R bossebyggarn skrev:
Utgångspunkten är att det är i befintligt skick om inget annat avtalas.
Här är som exempel vad HusmanHagberg säger. Som av en händelse så tar exemplet just upp fallet med en trasig spis. Håll i er nu.

Utgångsläget är att du köper bostadsrätten ”i befintligt skick” med den inredning och det slitage som finns. Det innebär att du som köpare efter köpet inte kan klaga på att en dörr är trasig eller att en äldre spisfläkt inte fungerar. Detta om inte säljaren har lämnat en särskild utfästelse - att hon eller han exempelvis garanterar att spis med ugn fungerar perfekt - även på tillträdesdagen.

Det är försvinnande liten sannolikhet att det i det aktuella fallet fanns någon särskild utfästelse att 10 år gamla vitvaror fungerar felfritt. Och även om det hade gjort det så är det nonsens att utnyttja paragrafrytteri mot någon stackare som gjorde ett ärligt misstag och glömde bort den trasiga plattan eftersom man bara använt resterande plattor för att koka sitt kaffe de senaste 10 åren.

Alltså, om det är ett problem för dig att någon vitvara kanske inte fungerar perfekt, undersök vitvaran som du planerar att köpa.
Snarare, köp inte ett hus med 10-år gamla vitvaror. Allt kan ju fungera vid undersökning men haverera innan tillträde. Men det är ju ändå inte ett relevant fel vid bostadsköp för flera 100 000- 1 miljon kronor.

R
D Dimchi skrev:
Man har rätt att reklamera fel inom två år efter tillträde och det är vad jag gjort. Jag har fått ersättningen jag ville få. Om någon gång du köper något och du blir lurad av säljaren så får du acceptera det.

Jag accepterade inte det.Reklamerade och fick ersättningen.
Det jag tycker är mer spännande är att få veta hur TS tänker om detta?

Om frysen pajar om en vecka eller om tvättmaskinen ger upp om 6 månader?
Kommer du ”reklamera” detta till säljaren då också?

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Det jag tycker är mer spännande är att få veta hur TS tänker om detta?

Om frysen pajar om en vecka eller om tvättmaskinen ger upp om 6 månader?
Kommer du ”reklamera” detta till säljaren då också?
Det undrar jag också! Och hur ts hade hanterat om han fått veta innan att plattan var trasig.

R
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ok. Alla är vi olika. Det visar verkligen detta forum. Personligen skulle jag aldrig glömma bort om en platta är trasig. Särskilt inte när jag fyller i ett formulär där frågor om vitvaror ingår. Med det sagt betvivlar jag inte att det kan hända utan onda avsikter. Men då får man avhjälpa sitt misstag i dubbel bemärkelse.
Såklart du inte skulle glömma det. Du är förmodligen inte heller en 80-åring som bara använt din häll till att koka kaffe på en av plattorna de senaste åren. Alla är som sagt olika. Det visar verkligen detta forum. Det visar också att många har väldigt svårt att förstå att alla inte är lika felfria, unga, pigga och kunniga som de själva.

"Jag tror säljarens minne kommer vara bättre nästa gång. Tro mig."

Ja, alla 80-åringar som råkade glömma bort en petitess i frågelistan kommer verkligen att skärpa till sig nu.

Budskapet till alla gamlingar är alltså: om minnet sviktar för att du glömde någon skitsak i frågelistan och du är ärlig nog att berätta det för säljaren när du kommer på det, ja då kommer vi slänga upp paragrafer i ansiktet på dig och kräva dig på tusenlappar för en avskriven gammal vitvara

• Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
R
Uppenbarligen håller inte Ts mäklare med dig om detta. Eller så hade han bara råkat somna under lektionen som berör just detta och chansade.
Mäklaren företräder båda. Därför är jag tills motsatsen bevisats övertygad om att han skulle berättat för säljaren och köparen att en trasig spisplatta inte är något säljaren behöver bry sig om.
Väldigt märklig slutsats du drar. Mäklaren vill förstås bli av med problemet på enklast möjliga sätt för att få sina pengar i handen och gå vidare till nästa affär. I det här fallet handlar det uppenbarligen om en väldigt ärlig och hjälpsam säljare, och en köpare med orimliga förväntningar. Om mäklaren känner av att köparen tänker göra en stor grej av en skitsak samtidigt som säljaren verkar gå med på vad som helst, varför skulle mäklaren lägga sig i? Det betyder inte att det var moraliskt eller juridiskt rätt, det betyder bara att det gick till snabbt avslut.

