4 720 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Köpråd strulfri kompis...
Utan tvekan en HQ. Hade du haft en något mindre tomt (under 1000m2) så skulle jag rekommenderat dig en Gardena R160. Sen vilken HQ du väljer beror enbart på din ekonomi för roboten; men inget under AM220 på ca 2000m2.
Enda anledningen enligt mig att välja en annan tillverkare är för priset. O jag jobbar inte för någon som säljer eller tillverkar robotar.
Har själv en Gardena R160 till min tomt på 1000m2 (650m2 gräsyta)
Enda anledningen enligt mig att välja en annan tillverkare är för priset. O jag jobbar inte för någon som säljer eller tillverkar robotar.
Har själv en Gardena R160 till min tomt på 1000m2 (650m2 gräsyta)
Hej vänner.
När jag läste detta började jag fundera.
MVH
Anders
När jag läste detta började jag fundera.
Alla robotklippare oavsett fabrikat har ju batteridrift. Hanterar dom strömavbrott olika? Jag misstänker att dom klipper tills dom hittar begränsningssingan, vänder och klipper tills dom hittar begränsningssingan på något annat ställe. I övrigt, har dom någon kontakt med bas/laddstation eller begränsningsslinga via radio? Vad jag funderar på är om robotklipparen vid ett eventuellt strömavbrott aldrig hittar begränsningsslingan och på grund av detta utforskar grannskapet på egen hand?Nonkan skrev:
MVH
Anders
Jag har läst i andra inlägg om klippare som måste återstartas manuellt efter strömavbrott och även klippare som hamnar på fel sida om slingan men jag kommer inte ihåg på rak arm vilka fabrikat det gäller.
När det gäller HQ fungerar det som så att klipparen känner av begränsningsslingan hela tiden oavsett var på gräsmattan den är. När strömmen till slingan bryts stannar också klipparen ögonblickligen. När strömmen är tillbaks fortsätter den klippa igen. Den kan alltså aldrig hamna på fel sida slingan.
När det gäller HQ fungerar det som så att klipparen känner av begränsningsslingan hela tiden oavsett var på gräsmattan den är. När strömmen till slingan bryts stannar också klipparen ögonblickligen. När strömmen är tillbaks fortsätter den klippa igen. Den kan alltså aldrig hamna på fel sida slingan.
Nja inte på HQ 220, den stannar vid strömavbrott och måste manuelt återstartas.legion skrev:Jag har läst i andra inlägg om klippare som måste återstartas manuellt efter strömavbrott och även klippare som hamnar på fel sida om slingan men jag kommer inte ihåg på rak arm vilka fabrikat det gäller.
Har en Worx M, som jag köpte förra våren. Stannade 1 gång på hela sommaren (fastnade på rabattkant) .
Varianten M räcker inte för din areal, men finns flera modeller.
Varianten M räcker inte för din areal, men finns flera modeller.
Klicka här för att svara