Min gamla Argon iNet 2+ dog och jag behöver köpa en ersättare - särskilt nu när jag jobbar hemifrån. Jag har varit nöjd med min Argon och det naturliga är att köpa efterföljaren Argon RADIO2i för 2.800 kr.

Det som talar emot en ny Argon är att modellen har sett likadan ut i närmare 10 år och t.ex. displayen börjar kännas lite liten och lågupplöst. Dessutom får jag betala för DAB och FM mottagare som jag aldrig lyssnar på.

Någon som har tips på vad jag kan köpa i stället? Jag vill ha en fristående internet-/webradio med skaplig ljudkvalitet som man kan använda utan att behöva ta fram mobilen.

Kanske någon "google-högtalare"?
Från ca 500 kr, 1000 kr så får du med en display.
Förutom röststyrd radio så får du en massa andra funktioner.

Jag har en Radionette Menuett.
Mycket bra ljud och ganska snygg.
Radionette Menuett internetradio med display och reglage på träarbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den har visserligen de funktioner du kunde klara dig utan men de brukar oftast vara med på köpet när man vill ha en internetradio.

Dessvärre verkar de svåra att få tag i nu. Fast jag rekommenderar Radionette internetradioapparater ändå. Finns för övrigt i flera olika modeller.

• Gilla
Tom Barkström och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte två Argon internetradio genom åren, båda fungerar fortfarande, men jag tycker de var onödigt dyra. Köpte en tredje (ja, varför inte, behövde en klockradio i sovrummet som spelar BBC2 istället för Sveriges radio eller reklamskit).
https://www.conrad.se/p/internet-bordsradio-imperial-i110-internet-trae-1410092
Inte exakt den här, men med det operativsystemet. Den är mycket trevligare och "modernare" än Argons operativ. Gör sitt jobb bra, och är prisvärd. Snabbstartad och "bra" ljud. (Så bra det blir i en liten apparat)

• Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag har en Radionette Menuett.
Mycket bra ljud och ganska snygg.
[bild]
Den har visserligen de funktioner du kunde klara dig utan men de brukar oftast vara med på köpet när man vill ha en internetradio.

Dessvärre verkar de svåra att få tag i nu. Fast jag rekommenderar Radionette internetradioapparater ändå. Finns för övrigt i flera olika modeller.
Tack för tipset. Precis som du säger verkar de inte finnas att köpa.

M matsuhlen skrev:
Jag köpte två Argon internetradio genom åren, båda fungerar fortfarande, men jag tycker de var onödigt dyra. Köpte en tredje (ja, varför inte, behövde en klockradio i sovrummet som spelar BBC2 istället för Sveriges radio eller reklamskit).
[länk]
Inte exakt den här, men med det operativsystemet. Den är mycket trevligare och "modernare" än Argons operativ. Gör sitt jobb bra, och är prisvärd. Snabbstartad och "bra" ljud. (Så bra det blir i en liten apparat)
Den modellen finns för 808 kr på Amazon.se och har fått rätt bra recensioner. Kanske man skulle testa en sådan?

https://www.amazon.se/Imperial-22-320-00-Internetradio-färgskärm-strömförsörjning/dp/B019S7BM34

• Gilla
matsuhlen
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Tack för tipset. Precis som du säger verkar de inte finnas att köpa.
De har några exemplar på Elgiganten. Antagligen demoexemplar från olika butiker men då är det respektive butik som säljer dem som "outlet" och det ska väl vara ren tur om någon är i din närhet.
Kan ju vara värt att scrolla igenom utbudet på nedanstående länk och se om du kan hitta någon lämplig, utan att behöva åka alltför många mil.

https://www.elgiganten.se/brand/Radionette

Jag gillar Internetradio starkt men är himla besviken på streamingenheter - Denon, Dayton, HEOS. Kass mjukvara och tjänster som inte uppdateras.

Numera använder jag bara Amazon Alexa Echo Dot - helt suveränt och bra ljud med kabel till separat förstärkare. Pris 390kr.

Z ZipLock skrev:
Den modellen finns för 808 kr på Amazon.se och har fått rätt bra recensioner. Kanske man skulle testa en sådan?

[länk]
Testade denna och har nu haft den i några veckor. Den fungerar, men har några nackdelar jämfört med Argon:

- Sämre ljud. Inte katastrofalt dåligt, men märkbart sämre.
- Sämre portal (https://www.mediayou.net) för att välja sina favoriter. Vissa stationer finns inte och man måste lägga till dem manuellt. Andra finns i listan men går inte att spela och man måste lägga till dem manuellt ändå.
- Klockan visas analogt och är hopplös att se om man inte är 1 meter ifrån. Sedan växlar klockan till en väderprognos som i alla fall jag inte behöver.
- Funktionen för att visa artist och låttitel är buggig och ligger ofta en eller några låter efter den låten som just nu spelas.

Trots ovanstående gnäll gör radion sitt jobb och kostar en tredjedel av en Argon. En fördel är att den kommer ihåg wifi-nätverk och lösenord när man drar ur kontakten, vilken Argon inte gör.

Redigerat:
Jag har argon inet 2+

Använder den som alarmklocka. En grej som stör mig är att även på lägsta ljusstyrka så lyser den för starkt i sovrummet så jag har stängt av den så man måste trycka på snooze för att se tiden, lite irreterande. Sedan det här med 5 min snooze per tryck är lite halvkass, hade varit bättre om man kunde konfa hur länge man snooza.

G
Har en tidig modell av Argon inet1. Användet portalen recivia, men den stängs ned nu för gott sista april. Hur ska jag göra nu?

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har argon inet 2+

Använder den som alarmklocka. En grej som stör mig är att även på lägsta ljusstyrka så lyser den för starkt i sovrummet så jag har stängt av den så man måste trycka på snooze för att se tiden, lite irreterande. Sedan det här med 5 min snooze per tryck är lite halvkass, hade varit bättre om man kunde konfa hur länge man snooza.
Kanske lite solfilm på displayen?

Gissar att du också har jobbat med mjukvara? Man blir lite skadad när man vet var som skulle kunna vara konfigurerbart bara man kom åt det.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Kanske lite solfilm på displayen?

Gissar att du också har jobbat med mjukvara? Man blir lite skadad när man vet var som skulle kunna vara konfigurerbart bara man kom åt det.
Japp, jag är mjukvaruarkitekt :D

Z ZipLock skrev:
- Klockan visas analogt och är hopplös att se om man inte är 1 meter ifrån. Sedan växlar klockan till en väderprognos som i alla fall jag inte behöver.
Får korrigera ovanstående. Letar man långt inne i menyerna går det att stänga av väderprognosen och byta till en tydlig digital klocka.

• Gilla
matsuhlen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.