Är mäklare kända för att alltid sätta etik och moral och neutralitet framför provision och snabba affärer menar du?

• Gilla
Kirre2
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Såklart du inte skulle glömma det. Du är förmodligen inte heller en 80-åring som bara använt din häll till att koka kaffe på en av plattorna de senaste åren. Alla är som sagt olika. Det visar verkligen detta forum. Det visar också att många har väldigt svårt att förstå att alla inte är lika felfria, unga, pigga och kunniga som de själva.

"Jag tror säljarens minne kommer vara bättre nästa gång. Tro mig."

Ja, alla 80-åringar som råkade glömma bort en petitess i frågelistan kommer verkligen att skärpa till sig nu.

Budskapet till alla gamlingar är alltså: om minnet sviktar för att du glömde någon skitsak i frågelistan och du är ärlig nog att berätta det för säljaren när du kommer på det, ja då kommer vi slänga upp paragrafer i ansiktet på dig och kräva dig på tusenlappar för en avskriven gammal vitvara
Om du vill ha svar på detta inlägg tycker jag du ska besvara mitt inlägg i helhet.
Fundera också hur många rätt du haft i denna tråd hittills.

Vart kom förresten den 80-åriga damen ifrån?
Kanske blir en förståndshandikappad i nästa inlägg?
Eller någon utan känsel som inte känner om spisen är varm?

R bossebyggarn skrev:
Väldigt märklig slutsats du drar. Mäklaren vill förstås bli av med problemet på enklast möjliga sätt för att få sina pengar i handen och gå vidare till nästa affär. I det här fallet handlar det uppenbarligen om en väldigt ärlig och hjälpsam säljare, och en köpare med orimliga förväntningar. Om mäklaren känner av att köparen tänker göra en stor grej av en skitsak samtidigt som säljaren verkar gå med på vad som helst, varför skulle mäklaren lägga sig i? Det betyder inte att det var moraliskt eller juridiskt rätt, det betyder bara att det gick till snabbt avslut.

Är mäklare kända för att alltid sätta etik och moral och neutralitet framför provision och snabba affärer menar du?
:crysmile::crysmile::crysmile:
Konspirationsteorierna flödar. Säljaren anlitat en mäklare som sedan tar köparen parti och åsidosätter sina skyldigheter att representera både köpare och säljare. Allt för att kunna genomföra en snabb å smidig affär som höll på att ramla mäklaren ur händerna p.g.à trasig spisplatta som dök upp på tillträdesdagen.

Köparen hotade mäklaren att gå ut i aftonposten och berätta hur oseriös mäklaren är som inte.informerat och tagit tag i detta tidigare. Mäklaren kände direkt att köparen evt. Inte skulle nöja sig med aftonposten utan även vända sig till CNN.

Mäklaren såg sin provisionen och ryckte hotad. Tänkte till snabbt och tog ett beslut.

Jag skiter i min etik och moral. Jag skiter i kontraktet. Det viktiga är att pengarna ramlar in. Snabbt ska det gå också.
Jag lurar därför köparen som anlitat mig och säger att köparen har rätt. Den trasiga plattan måste avhjälpas av säljaren. Kosta vad det kosta vill.

Puh. Ännu en affär avklarad. Tur att den 85-åriga kärringen inte fattade bättre. Det här ska firas. Lite mäklarvatten är jag värd. Skåål

R
Om du vill ha svar på detta inlägg tycker jag du ska besvara mitt inlägg i helhet.
Fundera också hur många rätt du haft i denna tråd hittills.

Vart kom förresten den 80-åriga damen ifrån?
Kanske blir en förståndshandikappad i nästa inlägg?
Eller någon utan känsel som inte känner om spisen är varm?
Okej, nu har jag funderat. Jag står fast vid min åsikt att om man struntar i att undersöka en 10 år gammal pryl som man köper i befintligt skick så får man ta lite eget ansvar om det visar sig vara fel på den. Ett fel som dessutom var förväntat med tanke på prylens användning och ålder, precis så som avtal brukar vara formulerade. Jag står också fast vid att det är fult agerande att bemöta ärlighet och harmlösa misstag med paragrafrytteri och krav på att plocka hem några oförtjänta tusenlappar för att ersätta en pryl som nästan helt saknar värde. Alla rätt alltså!

Men kul att du fick raljera lite och tack för att du visar exakt det som jag ville få fram, nämligen att många har svårt att sätta sig in i att andra inte alltid är som en själv. Du sa "Jag tror säljarens minne kommer vara bättre nästa gång. Tro mig.". 80-åringen kom in i bilden av två skäl. Det första helt enkelt för att det mycket väl skulle kunna handla om en ensam äldre människa i detta fall baserat på de ledtrådar vi fått. Andra skälet är för att visa att ingen av oss vet och därför vara lite öppen för att det var ett ärligt misstag (vilket allt tyder på) och inte ett noga planerat bedrägeri eller en medveten lögn. Att då säga "tro mig" om att säljarens minne kommer vara bättre nästa gång visar att det inte finns någon tanke på att frågeformulär och försäljningar och avtal inte är så lätt för alla människor. Jag tycker det är fel att utnyttja andras misstag för egen vinning, särskilt när man aktivt har valt att inte kontrollera det man köper med motiveringen att det skulle vara för jobbigt och att man kräver att någon annan tar smällen om det dyker upp problem.

Redigerat:
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
R
:crysmile::crysmile::crysmile:
Konspirationsteorierna flödar. Säljaren anlitat en mäklare som sedan tar köparen parti och åsidosätter sina skyldigheter att representera både köpare och säljare. Allt för att kunna genomföra en snabb å smidig affär som höll på att ramla mäklaren ur händerna p.g.à trasig spisplatta som dök upp på tillträdesdagen.

Köparen hotade mäklaren att gå ut i aftonposten och berätta hur oseriös mäklaren är som inte.informerat och tagit tag i detta tidigare. Mäklaren kände direkt att köparen evt. Inte skulle nöja sig med aftonposten utan även vända sig till CNN.

Mäklaren såg sin provisionen och ryckte hotad. Tänkte till snabbt och tog ett beslut.

Jag skiter i min etik och moral. Jag skiter i kontraktet. Det viktiga är att pengarna ramlar in. Snabbt ska det gå också.
Jag lurar därför köparen som anlitat mig och säger att köparen har rätt. Den trasiga plattan måste avhjälpas av säljaren. Kosta vad det kosta vill.

Puh. Ännu en affär avklarad. Tur att den 85-åriga kärringen inte fattade bättre. Det här ska firas. Lite mäklarvatten är jag värd. Skåål
Min konspirationsteori är alltså att mäklare vill tjäna pengar och slippa besvär?
Ja herregud, nu skenade jag verkligen.

Claes Sörmland
R bossebyggarn skrev:
Okej, nu har jag funderat. Jag står fast vid min åsikt att om man struntar i att undersöka en 10 år gammal pryl som man köper i befintligt skick så får man ta lite eget ansvar om det visar sig vara fel på den. Ett fel som dessutom var förväntat med tanke på prylens användning och ålder, precis så som avtal brukar vara formulerade. Jag står också fast vid att det är fult agerande att bemöta ärlighet och harmlösa misstag med paragrafrytteri och krav på att plocka hem några oförtjänta tusenlappar för att ersätta en pryl som nästan helt saknar värde. Alla rätt alltså!

Men kul att du fick raljera lite och tack för att du visar exakt det som jag ville få fram, nämligen att många har svårt att sätta sig in i att andra inte alltid är som en själv. Du sa "Jag tror säljarens minne kommer vara bättre nästa gång. Tro mig.". 80-åringen kom in i bilden av två skäl. Det första helt enkelt för att det mycket väl skulle kunna handla om en ensam äldre människa i detta fall baserat på de ledtrådar vi fått. Andra skälet är för att visa att ingen av oss vet och därför vara lite öppen för att det var ett ärligt misstag (vilket allt tyder på) och inte ett noga planerat bedrägeri eller en medveten lögn. Att då säga "tro mig" om att säljarens minne kommer vara bättre nästa gång visar att det inte finns någon tanke på att frågeformulär och försäljningar och avtal inte är så lätt för alla människor. Jag tycker det är fel att utnyttja andras misstag för egen vinning, särskilt när man aktivt har valt att inte kontrollera det man köper med motiveringen att det skulle vara för jobbigt och att man kräver att någon annan tar smällen om det dyker upp problem.
Jag tycker du gör en bra poäng i första stycket men gör du dig inte själv skyldig till paragrafrytteriet i det andra stycket när du påstår att man ska testa varenda funktion på en vanlig häll. Det händer väl typ aldrig vid en bostadsrättsaffär att spekulanten verkligen testar lägenhetens maskinella utrustning. Och tio år är ju ingen tid för en häll, den kan mycket väl se ut att vara i nyskick både vad gäller design och slitage. Av det här skälet brukar det finnas en fråga om detta där säljaren uttalat redovisar eventuella problem med den maskinella utrustningen i prospektet. En praktisk lösning för säljare och köpare. Dock var det inte så i den här affären. Men köplagens "undersökningsplikt" är i allt väsentligt paragrafrytteri och inget som påverkar praktiken vad gäller köparens besiktning vid bostadsrättsaffärer.

(Jag diskuterar alltså inte juridiken nu, den har vi redan utrett. Men den är ju i princip paragrafrytteri.)

R bossebyggarn skrev:

Men kul att du fick raljera lite och tack för att du visar exakt det som jag ville få fram, nämligen att många har svårt att sätta sig in i att andra inte alltid är som en själv. Du sa "Jag tror säljarens minne kommer vara bättre nästa gång. Tro mig.". 80-åringen kom in i bilden av två skäl. Det första helt enkelt för att det mycket väl skulle kunna handla om en ensam äldre människa i detta fall baserat på de ledtrådar vi fått. Andra skälet är för att visa att ingen av oss vet. Att då säga "tro mig" om att säljarens minne kommer vara bättre nästa gång visar att det inte finns någon tanke på att frågeformulär och försäljningar och avtal inte är så lätt för alla människor. Jag tycker det är fel att utnyttja andras misstag för egen vinning, särskilt när man aktivt har valt att inte kontrollera det man köper med motiveringen att det skulle vara för jobbigt.
Du missar några viktiga poäng. Alla oseriösa mäklare har gjort gemensam sak och tagit fram en frågelista om statusen på vitvaror. Detta för att det tidigare var vanligt att spekulanter stekte ägg, bakade ugnspannkaka, rökte under fläkten och slogs om vems tur det var att tvätta. Det var också vanligt att uteliggare tog en långdusch för att verkligen testa golvbrunnens flöde.

Men frågelistan har stött på nya problem. Tidigare kunde mäklarna hjälpa äldre människor att fylla i och förstå listan. Men nu när Coronan sätter sig i skallen på var och varannan. Då kan en 30-åring glömma som en 90-åring.

Det enda seriösa måste bli att höja mäklarens provision och låta dom testa allt. För kravet som finns idag. Att låta säljaren fylla i listan är fullständig gammalmodigt. Hur fan ska en yuppie som aldrig lagar mat veta om spisen fungerar.

På fråga 8 svarar jag. Diskmaskinen fungerar.

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker du gör en bra poäng i första stycket men gör du dig inte själv skyldig till paragrafrytteriet i det andra stycket när du påstår att man ska testa varenda funktion på en vanlig häll. Det händer väl typ aldrig vid en bostadsrättsaffär att spekulanten verkligen testar lägenhetens maskinella utrustning. Och tio år är ju ingen tid för en häll, den kan mycket väl se ut att vara i nyskick både vad gäller design och slitage. Av det här skälet brukar det finnas en fråga om detta där säljaren uttalat redovisar eventuella problem med den maskinella utrustningen i prospektet. En praktisk lösning för säljare och köpare. Dock var det inte så i den här affären. Men köplagens "undersökningsplikt" är i allt väsentligt paragrafrytteri och inget som påverkar praktiken vad gäller köparens besiktning vid bostadsrättsaffärer.

(Jag diskuterar alltså inte juridiken nu, den har vi redan utrett. Men den är ju i princip paragrafrytteri.)
”Dock var det inte så i den här affären”

R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker du gör en bra poäng i första stycket men gör du dig inte själv skyldig till paragrafrytteriet i det andra stycket när du påstår att man ska testa varenda funktion på en vanlig häll. Det händer väl typ aldrig vid en bostadsrättsaffär att spekulanten verkligen testar lägenhetens maskinella utrustning.
Jag menar inte att man måste testa varenda funktion på allting. Däremot tycker jag att det är fel att aktivt välja att inte göra någon undersökning av en begagnad gammal vara och sedan lägga skulden på någon annan i efterhand om det dyker upp problem. Klassiskt fall av att äta kakan men ändå ha den kvar. Om man riskritt kan frånsäga sig allt ansvar att undersöka det man köper försvinner ju till slut alla incitament att undersöka det man köper.

Den riktiga förloraren i ett sådant scenario är den spekulanten som faktiskt undersöker objektet. Den kommer rimligen anpassa sitt bud efter de brister som upptäckts. Om någon struntat i att undersöka objektet och vinner hela kalaset med ett bud som är anpassat efter att allt är i toppskick, och sedan i efterhand börjar kräva avdrag för att allt inte var i toppskick, så känns det fel.

Generellt ser ju tyvärr verkligheten ut som så att den som kräver egna undersökningar och besiktningar blir utslagen av andra spekulanter som inte har dessa krav. Det är en chansning som köparen tar och det borde rimligen inte belasta säljaren.

I det aktuella fallet anser jag att det handlar mer om vad som är moraliskt försvarbart att göra när en säljare gjort ett ärligt och bagatellartat misstag som denne till och med själv försökt rätta till. Oavsett om det finns en frågelista eller ej.

Redigerat:
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
R
Men frågelistan har stött på nya problem. Tidigare kunde mäklarna hjälpa äldre människor att fylla i och förstå listan. Men nu när Coronan sätter sig i skallen på var och varannan. Då kan en 30-åring glömma som en 90-åring
Min uppfattning att mäklare vill tjäna pengar var tydligen en konspirationsteori enligt dig, och du kontrar med en teori om att det är Corona som fått 30-åringar att få minne som 90-åringar och därmed stöka till hela bostadsmarknaden. Den vändningen såg jag inte komma.

R bossebyggarn skrev:
Min uppfattning att mäklare vill tjäna pengar var tydligen en konspirationsteori enligt dig, och du kontrar med en teori om att det är Corona som fått 30-åringar att få minne som 90-åringar och därmed stöka till hela bostadsmarknaden. Den vändningen såg jag inte komma.
En lösning för att lättare kunna avgöra om listorna är korrekt ifyllda av säljaren är att komplettera med en hälsodeklaration. Då får man med ålder, kön, krämpor mm.
Viktigt också att säljaren skriver vilket yrke hen har. Vissa yrkeskategorier använder statistisk sett spisen mindre.
Bra också ifall det finns en stor bild på säljaren i Lgh i samband med visning. En bild säger mer än 1000 ord.

Följer man dessa råd så borde känslan öka ifall listan gällande vitvarornas funktion är korrekt ifylld eller inte av säljaren. Det kan ju som du skriver vara en gammal 80-årig dam som säljer och då är det verkligen viktigt att få reda på det i ett tidigt skede så man förstår att listan kanske inte är korrekt ifylld. Då måste köparen helt enkelt testa allt innan köp.

Dagens system där köparen förväntar sig enligt god tro principen att listan är korrekt skriven verkar ju inte fungera alls enligt dig. Det visar inte minst det aktuella fallet Ts.
Helt horribelt att köpare ägnar sig åt paragrafrytteri och vill få fel avhjälpta som inte står med på listan. Särskilt när den ärliga säljaren återfick minnet precis när överlåtelsen skulle ske.
Köpare måste helt enkelt lära sig att det är mänskligt att glömma. Nästan förutsätta att säljaren kanske duschat på jobbet senaste 10 åren och då självfallet inte vet om blandaren i duschen fungerar korrekt trots att hen skrivit det i listan. Dessutom kostar en begagnad blandare inte mer än Max 500 kr på blocket så vad är det att tjafsa om när man precis köpt en Lgh för x Milj.
Dessutom kanske blandaren i tvättstället funderar och då kan man enkelt tvätta sig där.
Köpare idag är fruktansvärt bortskämda och giriga typer helt enkelt...

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.