18 486 läst ·
122 svar
18k läst
122 svar
Köpråd wifi-förstärkare
Tänk om Traci Lords turistar i Shanghai och går ner i tunnelbanan och ansiktsigenkänningsprogramskamerorna (!) får spatt. Det får du ta på ditt ansvar.F fsn skrev:
Jag tar absolut mitt ansvar där, har ingen som helst avsikt att ducka för den. Jag har dock en känsla av att Jenna ligger sämre till faktiskt.......J Jocke Best skrev:
Hänger på de andra i tråden.D Dnordin skrev:Hej!
Vi har problem här hemma i bonusdotterns rum att Wifi inte räcker hela vägen dit eller är väldigt dåligt pga murstocken som blir ivägen. Rum som ligger längre bort från routern har bra mottagning.
Har kollat runt lite och känner att det här är verkligen inte inom mitt kunskapsområde, vill ha något som förstärker signalen och "skickar vidare" och inte något som skapar upp ett nytt nätverk att ansluta till.
Helst inte några astronomiska summor heller då det endast är ett rum som berörs av problemet
Satsa på mesh. Jag har satt upp åtskilliga mesh och då TP-links Deco. Ofta har kedjorna kampanjer på 2-3 pack och rekommendationerna är max 10 Deco i samma nät och Deco-familjen är kompatibla med varandra vilket då möjliggör att mixa, köpa begagnat osv.
Hur bor du, finns grannar?D Dnordin skrev:Hej!
Vi har problem här hemma i bonusdotterns rum att Wifi inte räcker hela vägen dit eller är väldigt dåligt pga murstocken som blir ivägen. Rum som ligger längre bort från routern har bra mottagning.
Har kollat runt lite och känner att det här är verkligen inte inom mitt kunskapsområde, vill ha något som förstärker signalen och "skickar vidare" och inte något som skapar upp ett nytt nätverk att ansluta till.
Helst inte några astronomiska summor heller då det endast är ett rum som berörs av problemet.
Jag har Bredbandsbolagets gamla router som enligt vissa är skit, själv köpte jag loss den när jag bytte operatör.
Hemligheten var att byta wifi kanal. Grannar som kör på samma kanal stör ut nätet. Men när man bytt till en kanal som är ledig så funkar routern prima!
Om du har en Android Telefon så ladda ner den här appen (gratis och tom utan reklam):
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vrem.wifianalyzer
Vilket nät är hon ansluten till?
Finns ofta 2 nät (eller tom 3? i nyare router). 2.4GHz 5GHz.
Ibland kan det löna sig ansluta till 2.4GHz. Får inte lika snabb nät (men behövs det alltid) men signalen når lite längre.
Finns repeaters, men dessa är antingen dyra (tusentals kronor pratar vi om här) eller billigt skit som är krångligt att få fungera fördröjer nätet osv. I värsta fall tom stör.
Får du inget fungera skulle jag dra en nätverkskabel in till rummet och behövs det nu nån wifi sätta dit en separat router men som sänder på annan wifi kanal och annat namn så du inte får konflikter med ditt fungerande nät. Inte optimalt men en helt okej fattigmanslösning.
Redigerat:
Kör enbart Deco Tp-link KANON
Satte upp en X 50 Utdoors i söndags pgh länkar fibern till en stuga som inte har fiber.
Fick Wifi i hela trädgården KANON
Så enkelt att sätta upp en enkel app i telfon 10min så har du fungerade wifi i hela huset
Satte upp en X 50 Utdoors i söndags pgh länkar fibern till en stuga som inte har fiber.
Fick Wifi i hela trädgården KANON
Så enkelt att sätta upp en enkel app i telfon 10min så har du fungerade wifi i hela huset
Fördelen med ett mesh system som t,ex, TP-link Deco är att det finns programvara/app som gör kontroller och anpassar systemet. Enkelt system att använda, glöm frekvensband och kanaler.
Kör själv ett TP-link Deco M9 plus sedan några år och även TV via systemet.
Kör själv ett TP-link Deco M9 plus sedan några år och även TV via systemet.
Jag kör Asus aimesh med tråd emellan sedan igår, funkar dock sisådär, enheter tappar Wi-Fi och kör man AirPlay till högtalaren så bryts musiken 1-2 sekunder ganska ofta.
Så var det inte innan jag satte in den andra routern som aimesh. Vet inte om det är för mycket enheter, ca 15 som ligger på Wi-Fi, 8 som ligger med kabelanslutning. Cat6 mellan hårdvaran?
Så var det inte innan jag satte in den andra routern som aimesh. Vet inte om det är för mycket enheter, ca 15 som ligger på Wi-Fi, 8 som ligger med kabelanslutning. Cat6 mellan hårdvaran?
Gäller att vara uppmärksam på att bara kanal 1,6 och 11 kan/skall användas i vanlig Wifi 2,4Ghz, då de annars överlappar. Senare routrar har även kanal 13, som kan användas istället för 11 om inte 11 används. Så i 2,4Ghz nätet har man i praktiken bara 3 kanaler att välja mellan. Detta vet ganska få som inte är insatta, och sätter på mellan liggande kanaler. 5GHZ har betydligt mer kanaler och tar inte så mycket bandbredd så här är problemet mycket mindre. Detta skapar lätt problem just om man har starka wifi nära. Grannar längre bort kommer ha svag signal så det skapar mindre bekymmer. Däremot gör detta att lösningen med flera AP i samma hus som inte sitter i ett kontrollerat nät lätt skapar problem (Oavsetts amma SSID eller inte) . 2 AP kan funka, 3 börjar bli problem, och 4 är bara att glömma. Dom kommer störa varandra. Och detta är utan hänsyn till yttre störningar som gör att vissa kanaler inte funakr lika bra.kisumisu skrev:
Hur bor du, finns grannar?
Jag har Bredbandsbolagets gamla router som enligt vissa är skit, själv köpte jag loss den när jag bytte operatör.
Hemligheten var att byta wifi kanal. Grannar som kör på samma kanal stör ut nätet. Men när man bytt till en kanal som är ledig så funkar routern prima!
Om du har en Android Telefon så ladda ner den här appen (gratis och tom utan reklam):
[länk]
Ibland kan det löna sig ansluta till 2.4GHz. Får inte lika snabb nät (men behövs det alltid) men signalen når lite längre.
Finns repeaters, men dessa är antingen dyra (tusentals kronor pratar vi om här) eller billigt skit som är krångligt att få fungera fördröjer nätet osv. I värsta fall tom stör.
Får du inget fungera skulle jag dra en nätverkskabel in till rummet och behövs det nu nån wifi sätta dit en separat router men som sänder på annan wifi kanal och annat namn så du inte får konflikter med ditt fungerande nät. Inte optimalt men en helt okej fattigmanslösning.
Medlem
· Saltsjö-Boo
· 8 inlägg
D Dnordin skrev:Hej!
Helst inte några astronomiska summor heller då det endast är ett rum som berörs av problemet.
Hej! Jag hade samma problem. Vi har router från Telia i ena änden av huset och i sonens rum i den andra änden nådde inte Wi-Fi ända fram med gott resultat. Köpte en extender på Kjell&Co för 600:- och nu funkar det perfekt. Bifogar bild på produkten. De sa även att jag fick installera och testa om det fungerar och annars lämna tillbaka.D Dnordin skrev:Hej!
Jag håller med de flesta innan här. Har provat extra accesspunker. Kan över elnätet osv. Det enda som funkar kanon och är superenkel är mesh nätverk.
Jag köpte tre puckar DECO 5 i ett paket på rea hos Kjell.
Finns många nyare flashigare varianter men den var extremt prisvärd och ger bra hastighet och täckning per puck.
Tror jag betalade 1200 pix. Bra täckning nu även ut i trädgården och enkel installation.
Jag köpte tre puckar DECO 5 i ett paket på rea hos Kjell.
Finns många nyare flashigare varianter men den var extremt prisvärd och ger bra hastighet och täckning per puck.
Tror jag betalade 1200 pix. Bra täckning nu även ut i trädgården och enkel installation.
Olika kanaler men samma namn på nätverket brukar funka bra. Enheterna hoppar till den accesspunkt med starkast signal. Budgetmesh.kisumisu skrev:
rnrannar?
[länk]
Kör också de här, tre stycken. Mycket nöjd med hastigheten och de är väldigt stabila. Räckvidden är väldigt bra inomhus (två plan 150kvm) men aningen begränsad i trädgården, funderar på att komplettera med en till.J Jan_G skrev:Jag hade samma problem och är hyfsat novis inom området. Hade flera "trådlösa förlängningssladdar" som aldrig fungerade riktigt som de skulle. Hade 2 st.
En kompis som förstår betydligt mer rekommenderade Mesh-nätverk. Så jag for iväg och köpte TP-link Deco X60 3 st.
Tror jag gav runt 2300:- för nåt år sen på rea.
Kan bara säga att vi är SJUKT nöjda med den lösningen.
2-pack: [länk]
De enda nackdelarna jag kan komma på såhär i efterhand är att de är väldigt begränsade i vad man kan konfigurera till skillnad från en del andra tillverkare. Sen är jag heller inte jätteförtjust i att all konfiguration ligger i molnet via deras Deco-app.