Men snälla nån, detta är inte ett dolt fel i juridisk mening. Om en jurist säger det har vederbörande fel.

• Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
N ninhuo skrev:
Det kunde man inte se under besiktningen, det såg vi när vi rev typ nåt slags pappmaterial. Är inte det dold fel då?
Nej. Det är möjligen ett osynligt fel, men det är inte samma sak som juridikens dolda fel.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
S
N ninhuo skrev:
Men vi började renovera omgående och upptäckte både mögel och röta och var tvungna åtgärda det. Vi har ringt till Antisimex men de hade inte tid att komma ut så fort samt tyckte att de har gjort sitt första gången. Försäkringsbolaget sa till oss att ta bilder och de kunde inte heller skicka ut en som kunde se på skador. Jag vet inte vad mer kunde vi göra, vi hade försökt iallafall
Du ska ta ansvar för det hus du har köpt och inte gå på dödsboet, det är absurdt att man kan hävda dolda fel mot ett dödsbo, och moraliskt förkastligt att göra det...

• Gilla
wildeside och 3 till
  • Laddar…
orkade inte ens läsa all vägg av text. Ni har köpt ett hus från 30talet.
Köper man ett så pass gammalt hus får man helt enkelt räkna med att renovera sån man inte känner till.
inte ens befintlig ägare vet allt som händer inom väggarna.
Tycker faktiskt att i detta fall ligger allt på er och inte säljaren.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du ska ta ansvar för det hus du har köpt och inte gå på dödsboet, det är absurdt att man kan hävda dolda fel mot ett dödsbo, och moraliskt förkastligt att göra det...
Jag tar mitt ansvar i högsta grad! Nog fattar jag att huset är gammalt och det kostar pengar att renovera, jag är inte dum. Jag säger inte att just det är en dold fel, jag funderar och frågar lite om råd. Det där är en sak av flera. Det finns andra saker jag funderar över men nu törs jag inte fråga något mer. Ni vet inte vad vi har gått genom och hur vi blev bemötta av säljare. frågeförmulärs svar stämmer inte, huset var aldrig dränerat eller tilläggsisolerad. Vi haft -3 grader på golvet mot väggen i huset nu på vinter. Våra vattenledningar till diskmaskin har frusit. Det var en enorm spricka i källarvägggen bakom träpanel som vi inte kunde se under besiktningen, den upptäcktes när vi rev panelen, sen lossnade väggen in i huset. Det var en golvbrunn i källare som visade sig sen saknade en plugg i förgreningen och därför det var fuktigt i väggen och golvet i källare. Vi har anlitat firmor och de har gjort sina utlåtande. Men visst, även vissa saker var dolda så kan man inte eller man ska själv ta ansvar och inte säljare som har utnyttjat vår okunskap och faktiskt har ljugit om saker. Det verkar var jätte omoraliskt. Tråkigt att höra det.

• Ledsen
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
orkade inte ens läsa all vägg av text. Ni har köpt ett hus från 30talet.
Köper man ett så pass gammalt hus får man helt enkelt räkna med att renovera sån man inte känner till.
inte ens befintlig ägare vet allt som händer inom väggarna.
Tycker faktiskt att i detta fall ligger allt på er och inte säljaren.
Så du menar allt ligger på oss?

Jag säger inte att det är en dold fel, jag funderar och frågar lite om råd. Det där är en sak av flera. Det finns andra saker jag funderar över men nu törs jag inte fråga något mer. Ni vet inte vad vi har gått genom och hur vi blev bemötta av säljare. frågeförmulärs svar stämmer inte, huset var aldrig dränerat eller tilläggsisolerad. Vi haft -3 grader på golvet mot väggen i huset nu på vinter. Våra vattenledningar till diskmaskin har frusit. Det var en enorm spricka i källarvägggen bakom träpanel som vi inte kunde se under besiktningen, den upptäcktes när vi rev panelen, sen lossnade väggen in i huset. Det var den delen som byggdes ut på 80 talet, ska det verkligen vara så? Det var en golvbrunn i källare som visade sig sen saknade en plugg i förgreningen och därför det var fuktigt i väggen och golvet i källare. Vi har anlitat firmor och de har gjort sina utlåtande. Men visst, även vissa saker var dolda så kan man inte eller man ska själv ta ansvar och inte säljare som har utnyttjat vår okunskap och faktiskt har ljugit om saker.

Vad vill du att vi ska säga. Du har köpt ett hus som ingen har tvingat er att köpa. Din undersökningsplikt är ganska klar i detta fall.
Jättetråkigt att höra allt ni gått igenom.Men tyvärr så är det så att ni valt att köpa ett hus från 30talet.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
N ninhuo skrev:
Jag säger inte att det är en dold fel, jag funderar och frågar lite om råd. Det där är en sak av flera. Det finns andra saker jag funderar över men nu törs jag inte fråga något mer. Ni vet inte vad vi har gått genom och hur vi blev bemötta av säljare. frågeförmulärs svar stämmer inte, huset var aldrig dränerat eller tilläggsisolerad. Vi haft -3 grader på golvet mot väggen i huset nu på vinter. Våra vattenledningar till diskmaskin har frusit. Det var en enorm spricka i källarvägggen bakom träpanel som vi inte kunde se under besiktningen, den upptäcktes när vi rev panelen, sen lossnade väggen in i huset. Det var en golvbrunn i källare som visade sig sen saknade en plugg i förgreningen och därför det var fuktigt i väggen och golvet i källare. Vi har anlitat firmor och de har gjort sina utlåtande. Men visst, även vissa saker var dolda så kan man inte eller man ska själv ta ansvar och inte säljare som har utnyttjat vår okunskap och faktiskt har ljugit om saker.
Ber om ursäkt om jag bidragit till att få dig att inte vilja skriva mer. Jag förstår att det är jobbigt att det tillkommer massa extra kostnader med huset om ni inte budgeterat för det. Men (som till stor del sagts ovan):
- Det är ett väldigt gammalt hus, vilket gör att man kan förvänta sig att det är mycket som är i dåligt skick
- Under besiktningen påpekas att fördjupade undersökningar behöver göras, men så vitt jag kan se har ni inte gjort någon sådan undersökning. Det gör att man kan misstänka att det finns skador som inte syns i dagsläget.
- Dränering -78 är inte mycket till dränering, det får man nog räkna med att göra om tämligen omgående.
- Vad ni haft för temperatur inne är inte relevant för huruvida det är ett dolt fel. Det låter som ett dyrt, men inte nödvändigtvis dolt, fel.
- Eftersom det är ett dödsbo kan man anta att svaren på frågorna i formuläret antagligen har brister. Det betyder inte att man ljuger eller utnyttjar er. Det kan givetvis vara så.

Det vore väldigt tråkigt om du slutar skriva här. Vi som skriver mycket här kan en hel del om hus, samt är intresseade av att hjälpa konstruktivt. Ställ gärna fler frågor om specifika saker, som du redan gjort, så kan vi se om du inte kan ta dig igenom detta med så små kostnader som möjligt!

Lycka till med renoveringen!

• Gilla
Derbyboy och 15 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
Vad vill du att vi ska säga. Du har köpt ett hus som ingen har tvingat er att köpa. Din undersökningsplikt är ganska klar i detta fall.
Jättetråkigt att höra allt ni gått igenom.Men tyvärr så är det så att ni valt att köpa ett hus från 30talet.
Jag har inte förväntat mig att nån skulle vara dömande eller kallar mig för omoralisk. Jag ville höra vilken erfarenhet folk har med gamla hus, felen i huset och vad folk gjorde eller inte gjorde åt det. Säljare har erkänt vissa saker att de visste om men glömde säga det till oss. Man känner sig lite lurad och man kan inte börja riva eller ta ner saker i huset om man inte köpt det. Besiktningen gjordes innan huset köptes. Säljare tyvärr ljugit om en hel del saker och det är tråkigt.

jonmo jonmo skrev:
Ber om ursäkt om jag bidragit till att få dig att inte vilja skriva mer. Jag förstår att det är jobbigt att det tillkommer massa extra kostnader med huset om ni inte budgeterat för det. Men (som till stor del sagts ovan):
- Det är ett väldigt gammalt hus, vilket gör att man kan förvänta sig att det är mycket som är i dåligt skick
- Under besiktningen påpekas att fördjupade undersökningar behöver göras, men så vitt jag kan se har ni inte gjort någon sådan undersökning. Det gör att man kan misstänka att det finns skador som inte syns i dagsläget.
- Dränering -78 är inte mycket till dränering, det får man nog räkna med att göra om tämligen omgående.
- Vad ni haft för temperatur inne är inte relevant för huruvida det är ett dolt fel. Det låter som ett dyrt, men inte nödvändigtvis dolt, fel.
- Eftersom det är ett dödsbo kan man anta att svaren på frågorna i formuläret antagligen har brister. Det betyder inte att man ljuger eller utnyttjar er. Det kan givetvis vara så.

Det vore väldigt tråkigt om du slutar skriva här. Vi som skriver mycket här kan en hel del om hus, samt är intresseade av att hjälpa konstruktivt. Ställ gärna fler frågor om specifika saker, som du redan gjort, så kan vi se om du inte kan ta dig igenom detta med så små kostnader som möjligt!

jonmo jonmo skrev:

Tack för dina ord, det värmde. Om jag bara få säga att säljare har erkänt vissa fel och sagt till oss att de glömde att berätta det tex som väggen i källaren som ramlade in i huset och det var den ”nya” delen av huset. Jag ville skriva här för att få en konstruktiv diskussion samt att kanske andra i vår situation kan ta del av erfarenheten. Vi gillar vårt hus och lagt ut närmare 700.000 på det och ångrar inte det. Det är mysigt och unikt. Det finns en hel del att göra och det kommer vi att ta oss genom. Jag läser mycket här och lär mig, har kunnat göra en hel del själv med mycket bra resultat, även om det var mycket slit.
Jag tackar för all stöd och råd jag kan få i det jag gör.

• Gilla
sysmali och 3 till
  • Laddar…
Om du ska processa mot säljaren så bör du fokusera på de saker där det finns en tydlig utfästelse om ett specifikt skick men verkligen avviker väsentligt.
Att golven är fläckvis kalla eller att den 40 år gamla dräneringen inte fungerar är tyvärr inget du kommer någon vart med även om säljaren har sagt att det inte är några problem.

• Gilla
ninhuo
  • Laddar…
Förstår att ni gått igenom ett mindre h-vete. Lider med er!

För att lägga lite perspektiv på vilken ersättning ni skulle kunna få så behöver man fundera över vad huset vore värt med de nu kända felen. Ni köpte huset för 600 000 (orkar inte gå tillbaka och leta). Vad hade marknaden betalat för huset om allt vore känt? Troligen är skillnaden inte så stor. Man skulle kunna se det som att ni köpt en tomt med el och vatten framdraget. Sen har ni lagt ner 700 000 att ”bygga” ett hus, till en betydligt mindre summa än det kostat att bygga nytt. Även om det inte var meningen att ni skulle behöva lägga ner så mycket pengar så har ni nu ert drömhus! Njut av känslan att ni har ett hus som är precis som ni vill ha det istället för att bråka med säljarna om vad som i slutändan kommer kosta blod, svett och tårar och med risken är att det kan kosta er ännu mer pengar.

• Gilla
SlamFreddan och 3 till
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Förstår att ni gått igenom ett mindre h-vete. Lider med er!

För att lägga lite perspektiv på vilken ersättning ni skulle kunna få så behöver man fundera över vad huset vore värt med de nu kända felen. Ni köpte huset för 600 000 (orkar inte gå tillbaka och leta). Vad hade marknaden betalat för huset om allt vore känt? Troligen är skillnaden inte så stor. Man skulle kunna se det som att ni köpt en tomt med el och vatten framdraget. Sen har ni lagt ner 700 000 att ”bygga” ett hus, till en betydligt mindre summa än det kostat att bygga nytt. Även om det inte var meningen att ni skulle behöva lägga ner så mycket pengar så har ni nu ert drömhus! Njut av känslan att ni har ett hus som är precis som ni vill ha det istället för att bråka med säljarna om vad som i slutändan kommer kosta blod, svett och tårar och med risken är att det kan kosta er ännu mer pengar.
Jag har tänkt precis i exakt samma tankar faktiskt. Jag försöker vara positiv, min sambo är mer ledsen och att hon tog det beslutet och köpte hus som krävde så mycket jobb, pengar och slit. Men huset blir ju drömhuset. Det blev bara så surt när säljare var oärliga men men...

För att lätta upp stämningen, Hyr filmen "Drömkåken" med Björn Skifs.
Där ser man en som har problem...
Men man ler åt det., Lycka till med huset

• Gilla
  • Haha
kest och 6 till
  • Laddar…
N ninhuo skrev:
Jag har tänkt precis i exakt samma tankar faktiskt. Jag försöker vara positiv, min sambo är mer ledsen och att hon tog det beslutet och köpte hus som krävde så mycket jobb, pengar och slit. Men huset blir ju drömhuset. Det blev bara så surt när säljare var oärliga men men...
Förstår att hon är ledsen. Men gjort är gjort, och få henne att glädjas i stället. Risken är annars att hon går ned sig totalt. Få henne att vända i tankarna, se det fina. Hjälp henne att fokusera på vad som gjorde att hon föll för huset. Ni har fått ett fantastiskt hus för ”bara” 1,3 miljoner! Vår utbyggnad vi gjorde på vårt hus kostade lika mycket...

• Gilla
Patrik.B och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.