30 572 läst ·
60 svar
31k läst
60 svar
Köpte hus under renoveringen hittade vi hussvamp
Huset köptes med friskrivnings klausul. Försäkringsbolaget står endast för fastighetens värde dom skulle kontakta värderingsman. Jag har diskuterat med 2 olika mäklare dom anser att tomten inte har något större värde. Och att den blir svår såld så ja anser att ja ska ha de ja gav å de är 400 så att ja kan välja om ja vill bygga eller lösa lånet å leta efter annat hus
Men du borde också kunna gå på besiktningspersonen och dess försäkringsbolag. De ytterligare kostnader som din nuvarande försäkring inte täcker borde rimligtvis de täcka. Om det står bla. bla. bla och friskrivningar skulle jag i alla fall försökt få pengarna tillbaka för besiktningenJ Joohans skrev:Huset köptes med friskrivnings klausul. Försäkringsbolaget står endast för fastighetens värde dom skulle kontakta värderingsman. Jag har diskuterat med 2 olika mäklare dom anser att tomten inte har något större värde. Och att den blir svår såld så ja anser att ja ska ha de ja gav å de är 400 så att ja kan välja om ja vill bygga eller lösa lånet å leta efter annat hus
Har inte de aktuella utrymmena ingått i besiktningen så finns det definitivt inget att hämta där.
Ja det håller jag med dig om. Men om besiktningsmannen aldrig flyttar på en bräda, aldrig kryper ner i grunden eller på vinden är det många utrymmen som inte ingår...D Daniel 109 skrev:
Som TS skrev ju mer man rev, ju mer såg man.
Vad för ansvar har en besiktningsperson på att se risker med olika konstruktioner och husens historia? Jag tycker o ja det är tyckande att besiktningspersonen måste ha kunskap och kunna ta hänsyn till dem. Sen kanske jag förväntar mig för mycket av en yrkeskategori som drar in ca 10tkr per uppdrag.
Han kröp in i grunden å titta men allt såg bra ut men man kom inte åt hallen. Sen gjordes fukttester lite överallt. Ja har diskuterat me han men inte kommit så långt där än ja avvaktar tills bolaget kommer med sitt bud. Skaderegleraren ville ha in köpekontraktet på huset samt om ja hade bilder hur huset såg ut innan ja börja riva. Detta har ja mailat in åt han
Det var bara ett exempel. Även om det bara handlar om 100 kkr så är det en vinst. Heck, även om han bara får ut 20 001 kr så är det en vinst om advokaten vill ha 20 000.D Daniel 109 skrev:
Försäkringsbolag är i högsta grad förhandlingsbara. Ett proffs som kan juridiken gör det bättre, och det lönar sig.
När värdet är 400kkr så är även 20kkr en ganska stor andel avvärdet.
J Joohans skrev:jag köpte ett hus på landet. Ett äldre hus med renoveringsbehov. Huset besiktigades inga problem, under renovering av kök hittade ja att under golvet va lite dåligt rev upp detta å såg att en balk va dålig i golvet, ju mer ja rev desto mer hittade ja och även svamp liknade. De togs prov å svaret blev äkta hussvamp försäkringsbolaget sa att de blir ganska omfattande allt beror va snickarna säger. Då mitt hus inte är värt så mycke så de ja skulle få om de blir utdömt skulle kanske räcka till botten plattan på ett nytt hus.
kan det vara tre kronor eller folkskam som är försäkringsbolaget?
tur det.J Joohans skrev:
Dom krånglade med mig när jag hade hussvamp.. fick 3 avslag innan jag lyckades vända på steken.
ett tips Boracol, borra alla syllar och fyll på med boracol och spruta på allt efter att du rivit bort allt som ska bort.
Du måste anlita nån för det uppdraget egentligen.
Jag hade tur som lyckades komma över Boracol och gjorde det själv.. rymddräkt o gasmask.
Överlåtelsebesiktningar är oftast av noll och inget värde. Känner någon till något fall när det utbetalats något större summa i försäkringspremie?
Jag har köpt mina tre senaste hus utan besiktning eftersom ingenting går att ta på försökringen för ett gammalt hus. Det är bara eventuella nygjorda renoveringar som skulle kunna komma ifråga.
Jag har köpt mina tre senaste hus utan besiktning eftersom ingenting går att ta på försökringen för ett gammalt hus. Det är bara eventuella nygjorda renoveringar som skulle kunna komma ifråga.
Besiktningen har inget med försäkringen att göra. Den är för att du ska veta vad du köper.
Igår sa dom att dom hade kontaktat värderingsman. Ja tycker ju att värdet bör va de ja köpte huset för. Men men får vi se hur långtid de tar innan han hör av sej. Lång väntan. Mitt andra hus skulle varit ute till försäljning nu igentligen. Ja har ju dubbla kostnader nu men de skiter dom i