69 982 läst ·
73 svar
70k läst
73 svar
Köptips: Scheppach Våtslipmaskin för bra pris
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Jag har också gängat som på bilden och det underlättade en del när man ställer in stödet. Hade tänkt köpa Tormeks stöd men tydligen är det inte samma c-c mått på det.
Idag köpte jag en Scheppach för 695 kr på Jula. Till det priset så har man ju råd att chansa. Men jag begriper inte hur man använder vinkelmätaren som medföljer! Jag har läst bruksanvisningen men det hjälper inte så mycket när det inte finns nån bild. Är det någon som kan ge en förklaring?
Jag svarar mig själv för jag hittade en video på youtube där man ser hur man gör. Det var naturligtvis inte så svårt.. Jag försökte använda de små hacken för att ställa in vinkeln men de har man tydligen för att kontrollera vinkeln på t.ex. ett stämjärn. Man ställer vinkelmätaren uppepå stenen när man ställer in.
http://www.youtube.com/watch?v=7d0dinhAJvM
http://www.youtube.com/watch?v=7d0dinhAJvM
Jag hade en sån Scheppach där jag gängade verktygsstödet, dessutom limmade jag på en magnet på vattentråget för att fånga stålspånor som på Tormek.Masses skrev:
Med denna använde jag Tormekjiggar, medföljande jiggar är rent ut sagt usla.
Efter jag hade fått upp ögonen för hur trevligt det är med supervassa verktyg och även det meditativa med att slipa så bytte jag upp mig till en T7 och skillnaden är stor.
Betydligt trevligare med Tormek och resultatet blir bättre och med mindre mixter.
Redigerat:
Jag verkar ha liknande problem med min nyinköpta maskin. Fick du tag på ett bättre exemplar eller glappar alla mer eller mindre? Jag bifogar en liten videosnutt i mitt inlägg för att visa hur mycket mitt exemplar glappar.screamin-daemon skrev:Hittade en Scheppach 2000s hos Jula för 695:- och kunde inte låta bli att köpa den. Väl hemma har jag testat slipa ett par stämjärn och det går åt h*lvete varje gång. Jigg-hållaren (metallstången) ska ju stoppas ner i 2 hål och sedan drar man åt när man har justerat höjden. Det är ju sinnessjukt mycket glapp i dessa hål vilket resulterar i att jigg-hållaren inte ligger vågrätt = Äggen blir sned. Antingen har jag missat något elementärt eller också är denna slip helt värdelös. Tips tack!
Redigerat:
Din är värre än vad min var 0_o Testade 4-5 stycken i butik och alla var mer eller mindre värdelösa. Passade även på att testa en Tormek 7 som iofs. var bättre men inte perfekt heller. Tycker T7 kostar alldeles för mycket om man tänker på kvalitén. Ska jag betala 5000:- för en sketen våtslip ska allt passa perfekt, dvs. man ska inte behöva kontrollera vinklar och tänka på glapp.mibl skrev:
Jag lämnade tillbaka min Scheppach igår mest p.g.a. att stenen var oval, det skiljde uppskattningsvis 2 mm på radien. Tack till Jula som tog tillbaka den utan diskussion trots att jag testat den. Kanske hade man kunnat få stenen rund om man köpt stenjusterarverktyget men jag hade inte lust att lägga mer pengar på den eftersom jag inte kände mig helt nöjd i övrigt.
Jag tyckte att det var problem när man slipade en morakniv eller kökskniv. När man vänder på jiggen och ska slipa andra sidan av knivbladet så tar skaftet på kniven i spännskruvarna för slipstödet. (Jag använde 40 graders slipvinkel.) Jag är inte säker på att jag inte gjort nåt fel men jag testade på en massa olika sätt.
Få se om jag försöker spara ihop till en Tormek eller om det blir någon annan lösning.
Jag tyckte att det var problem när man slipade en morakniv eller kökskniv. När man vänder på jiggen och ska slipa andra sidan av knivbladet så tar skaftet på kniven i spännskruvarna för slipstödet. (Jag använde 40 graders slipvinkel.) Jag är inte säker på att jag inte gjort nåt fel men jag testade på en massa olika sätt.
Få se om jag försöker spara ihop till en Tormek eller om det blir någon annan lösning.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer