12 548 läst ·
35 svar
13k läst
35 svar
Köpt tomt, hur utvärdera husbyggare?
Hej,F Freddan_77 skrev:Ta hjälp av en SBR godkänd byggkonsult för utvärderingen av offerter.
Jag jobbar i Branschen och kan garantera att du kan ”tjäna” mycket på att offra några tusenlappar på att någon med vana kollar offerterna.
Billigast pris brukar innebära att det tillkommer kostnader i slutändan om man inte vet exakt vad man köper.
Delar Freddans uppfattning att du inte bör sitta ensam på din sida och en stor byggfirma som motpart. Det är mycket mer än bara ritningen som man måste ha stenkoll på. Jag tänker på avtalets alla delar, hantering av myndigheter samt att skydda sig mot tillkommande kostnader, se ovan. Tror att en byggkonsult är väl investerade pengar och till och med kan löna sig.
Intressanta hus och Anders Holmberg arkitekter samarbetar inte längre. Men båda kan nog vara värda att kolla upp, jag har dock ingen erfarenhet av dem.stiga skrev:
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Nu gjorde vi lite annorlunda.
Men jag gjorde ritningarna i SketchUp själv som sedan skickades till en arkitekt som granskade vände och vred och kom med inputs, väldigt kul om man gillar att vara med.
Därefter gick ritningarna till en konstruktör och i detta fall Derome som kapade till stommen. Men det skulle lika väl kunna vara en byggfirma som tog över vid detta läge.
Själv valde jag att bygga själv.
Men jag gjorde ritningarna i SketchUp själv som sedan skickades till en arkitekt som granskade vände och vred och kom med inputs, väldigt kul om man gillar att vara med.
Därefter gick ritningarna till en konstruktör och i detta fall Derome som kapade till stommen. Men det skulle lika väl kunna vara en byggfirma som tog över vid detta läge.
Själv valde jag att bygga själv.
Ja jag hoppas det. Detaljplanen medger 160kvm i 2 plan. Men planerar för dubbel takhöjd i vardagsrummet, så där försvinner en del kvadratmetrar men kanske tillkommer andra kostnader för det istället i form av större fönster samt mer glas på övervåningen.stiga skrev:
Klicka här för att svara