sågar som inte har denna felkonstruktion.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
GCM 10SD och har sågat i det övre vänstra justerbara anhållet. Den är ju i aluminium och med HM-klinga är det ju inga problem för skärpan på tänderna. Klantigt är det i vilket fall som helst. 
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Pontiac GTO var som bäst -69 enligt mitt tycke, fast det är ju iofs en -68 som står i garaget så jag kan ju nästan hålla med i Johan's uttalande...
Nu är vi ju lite OT, men vad är det som slutade byggas -68 som i ditt tycke var den sista riktiga bilen?
Nu är vi ju lite OT, men vad är det som slutade byggas -68 som i ditt tycke var den sista riktiga bilen?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Nu var det ett tag sen, men det var när jag hade sågen i 45 grader på båda axlarna samtidigt, och om jag ser rätt på bilden sågade sågen i skruven som sitter i fästet precis bredvid den avfasade delen på anhållet. Man ska ner en bra bit i anhållet för att det ska hända. Ett uppenbart fel som jag dock aldrig kom till skott med att reklamera.bjoli skrev:Jag har lite svårt att förstå vad det är folk har gjort med sina sågar i denna tråd. Men jag tänkte som så att det måste ju vara väldigt sågberoende för på min DW707 går det inte att göra detta.
Eller rättare sagt det var vad jag trodde tills jag läste ditt inlägg. Kan du förklara mer vad du har gjort, kanske med en bild.
Sågen går ju bara att tippa åt ett håll och det finns ju ett urtag i det vänstra anhållet så det går väl inte att komma åt, eller?
[bild]
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg