35 632 läst ·
120 svar
36k läst
120 svar
Köpt hus, säljare påpekar fel efter kontraktsskrivning
Något OT, men.. hade samma problem med bastun i vårt hus när vi köpte. Ställde in en byggfläkt i bastun typ 1-2 dygn och därefter körde jag aggregatet med låg temp för att sedan höja succesivt. Inte haft problem sedan dess, trots sparsam användning.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Väldigt vad ni verkar toleranta mot säljarens lögner!A Ace83 skrev:
Han har ju skriftligt vid köpet försäkrat att det inte är några fel.
Detta skulle jag inte tolerera utan ett vettigt avdrag på priset.
A Ace83 skrev:Hej!
Vi köpte ett hus för 2 veckor sedan. Tillträde i November. Idag var vi på besök i huset för att mäta lite i de olika rummen. Samtidigt så kom vi överens med säljaren om vad han ville lämna kvar... några verktyg, stege mm.
Gammalt torkskåp...blir svårt...kan ju ha gått sönder mellan kontrakt och tillträde...samma med bastun...då får du stå för det...men prova att gå på mäklaren och se vad som händer....
Sen nämnde han även att torkskåp ej fungerar, samt att han märkt att jordfelsbrytaren går när han använder bastun. Detta har ingen nämnt för oss innan vi skrev papper. Detta nämns inte heller i de dokument vi fått från mäklaren. I frågelistan som säljaren fyllt i står det bla
" Problem med elsystem= nej"
'Andra fel/ på fastigheten eller annat som kan tänkas vara av betydelse för köparen? nej'
Känns inte jättekul att få reda på detta nu. Hur tycker ni man ska gå vidare?
Visst säljaren var schysst och gav oss en del saker gratis som han ej ville ta med i samband när han flyttar.
Lögn är en medveten osanning. Så illa behöver det inte ha varit i det här fallet då det är så marginellt säljaren till nytta - även om det så klart är möjligt. Troligast rör det sig om underlåtenhet och slarv.KnockOnWood skrev:
HejA Ace83 skrev:Hej!
Vi köpte ett hus för 2 veckor sedan. Tillträde i November. Idag var vi på besök i huset för att mäta lite i de olika rummen. Samtidigt så kom vi överens med säljaren om vad han ville lämna kvar... några verktyg, stege mm.
Sen nämnde han även att torkskåp ej fungerar, samt att han märkt att jordfelsbrytaren går när han använder bastun. Detta har ingen nämnt för oss innan vi skrev papper. Detta nämns inte heller i de dokument vi fått från mäklaren. I frågelistan som säljaren fyllt i står det bla
" Problem med elsystem= nej"
'Andra fel/ på fastigheten eller annat som kan tänkas vara av betydelse för köparen? nej'
Känns inte jättekul att få reda på detta nu. Hur tycker ni man ska gå vidare?
Visst säljaren var schysst och gav oss en del saker gratis som han ej ville ta med i samband när han flyttar.
Det finns olika åsikter hos elekriker om man ska ha bastun på jordfelsbrytare eller inte. Det ställer ofta till med problem om man har.
Eller ingenting av de.L Lärospånet skrev:
Att glömma sådana struntsaker är lätt gjort. Hade jag varit köparen, hade jag inte brytt mig det minsta, och absolut inte börjat kräva ersättning av säljaren för ett begagnat torkskåp och dito bastuaggregat. Larvigt.
Jordfelsbrytare är bra men kan ställa till mycket problem i bastun.
Alla bastuaggregat har en isolering mot de elektriska motstånden. När aggregatet är nytt och isolering är lite fuktig så läcker det lite ström den vägen (ofarligt) vilket upphör när aggregatet är använt någon timme.
Dock är summan av alla läckströmmar som utlöser jordfelsbrytaren. Kanske har Ni andra stora läckströmmar. Du kan kontrollera detta genom att slå ifrån alla andra strömförbrukare som ligger på bastuaggregatets krets.
Ofta har jordfelsbrytare en onödlgt snäv utlösningstolerans men man kan byta automatsäkring till en trögare.
En mycket vanlig orsak är att jordfelsbrytarna tenderar att åldras och utlösa felaktigt.
Har en besiktning av husets elsystem utförts?
Alla bastuaggregat har en isolering mot de elektriska motstånden. När aggregatet är nytt och isolering är lite fuktig så läcker det lite ström den vägen (ofarligt) vilket upphör när aggregatet är använt någon timme.
Dock är summan av alla läckströmmar som utlöser jordfelsbrytaren. Kanske har Ni andra stora läckströmmar. Du kan kontrollera detta genom att slå ifrån alla andra strömförbrukare som ligger på bastuaggregatets krets.
Ofta har jordfelsbrytare en onödlgt snäv utlösningstolerans men man kan byta automatsäkring till en trögare.
En mycket vanlig orsak är att jordfelsbrytarna tenderar att åldras och utlösa felaktigt.
Tyvärr en vanlig missuppfattning, även hos elektriker.A Anton Persson skrev:
Ofta SKA bastuaggregat kopplas in utan JFB, enligt tillverkarens instruktioner.
De har lyckats få till det så.
Hur dumt det än kan verka, 16A 3-fas (oftast), plåthölje, blöta nakna människor och blött golv. Inte toppenkombination.
Nej ingen besiktning av husets elsystem har gjortsH henkku skrev:Jordfelsbrytare är bra men kan ställa till mycket problem i bastun.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Beror ju helt på husets kostnad hur pass "larvigt" det är. Just nu är det ett beboeligt hus (med tomt) till salu för 5000kr i min närhet. Vad kostar ett bastuaggregat? Antagligen mer än hela huset. Är det relevant att få reda på eller inte i det ljuset?Staffan2000 skrev:
Jag tycker rent allmänt ett hus ska vara i det skick som angivits vid kontraktsskrivningen, oavsett prisläge.
Rätt kul att en stor del av forumet verkar bestå av husägare som alltid vill ha ryggen fri vid försäljningar.
Att JFB löser ut betyder ju inte automatiskt att det är att anse som fel på elsystemet, förutom att aggregatet alltså oftast ska läggas utanför JFB. Utan snarare fel på aggregatet, som sägs ovan.
Så svaret "nej" på frågeenkäten behöver inte alls vara fel.
Hur är det med undersökningsplikten av kyl/frys/spis/tvätt/bastu o.s.v.?
Personligen hade jag inte brytt mig om aggregat och torkskåp, men hade gärna velat veta innan så klart.
När vi köpte var mäklaren noga med att varenda pinal som skulle lämnas kvar skulle skrivas in i kontraktet, så inga meningsskiljaktigheter skulle uppstå senare, ifall en kratta eller en hylla saknades.
Så svaret "nej" på frågeenkäten behöver inte alls vara fel.
Hur är det med undersökningsplikten av kyl/frys/spis/tvätt/bastu o.s.v.?
Personligen hade jag inte brytt mig om aggregat och torkskåp, men hade gärna velat veta innan så klart.
När vi köpte var mäklaren noga med att varenda pinal som skulle lämnas kvar skulle skrivas in i kontraktet, så inga meningsskiljaktigheter skulle uppstå senare, ifall en kratta eller en hylla saknades.
Kul inlägg! De flesta husägarna här har nog varit köpare också. Det är mänskligt att glömma och att göra misstag. Åtminstone är jag själv ofta skyldig därtill. Tror däremot inte att någon här accepterar bedrägligt beteende.MultiMan skrev: